8 , خرداد, 1397

کی روش: در حق اینیستا بی انصافی کردم

اندیمشک نوین: هم گروهی ایران با اسپانیا در جام جهانی باعث شده تا تیم ملی کشورمان به یک سوژه جذاب برای رسانه های اسپانیایی همچون مارکا بدل شود.

اندیمشک نوین: هم گروهی ایران با اسپانیا در جام جهانی باعث شده تا تیم ملی کشورمان به یک سوژه جذاب برای رسانه های اسپانیایی همچون مارکا بدل شود.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از “ورزش سه”، کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی کشورمان برای اسپانیایی ها یک چهره کاملا آشناست. او به واسطه حضور یک ساله اش در رئال و هدایت کهکشانی ها، همواره مورد توجه رسانه های این کشور بوده است.

 

نشریه معتبر مارکا به بهانه حضور ایران در گروه اسپانیا، مصاحبه ای اختصاصی با کی روش انجام داده است.

 

 

 

 

سومین جام جهانی متوالی کی روش:« بله همینطور است. چهار دوره حضور به عنوان سرمربی و سومین حضور متوالی در جام جهانی؛ دو بار با ایران و یک بار با پرتغال.»

 

حذف با پرتغال به دست اسپانیا و با گل داوید ویا در جام جهانی ۲۰۱۰:« بازی بسیار سختی برای ما بود و فکر می کنم در نهایت تیم بهتر برنده بازی شد. البته داوری بازی به ضرر ما بود و شاید با حضور VAR سرنوشت آن مسابقه به گونه ای دیگر تعیین می شد. در هر صورت اتفاقی است که افتاده.»

 

شما در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز خاطرات خوبی از داوری ندارید. همان پنالتی که مقابل آرژانتین برای تان نگرفتند:« بله، بار دیگر از این ناحیه ضربه خوردم. برابر آرژانتین عالی بودیم ولی مسی ظاهر شد و با یک ضربه جادویی ما را بازنده کرد. در واقع دو بازیکن سرنوشت مسابقه را تعیین کردند. اولی مسی بود و دومی داور بازی که پنالتی واضح روی دژاگه را نگرفت. ما باید ۱-۰ پیش می افتادیم و زابالتا هم کارت قرمز می گرفت.»

 

در مصاحبه با فیفا گفتید که باید مانع بازی مسی شد:« مسی در هر بازی تاثیرخودش را می گذارد؛ مثل همان بازی برابر ما در جام جهانی ۲۰۱۴ و به همین دلیل نباید به امثال او اجازه بازی داد(می خندد.) البته از نظر من، رونالدو بهترین بازیکن دنیاست ولی مسی برخی مواقع کارهایی فرازمینی انجام می دهد. کارهایی که از دست بشر ساخته نیست.»

 

 

 

 

ارزیابی گروه تان در جام جهانی با حضور پرتغال، اسپانیا و مراکش:« گروه بسیار دشواری است. شاید دشوارترین شان. ولی برنامه ما روشن است. مواجهه با سختی ها، حرکت رو به جلو و همواره بهتر شدن. این هدف ایران است. از نظر ما این گروه، گروه خوبی محسوب می شود و حس خوبی از مقابله با اسپانیا، مراکش و پرتغال داریم.

البته که خیال پرداز نیستیم و چالش ما حضوری قدرتمندانه در جام جهانی، رقابت و جنگیدن به خاطر افتخار و غرور پیراهن مان است.»

 

اولین بازی با مراکش به سود شماست؟« بله؛ در اولین بازی، اسپانیا و پرتغال که شانس های اول صعود هستند با هم دیدار خواهند کرد و این برای ما و مراکش خوب است. اسپانیا و پرتغال هدف قهرمانی دارند ولی ما و مراکش فقط برای بودن در یک هشتم نهایی می جنگیم.»

 

دیدگاه شما در مورد اسپانیا:« اولین چیزی که می توانم بگویم این است که اسپانیا به روزهای خوب خودش برگشته است. خوب بازی می کند، کنترل همه نقاط زمین، توپ، فضاهای خالی و زمان را در اختیار می گیرد. آنها با یکدیگر به خوبی سازگار هستند. اسپانیا همیشه بازی را در دست خودش دارد و با لوپتگی قدمی رو به جلو برداشته است .

تیم او همان آزادی و خلاقیت تیم باشکوه دل بوسکه را دارد. با این تفاوت که اکنون سبک بازی جدی تر و سختکوشانه تری دارد و این را در هر دقیقه از بازی به خوبی نشان می دهد. هر ۱۰ دقیقه اسپانیا شکل جدیدی از بازی و تنوع تاکتیکی را ارائه می دهد و همین باعث می شود که اسپانیا حریفی بسیار دشوار باشد. این تیم تنها فضاها و ریتم بازی را کنترل نمی‌کند بلکه حریف را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. این به نظر من مهمترین تفاوت تیم لوپتگی با دل بوسکه است.»

 

 

 

 

نقاط ضعف اسپانیا:« اسپانیا نقطه ضعف ندارد با این حال دیدار برابر اسپانیا مانند یک بازی بسکتبال نخواهد بود. قرار نیست برابر یک تیم حاضر در NBA بازی کنیم. فوتبال به لحظات و تصمیم‌گیری‌ها بستگی دارد. فوتبال ورزشی است که می‌تواند در آن هر اتفاقی رخ دهد. فوتبال یک رشته خاص است. به خاطر همین جذاب‌ترین ورزش جهان است. در فوتبال همیشه یک تیم خاص پیروز نیست. ما با این ذهنیت در هر بازی ظاهر می‌شویم. خدایان فوتبال عادلانه عمل خواهند کرد و تیم بهتر در زمین پیروز خواهد شد.»

 

برای مهار رونالدو و اینیستا برنامه ویژه ای دارید؟« خیر؛ مطمئنا خیر. برنامه ایران، رسیدن به شرایطی است که بتوانیم ۹۰ دقیقه برابر حریفان بجنگیم، رقابت کنیم و به پیروزی برسیم.

می دانیم که بازی برابر اسپانیا و تغییر روش، کار سختی خواهد بود. در بازی های مقدماتی معمولا کنترل ۶۰ تا ۷۰ درصد بازی ها در اختیار ما بود ولی برابر اسپانیا کاملا برعکس خواهد شد. بزرگترین رقیب ما جاه طلبی است. چرا باید صرفا برای مهار اینیستا برنامه ویژه ای داشته باشیم؛ وقتی ستاره هایی چون سیلوا، پیکه، ایسکو و آسنسیو هم در اسپانیا حضور دارند؟ نمی توانیم فقط به یک یا دو بازیکن خاص فکر کنیم. در درجه اول باید به خوبی از لحاظ ذهنی خودمان را مهیا کنیم  و سپس به جزئیات بپردازیم. باید در هر بازی اجازه ندهیم حریف ما را دچار مشکل کند.»

 

 

 

 

مواجهه با رونالدو:« برخورد ویژه و خاصی خواهد بود چرا که تجربیات مشترک زیادی باهم داریم. او بهترین بازیکن دنیاست ولی وقتی بازی شروع می شود، تیم ها در درجه اول اهمیت قرار می گیرند.»

 

یک فوتبالیست ایرانی دارای چه خصوصیاتی است؟« آنها قوی و تعیین کننده هستند. ما یک تیم با هویت هستیم که از یک مجموعه قدرتمند بهره می‌بریم. بهترین بازیکنی که ایران دارد یک بازیکن نیست بلکه کل تیم است.

ما مانند رئال مادرید، منچستریونایتد و اینتر در تیم خود ستاره نداریم. ستاره ما تیم ماست. ما همیشه تلاش می‌کنیم برای یک هدف بجنگیم. سعی می‌کنیم بازی خوبی به نمایش بگذاریم و با اتحاد پیروز شویم. بازیکنانم به خوبی خود را با این شیوه جدید وفق داده‌اند. هر بازیکن ایرانی می‌داند هم‌تیمی‌اش در هر لحظه از او چه می‌خواهد.»

 

تفاوت سطح بازیکنان داخلی با بازیکنانی که در لیگ های مثلا پرتغال و بلژیک بازی می کنند:« : کار آسانی نیست. بازیکنانی در اختیار داریم که خارج از کشور هستند و تجربه زیادی در فوتبال بین‌المللی دارند. دیگر بازیکنان نیز در ایران پا به توپ هستند. ما سعی می‌کنیم با بازیکنانی که در اختیار داریم با یک برنامه مشخص خودمان را برای جام جهانی آماده کنیم. باید سطح این دسته از بازیکنان را  برای حضور در رقابتی مثل جام جهانی بالاتر برد.»

 

 

 

 

در پایان، این آخرین جام جهانی اینیستا خواهد بود:« این یک ضربه برای فوتبال بود وقتی بازیکنی مثل اینیستا بارسلونا را ترک کرد. در مورد رسیدن جوایز فردی به اینیستا، هرگز عدالت رعایت نشد و خود من هم جزوی از آنهایی بودم که رای می دادند.

دنیای فوتبال دین زیادی به بازیکنی خارق العاده مثل اینیستا دارد. برایم سخت است تصور کنم که او هرگز برنده توپ طلا نشد. فوتبال برخی مواقع همینقدر بی رحم است.»