20 , اردیبهشت, 1397
استاندار خوزستان:

متوسط قطعی برق خوزستان ۱۰۰۰ دقیقه است

اندیمشک نوین: استاندار خوزستان با اشاره به برنامه راه اندازی ۱۴ پست GIS در استان گفت: تا پایان سال آینده حداقل یک هزار و ۸۰۰ کلید بریکر (‌قطع کننده برق) گازی در استان خوزستان نصب خواهد شد.

اندیمشک نوین: استاندار خوزستان با اشاره به برنامه راه اندازی ۱۴ پست GIS در استان گفت: تا پایان سال آینده حداقل یک هزار و ۸۰۰ کلید بریکر (‌قطع کننده برق) گازی در استان خوزستان نصب خواهد شد.

 

 

به گزارش اندیمشک نوین، غلامرضا شریعتی امروز ( پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ‌ماه) در آیین افتتاح بزرگترین مرکز عملیات نگهداری و تعمیرات شبکه برق فشار متوسط غرب اهواز ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات کلیه دست‌اندرکاران صنعت برق استان، اظهار کرد: صنعت برق خوزستان زمانی پیشروترین صنعت برق کشور بوده است. هنگامی که برق در این استان جریان پیدا کرده استان های دیگر از نعمت برق محروم بودند. وقتی نیروگاه سد دز راه اندازی شده برق از این نیروگاه به اندیمشک و تهران منتقل می‌شد.

وی ادامه داد: در دوره ای که خوزستان از گروه های تعمیر و نگهداری خط گرم برخوردار بود و این گروه ها خطوط برق دار را تعمیر و نگهداری می‌کردند، استان های دیگر کشور فاقد خط گرم بودند. اما با جنگ تحمیلی و شرایطی که پس از آن پیش آمد، در زمان جنگ تمام زیرساخت‌های خوزستان تخریب شد در حالی که استان های دیگر در حال توسعه بودند.

استاندار خوزستان افزود: پیشی گرفتن زیرساخت های توسعه در استان های دیگر کشور رغبت‌ها را در استان ما کمتر کرد. ماهم غفلت کردیم و زیرساخت‌های استان خوزستان که در نوع خود اولین‌های کشور محسوب می‌شدند با وقوع جنگ تحمیلی فرسوده و به طور مرتب آسیب پذیر تر و وصله ای شدند؛ یعنی با وصله و پینه این زیرساخت ها را نگه می داشتیم.

شریعتی ادامه داد: در این شرایط نحوه مدیریت در استان هم به شکل مدیریت واکنشی و اتفاقی شد؛ یعنی منتظر رخداد و اتفاق بودند تا به سرعت آن را حل و فصل کنند. در نهایت به جایی رسیدیم که با وجود اینکه ۳۰ سال قبل تنها استان دارای خط گرم بودیم، دیگر حتی یک گروه خط گرم نداشتیم.

وی با اشاره به بحران قطعی برق سراسری در استان در در هشت بهمن سال ۹۵ ، تصریح کرد: در هشتم بهمن ۹۵ که این مشکل ایجاد شد، خوزستان فاقد گروه خط گرم و امکانات آن بود، در حالی که استان های دیگر کشور و حداقل استان های بزرگ نظیر خراسان و اصفهان دارای گروه های مجهز خط گرم و امکانات مختلف بودند.

استاندار خوزستان ادامه داد: آقایان بفرمایند چه تعداد کلیدهای گازی قطع کننده برق در سیستم برق مشهد و اصفهان یا شیراز نصب شده است؟ زمانی که این مشکل در شبکه برق استان ایجاد شد، از ۷۵ کلیدی که در سیستم برق اهواز نصب بود چه تعداد کار می کرد؟

وی افزود: در این دوره سیستم برق شهر مشهد یک هزار و سیستم برق اصفهان یک هزار و ۴۰۰ کلید بریکر گازی داشتند که از این تعداد کلید بریکر گازی در مشهد حداقل ۴۰۰ کلید اتوماتیک و ۶۰۰  کلید دستی بود اما در اهواز فقط ۷۵ کلید گازی دستی داشتم که فکر میکنم ۶۰ کلید آن کار نمیکردند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در کشور را پس از تهران در خوزستان داریم، عنوان کرد: پیش بینی می شود که در سال جاری پیک مصرف برق در تهران به ۹ هزار و ۲۰۰ مگاوات و در خوزستان هشت هزار و ۴۰۰ تا هشت هزار و ۶۰۰ مگاوات برسد. البته وضع زیرساخت های برق در تهران هم خوب نیست و ناپایدار است. اما استان های دیگر شرایط خیلی بهتری از ما داشتند.

شریعتی با اشاره به پیک سه هزار و ششصد مگاواتی مصرف برق در کل استان خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی بیان کرد:تعداد پست ها یا ایستگاه های برق در حوزه فوق توزیع و انتقال در استان فارس که پیک مصرف برق ۴ هزار و ۲۰۰ مگاواتی دارد، ۲۷۰ پست است. اما در خوزستان با پیک مصرف برق ۸ هزار و ۶۰۰ مگاوات ۲۱۰ ایستگاه برق داریم که از این ۲۱۰  ایستگاه، ۷۵ ایستگاه موقت است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد پست موقت در استان خوزستان است. وقتی ۸ هزار و ۶۰۰ مگاوات را بر ۲۱۰ پست برق توزیع می کنیم یعنی هر پست برق ۴۰۰ مگاوات را یدک می‌کشد و اگر از مدار خارج شود برق منطقه وسیعی را قطع می‌کند و با این شرایط میبینم برق یک منطقه‌ای ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت قطع می‌شود.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به این شرایط در وضعیت برق استان، بر آن شدیم تا تلاش مضاعفی در این زمینه انجام دهیم. از مجموعه صنعت برق استان تشکر می‌کنم بسیاری از این تلاش ها برای مردم ملموس نیست. پایدار شدن شبکه برق کاری زیرساختی است و رغبت به سرمایه گذاری را افزایش می دهد. پایداری برق و اقدامات این چنینی در مواقع بحرانی است که کمک می کند و خود را نشان می دهد.

شریعتی گفت: در ۸ بهمن سال ۹۵ با غلظت ۱۰ هزار میکروموس ریزگردها این مشکل در برق خوزستان رخ داد اما در آذر سال ۹۶ با آلودگی ۹ هزار و ۹۹۰  میکروموس میبینیم کمترین مشکل در شبکه برق رخ می‌دهد. این امر نتیجه همین زحمات زیرساختی است که البته اول راه هستیم. برای جبران عقب ماندگی های خوزستان با این وضعیت باید این سرمایه گذاری و تلاش شبانه روزی  را حداقل تا سال ۱۴۰۶ ادامه دهیم.

وی ادامه داد:  به طور متوسط قطعی برق هر مشترک در خوزستان یک هزار دقیقه و در خراسان تنها ۷۲ دقیقه است.  زیبنده نیست که تمام مراکز برق خراسان و مشهد دیسپاچینگ باشد ولی توزیع برق خوزستان و اهواز فاقد یک مرکز دیسپاچینگ باشند؛ این مسائل ناپایداری سیستم ما را می رساند. خوشبختانه اقدامات بسیار موثری در این مسیر در حال انجام است.

استاندار خوزستان افزود: تلاش های خوبی در صنعت برق خوزستان انجام می شود چون استان لایق بهترین ها و پایدارترین شبکه برق است. تاکید کرده ام که از هزینه کردن و بدهکار شدن نترسید ما باید در این مسیر گام برداریم‌. دولت تمام قد در کنار خوزستان است و برای بهبود شرایط استان اهتمام ویژه ای دارد.

شریعتی با بیان اینکه دولت با این مضیقه های مالی بیشترین اعتبارات را به خوزستان اختصاص داده و می‌دهد، اظهار کرد: از هیئت دولت مصوبه گرفتیم تا در مناطق در معرض خطر گرد و غبار در استان دیگر پست AIS احداث نشود که هزینه راه‌اندازی پست برق را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مقرر شده  ۱۴ پست GIS  در استان خوزستان تأسیس و راه‌اندازی شود که مستلزم بیش از ۱۰۰ ها میلیارد تومان اعتبار است. احداث یک پست GIS  را با همکاری صنایع فولاد شروع کردیم که هزینه آن ۳۰۰ میلیارد تومان شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مدیریت جمعی در استان مدنظر است، تصریح کرد: کار را به دیگری واگذار کردن اصلا صحیح نیست .  همه باید برای آینده خوب استان تلاش کنیم؛ نق زدن فایده ای ندارد و مدیران باید راهکار بدهند چون صرف غر زدن ها  راه به جایی نمی برد.

شریعتی عنوان کرد: تا پایان سال آینده باید حداقل بین یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ کلید بریکر گازی در استان خوزستان نصب شود؛ تاکنون ۲۰۰ کلید تهیه شده و مدیرعامل توزیع برق اهواز برای پایان سال جاری ۷۰۰ کلید را وعده داده است.