6 , خرداد, 1397

چغندرقند خوزستان با توقف بارگیری رو به نابودی است

اندیمشک نوین: محصول چغندر قند برداشت شده از مزارع شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش به دلیل خودداری کامیونداران از حمل آن ، در هوای گرم منطقه رو به نابودی است.

اندیمشک نوین: محصول چغندر قند برداشت شده از مزارع شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش به دلیل خودداری کامیونداران از حمل آن ، در هوای گرم منطقه رو به نابودی است.

 

 

به گزارش اندیمشک نوین، تعدادی از کشاورزان چغندرکار منطقه با ابراز نگرانی از مشکل پیش آمده در حمل و نقل محصولات کشاورزی اظهار داشتند: محصول چغندر قند در شرایطی از مزارع منطقه شمال خوزستان برداشت شده که این محصول باید هر چه سریعتر به کارخانه های تولید شکر کشور منتقل شود.
محمدرضا زارع که پنج هکتار مزرعه چغندرقند دارد گفت:یک کامیون حامل چغندر قند روز گذشته در مسیر جاده شوش – اهواز از سوی کامیوندارانی که مطالبات صنفی خود را پیگیری می کنند متوقف شده و برگشت داده شد.
محمود کردی از دیگر چغندرکاران منطقه نیز تسریع در حل مشکل بارگیری چغندرقند به کارخانه های قند کشور را خواستار شد و گفت:اگر این محصول روی زمین بماند فاسد خواهد شد و ضرر زیادی متوجه کشاورزان خواهد شد.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:برداشت چغندرقند از سطح ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع شمال خوزستان در حالی آغاز شده که
تاکنون به علت بارندگی و استقبال نکردن کارخانه های طرف قرار داد فقط ۳۰ درصد مزارع برداشت شده است.
عبدالرحیم شمس آبادی افزود:اگر محصول چغندرقند برداشت شده ظرف امروز و فردا از مزارع شمال خوزستان جمع آوری و به کارخانه های تولید شکر کشور منتقل نشود پلاسیده و گندیده می شود.
وی ادامه داد:هر چند مزارع چغندرقند دزفول بیمه هستند اما بیمه زیربار خسارت محصول برداشت شده از مزرعه نمی رود لذا در صورت متضرر شدن کشاورزان ، بیمه خسارت وارده را جبران نخواهد کرد.
سه هزار و ۶۲۷ هکتار از مزارع شهرستان دزفول زیر کشت چغندرقند رفته که برداشت محصول از اردیبهشت ماه آغاز شده است.
محصول چغندر قند تولید شمال خوزستان به دلیل ظرفیت پایین تنها کارخانه قند این منطقه باید به کارخانه های تولید شکر اصفهان ، کرمانشاه و سایر نقاط کشور منتقل شود.
از ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندرقند دزفول ، شوش و اندیمشک ، کارخانه قند شمال خوزستان تنها ظرفیت پذیرش محصول ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را دارد که به چغندرقند تولید کشاورزان شوش اختصاص یافته است.
گفته می شود به دنبال امتناع کامیونداران از حمل محصول چغندرقند شهرهای دزفول ، شوش و اندیمشک به کارخانه های قند کشور از کشاورزان منطقه خواسته شده فعلا عملیات برداشت محصول را متوقف کنند.
توقف عملیات برداشت محصول چغندر قند از مزارع استان خوزستان در حالی است که به دلیل گرمای هوا و فرصت اندک زمان برداشت ، برای جلوگیری از خسارت به محصول نمی توان بیش از چند روز عملیات برداشت را متوقف کرد.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست میدان بارفروشی دزفول که همواره در نخستین روز هفته با ترافیک سنگین کامیون های حامل بار روبرو بوده ، امروز شنبه خلوت بوده و بسیاری از کامیونداران که برخی از سایر شهرهای کشور می باشند در اطراف میدان بار در بلاتکلیفی بسر می برند.
میدان بار فروشی دزفول نقش مهمی در حمل و بارگیری بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی شهرهای دزفول ، شوش ، اندیمشک و گتوند به سایر نقاط کشور در طول سال دارد.