5 , آذر, 1397

جای خالی حماسه چهار آذر ۶۵ اندیمشک در تقویم کشور

اندیمشک نوین: چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ روز حماسه ایستادگی و مقاومت مردمی است که در دوران دفاع مقدس زیر بمباران هواپیماهای دشمن بعثی جانانه برای کشور و میهن اسلامی مقاومت کردند و لازم است مسئولان نسبت به ثبت آن در تقویم رسمی کشور اقدام کنند.

اندیمشک نوین: چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ روز حماسه ایستادگی و مقاومت مردمی است که در دوران دفاع مقدس زیر بمباران هواپیماهای دشمن بعثی جانانه برای کشور و میهن اسلامی مقاومت کردند و لازم است مسئولان نسبت به ثبت آن در تقویم رسمی کشور اقدام کنند.

 

 

 

به گزارش اندیمشک نوین، شهر اندیمشک در شمال استان خوزستان چهارم آذر سال ۱۳۶۵ مورد هجوم ۵۴ فروند هواپیمای دشمن بعثی به حمایت همه جانبه کشورهای غربی و استکبار جهانی قرار گرفت.
دشمن بعثی با حمایت ابرقدرت ها با تجهیزات کامل و جنگنده های پیشرفته به جنگ با مردمی آمد که سلاحی جز ایمان و آرزویی جز شهادت نداشتند.
مردم اندیمشک با دستان خالی و دلی پراعتقاد در برابر جنگنده های دشمن بعثی اوج ایثار و فداکاری خود را به نمایش گذاشتند.
سرخی آسمان اندیمشک در چهار آذر اندیمشک را راویان به خوبی در هزاران نوشتار به تصویر کشیده اند اما جای خالی این روز بزرگ هنوز در تقویم رسمی کشور خالی است.
پیر و جوان، زن و مردم، دانش آموز و رزمنده همه و همه در چهار آذر اندیمشک مظلومانه در برابر دشمن خون نثار کردند تا اندیمشک و ایران اسلامی پابرجا و مقتدر باقی بماند.
حمله هواپیماهای جنگی دشمن در این روز ۳۰۰ نفر را در اندیمشک شهید و حدود ۷۰۰ نفر دیگر را مجروح کرد.
در میان شهدای این بمباران هوایی تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر سال ۱۳۶۵ حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک انجام شد.
دشمن بعثی در این روز چندین بار به راه آهن اندیمشک حمله هوایی کرد تا راه ارتباطی این منطقه با سایر مناطق را دچار مشکل جدی کند.
سد دز، پلاژ سد دز، بیمارستان شهید بهشتی، بازار، مناطق مسکونی و حتی مدرسه ها نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند بطوری که شهر اندیمشک به یکباره در دود و خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم شهر را تضعیف نکرد بلکه مقاوم تر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
اندیمشک را شهر لاله های سرخ نامیده اند و به راستی این عنوان برازنده این شهر است چرا که مادران شهدا در چهارم آذر سال ۶۵ تکه های پراکنده پیکرهای فرزندان خود را بر بام منازل و درختان منطقه راه آهن مشاهده کردند اما دست از مقاومت نکشیدند.
فرماندار اندیمشک از حماسه چهارم آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم اندیمشک یاد کرد و گفت: تاریخ هرگز ایثار و مقاومت مردم اندیمشک در روزهای دفاع مقدس به ویژه چهارم آذر ۶۵ را فراموش نخواهد کرد.
پیمان جهانگیری با بیان اینکه مدارس و بیمارستان اندیمشک در این روز از آسیب و هجوم دشمن در امان نماندند، افزود: تاریخ هرگز تکه های از هم جدا شده شهدای والامقام را در این هجوم فراموش نخواهد کرد.
وی اظهار داشت: چهارم آذر مختص فرد یا شهرستان اندیمشک نیست بلکه با توجه به عظمت این روز بزرگ، متعلق به کل کشور است.
جهانگیری افزود: برای تبیین و تشریح ابعاد این حماسه باید از ظرفیت رسانه های جمعی استفاده شود زیرا نسل های جدید هنوز با عمق و عظمت این حماسه آشنایی کامل ندارند.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حماسه مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در بمباران چهارم آذر ۱۳۶۵ آبروی کشور اسلامی است.
فریدون حسنوند افزود: شهرستان اندیمشک در طول دوران دفاع مقدس با نقش آفرینی ارزنده مردم همواره پاسدار ارزش های اسلامی بوده است.
به گفته مرتضی طیبی پ‍ژوهشگر دفاع مقدس جنایات دشمن در چهارم آذر اندیمشک تنها به این شهر تعلق ندارد بلکه جنایتی است که حامیان رژیم بعث عراق را برای همیشه شرمسار کرده و به عنوان لکه ننگی در تاریخ به ثبت رسید.
غلامرضا وطنی از رزمندگان شاهد حادثه که در جبهه های نبرد حضور داشته بمباران چهارم آذر را جنایتی بزرگ در حق مردم بی دفاع و غیر نظامی دانست که مجامع به اصطلاح بین المللی بی توجه از آن گذشتند.
این رزمنده می گوید: بمباران اندیمشک در چهارم آذرماه حوالی ساعت ۱۰ صبح رخ داد و هواپیماهای دشمن بعثی در حمله به این شهر مناطق مسکونی و مردم بی دفاع و نیز ایستگاه راه آهن اندیمشک را بمباران کردند.
وی افزود: تعدادی از شهروندان بی دفاع که مشغول خرید یا کار در بازار مجاور ایستگاه راه آهن بودند در این بمباران به خاک و خون غلطیدند.
به گفته وی در بمباران بازار اندیمشک که پیکر ده ها نفر زیر آوار و اطراف راه آهن پراکنده شده بود خانواده ای به دنبال فرزند خردسال خود که دختربچه ای سه ساله بود و در زمان بمباران مفقود شده بود، می گشتند.
وی افزود: به دلیل بالا بودن تعداد شهدای این حادثه به ناچار کانتینرهایی از اطراف شهر برای انتقال اجساد و قطعات پیکر شهدا که در محل حادثه پراکنده شده بود در نظر گرفته شد.
این شاهد حادثه در این لحظه از پیرمردی می گوید که با در دست داشتن چکمه های نوه خردسال خود در میان خرابه ها به دنبال وی می گشت اما پیکر این کودک که بر اثر ترکش بمب متلاشی شده بود به داخل کانتینر منتقل شده بود.
وی افزود: کار جمع آوری پیکر شهدای این جنایت از محل حادثه توسط مردم و بسیجیان تا ساعت چهار بعد از ظهر چهارم آذر به طول کشید اما قطعاتی از اجساد شهدا تا چند روز بعد از حادثه نیز در خرابه ها پراکنده شده بود.
مردم اندیمشک هفتم آذر ۶۵ در روز تشییع پیکرهای مطهر شهدا یکصدا شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر دادند.
چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ در اوج ایستادگی و مقاومت ملت ایران درمقابل دشمن متجاوز، اندیمشک مورد هجوم ددمنشانه ۵۴ فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.
شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان بیش از یکهزار شهید تقدیم میهن اسلامی کرده است.

  1. Eli گفت:

    من اون موقع کلاس اول بودم و به خوبی یادمه که داشتم میرفتم مدرسه و شیفت عصر بودیم، بمباران دقیقا از ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه شروع شد، پدر من همافر پایگاه چهارم شکاری بود و تعریف میکنن که چند روز قبل به درخواست آخوند پایگاه ،میخواستن برق اضطراری ضد هوایی ها برای تامین برق روستاها ببرن، این آقا عنوان کرده بود هر کدوم از اینها میتونه برق یک روستا رو تامین کنه و بخاطر همین از دستگاه جدا شده بوده، غافل از اینکه صدام در ابتدا پست برق رو میزنه و عملا ضدهوایی ها از کار می افتن، من میدیدم که هواپیماها چقدر اومده بودن پایین و چه صدای وحشتناکی ایجاد میکردند، بمباران نزدیک به دو ساعت طول کشید ولی هیچ جنگنده ای از پایگاه نوژه یا بوشهر یا هر پایگاه دیگه ای به کمک نیومد، پدرم میگن، تجهیزاتی برای مقابله نداشتیم، اون روز ۶ نفر از دوستانمون رو از دست دادیم، هنوز که هنوزه با وجود ۴۰ سال سن، من از هر صدای بلندی میترسم و تپش قلب میگیرم.