3 , خرداد, 1397

فتح خرمشهر؛ نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس

اندیمشک نوین: در سال ۶۱ بزرگترین عملیات هشت سال جنگ تحمیلی با نام «بیت‌المقدس» شکل گرفت، عملیاتی که تمام نیروهای مسلح با وحدت و همدلی و البته ایمان راسخ خود دوشادوش یکدیگر جنگیدند و حماسه خلق کردند.

اندیمشک نوین: در سال ۶۱ بزرگترین عملیات هشت سال جنگ تحمیلی با نام «بیت‌المقدس» شکل گرفت، عملیاتی که تمام نیروهای مسلح با وحدت و همدلی و البته ایمان راسخ خود دوشادوش یکدیگر جنگیدند و حماسه خلق کردند.

 

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب: با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سوم خرداد به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری شد تا این حماسه در تاریخ ارزشمند و سرتاسر فداکاری و ایثار انقلاب اسلامی جاودان بماند.

فتح خرمشهر؛ نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس

در سال ۶۱ بزرگترین عملیات هشت سال جنگ تحمیلی با نام «بیت‌المقدس» شکل گرفت، عملیاتی که تمام نیروهای مسلح با وحدت و همدلی و البته ایمان راسخ خود دوشادوش یکدیگر جنگیدند و حماسه خلق کردند.

یکی از اهداف این عملیات بزرگ و مهم آزادسازی شهر استراتژیک خرمشهر بود که در نهایت مردان آسمانی و دلاور این نتیجه را به سرانجام رساندند.

رژیم بعثی با به اسارت گرفتن خرمشهر که از امکانات اقتصادی بالایی برخوردار بود، تکیه‌گاه خود را در جنگ تحمیلی ثابت کرد و این اشغال به عنوان یک پیروزی و البته مقدمه پیروزی‌های دیگری به شمار می‌رفت، از این سو ایران که به این شهر مهم اشراف کاملی داشت، با تدابیر و عملیات‌های جنگی مختلف درصدد بازپس‌گیری این شهر بود.

اشغال خرمشهر برای عراق یک برگ برنده بود که با این موفقیت خود می‌توانست موقعیت و جایگاه خود در جنگ را مقاوم کند و بلکه از طرف مقابل امتیازات بیشتری بگیرد، اما مستی عراقی‌ها از این خوشحالی دوام نداشت و حماسه‌گران ایرانی فرزند از دست رفته‌شان را پس گرفتند.

آزادسازی خرمشهر بسیار مهم بود به صورتی که این خبر در جهان بازتاب وسیعی داشت، چرا که عراق و حامیان گسترده او با از دست دادن شهر خرمشهر تکیه‌گاه سیاسی و قدرت امتیازگیری خود در جنگ را از دست دادند و از طرفی ایران با آزادسازی این شهر توانست اکثر اراضی اشغالی خود را پس بگیرد.

اکنون پس از بیان مطلبی مختصر در رابطه با اهمیت آزادسازی خرمشهر به چند پلان از اشغال تا آزادی خرمشهر می‌پردازیم.

پلان اول/ نبرد خونین در خرمشهر

یکم مهر سال ۵۹ بود، جنگی وحشتناک و تمام عیار میان ارتش بعثی و ایران در داخل و اطراف خرمشهر صورت گرفت، عراقی‌ها لشکر به لشکر در صدد ورود به خرمشهر بودند اما گردان دژ نیروی زمینی ارتش گردان تفنگداران دریایی بوشهر و پاسداران خرمشهر و مردم بومی و محلی در مقابل تهاجم آتشین دشمن مقاومت و ایستادگی کردند.

این مقاومت تا چهارم آبان سال ۵۹ طول کشید، اما دیگر نمی‌شد در مقابل ارتش گسترده عراقی‌ها ایستادگی کرد، دشمن وارد خرمشهر شد و این شهر پر از گنج را به اشغال خود درآورد.

خرمشهر خالی از مردمش شده بود و مردم با چشمانی اشکبار با شهر خود وداع کرده و رهسپار شهرهای دور و نزدیک شدند، تعداد زیادی نیز در خون خود در کوچه به کوچه این شهر غوطه‌ور بودند و تا لحظه و نفس آخر مقاومت کردند.

پلان دوم/ امام به کالبد امت ایمان تزریق می‌کند!

پس از اشغال خرمشهر و دیگر شهرهای ایران اسلامی موجی از ترس و ناامیدی در دل‌های مردم ایجاد می‌شود، سایه سنگین قدرت عنکبوتی عراق بر سر مردم و حتی مسؤولان وقت سنگینی می‌کند، چشم‌ها و گوش‌ها به امام خمینی دوخته شده بود، آیا قفل رهایی در دست امام است؟

امام خمینی در موضع‌گیری خود در برابر تهاجم بعثی‌ها، اظهار کردند:«من از ملت بزرگ ایران خواهانم که در هر مسئله‌ای که پیش خواهد آمد؛ قوی باشند، قدرتمند باشند، متکی به خدای تبارک و تعالی باشند و از هیچ چیز باک نداشته باشند. ما از آن قدرتهای بزرگ نترسیدیم. این (صدام) که قدرتی ندارد، عراق که چیزی نیست».

این سخنان حکیمانه و مدبرانه امام راحل که از روح عظیم و ایمان راسخ ایشان برگرفته بود، روحیه، توان و ایمان مردم و مسؤولان را پس از شکست سخت افزایش می‌دهد به صورتی که پس از صدور این پیام مقاومت خودجوش مردمی در تمام ایران شکل گرفت.

امام خمینی باز هم منجی شد و با بیان قدرتمند خود و دستورات لازم به فرماندهان نظامی پیروزی شیرین دشمن را به شکست تلخ تبدیل کردند.

پلان سوم/ اقدام وحشیانه رژیم بعث

صدام حسین که با مقاومت خودجوش و مردمی روبه‌رو بود، تصمیم گرفت که این مقاومت را درهم شکند و اقدام به حمله به مراکز عمومی کرد، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، منازل مسکونی و…

ارتش بعثی برای از بین بردن سد مقاومت مردمی از زمین و هوا موشک پرتاب می‌کرد و خانه‌ را با اهلش ویران می‌کرد و خسارت‌های گسترده و فجیعی را از خود به جا گذاشت.

ارتش صدام حسین از کشتن زن و بچه و پیرمرد و پیرزن نیز ابایی نداشت اما مقاومت و ایستادگی ایران که ریشه در اسلام و قرآن دارد، پایدار ماند.

پلان چهارم/ خرمشهر با رمز «یا محمد بن عبدالله» آزاد می‌شود

خرمشهر ۵۷۸ روز در اشغال است، تمام امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی خود را از دست داده است، تعداد زیادی از مردمش یا شهید شدند یا مهاجرت کردند، اکنون شهری بدون سکنه و امکانات، اما این عوامل دلیلی نمی‌شود که مردم از شهر خود منصرف شوند.

ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه یکم خرداد ماه سال ۶۱ مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس با هدف بازپس‌گیری خرمشهر با اعلام رمز «یا محمد بن عبدالله» از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده آغاز می‌شود.

نیروهای مسلح و نیروهای خودجوش مردمی در مقابل ارتش گسترده اما خالی از ایمان و عقیده بعثی تا آخرین نفس و قطره خون می‌جنگند، تا در نهایت و در روز سوم خرداد‌ماه و پس از ۱۹ ماه اشغال حساس‌ترین شهر جنوبی ایران به آغوش مردم بازمی‌گردد.

در جریان این نبرد خونین که به آزادسازی خرمشهر منجر شد، حدود ۱۶ هزار عراقی کشته و زخمی شدند و ۱۹ هزار نفر به اسارات نیروهای ایرانی درآمدند.

پلان پنجم/ اقامه نماز جماعت در مسجد جامع خرمشهر پس از ۵۷۸ روز

از مسجد جامع خرمشهر به عنوان سنگر هشت سال دفاع مقدس تعبیر می‌کنند، بدون شک نقش این مسجد مقاوم و ایستاده اساسی بود، هم در آن جنگ اکبر شکل می‌گرفت و هم جنگ اصغر.

اکنون پس از ۵۷۸ روز قرار است نماز جماعت در این مسجد اقامه شود، همه آمدند تا به شکرانه این نعمت بزرگ سر به سجده بگذارند و برای پیش‌برد اهداف دیگر انقلاب مدد بجویند.

پلان پایانی/ آزادی خرمشهر به قیمت خون هزاران شهید

اگر چه این گزارش کوتاه و الکن از آن است که حماسه و فداکاری شهیدان را بیان کند، اما این نکته لازم است که عنوان شود که آزادی خرمشهر پس از ۱۹ ماه اسارت به راحتی به ارمغان نیامد، بلکه حاصل خون هزاران شهید دوران دفاع مقدس است.

محسن یوسفی