9 , خرداد, 1397

آئین سفره‌داری مردم اندیمشک” در ماه رمضان

اندیمشک نوین: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک با آئین‌های ویژه خود از ماه میهمانی خدا پذیرایی می‌کنند و یکی از آئین‌های این شهر”آئین سفره‌داری” است.

اندیمشک نوین: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک با آئین‌های ویژه خود از ماه میهمانی خدا پذیرایی می‌کنند و یکی از آئین‌های این شهر”آئین سفره‌داری” است.

 

به گزارش اندیمشک نوین، رمضان، ماه عشق و پذیرش بندگی خدا است و مردم شهرهای مختلف ایران اسلامی نیز هر کدام با آداب و رسوم خاص از این ماه پذیرایی و طنین شور الهی را در کوی و برزن و منازل خود، جلوه گرمی‌کنند.

مردم اندیمشک نیز در این ماه مبارک و با آئین‌های خاص خود پذیرای ماه میهمانی خدا شده و زن و مرد و کود و نوجوان این شهر پرافتخار در مسیر امتداد شور الهی خود گام بر می‌دارند تا گرمای ۵۰ درجه خوزستان نیز در این روزها شرمسار عطش مردم شهر حماسه ساز شش مهر و چهار آذر در فصل بندگی خدا باشد.

شیر زنان اندیمشکی جلوه‌گر عشق و طنین‌انداز سنت‌های محلی

آئین‌های مردم اندیمشک در پذیرایی از ماه میهمانی خدا، ریشه در آداب وسنت‌های محلی دارد و نقش زنان دیار شکوه و افتخار در این روزها پر رنگ‌تر از پیش بوده و بانوان اندیمشکی در شب‌ها و روزهای رمضان، تجلی گر عشق و ایثاری ماندگار هستند.

پخت نان محلی، طبخ غذاهای بومی نظیر، خورشت کلیه‌ترش، سوپ انار، آش ترخینه، آش دنه رو از جمله یادگاران سال‌های دور مردم اندیمشک هستند که پس از گذشت سال‌ها، هنوز نیز بوی رمضان را در کوچه‌های شهر طنین انداز می‌کنند.

بازار داغ غذای نذری

از دیگر آئین‌های ویژه مردم اندیمشک در روزهای ماه مبارک رمضان، طبخ و توزیع غذای نذری است و هم زمان با نوای اذان مغرب، سینی‌ها غذای نذری درکوچه‌های شهر عطر مهربانی را به مشام عاشقان اهل بیت(ع) می‌رسانند.

فرنی و حلیم از جمله غذاهایی هستند که با دستان پر مهر مادران شهر سنگربان مقاوم کرخه و دز در هشت سال دفاع مقدس و همسران و زنان حماسه ساز دیار شکوه و افتخار، طبخ و بر سفره‌های افطار و سحر پر برکت شهروندان جای می‌گیرد.

کمک و حضور دختران و پسران جوان در طبخ و توزیع غذاهای ویژه افطار از جمله زیبایی‌های رمضان در شهر لاله‌های سرخ اندیمشک است تا مردم این شهر، این بار مهربانی را از مادران آسمانی خود  فر گرفته و در مسیر زندگی، تکرار و جلوه گر کنند.

برگزاری محفل‌های نور در مساجد و منزل‌های شهروندان

برگزاری جلسه‌های قرآنی، تلاوت ادعیه‌های مذهبی در حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و منازل بخش‌های مختلف شهری و روستایی از جمله دیگر آئین‌های مردم اندیمشک در شب‌های رمضان است.

پس از اذان مغرب و تا نوای اذان صبح شیر زنان و مردان غیور این شهر پر افتخار، کتاب قرآن و مفاتیح را در دست گرفته و در آئین‌های تلاوت زیارت عاشورا دعای کمیل و جمع خوانی قرآن و روضه خوانی با خدای خود تمرین عاشقی و بندگی می‌کنند.

محفل‌های خانگی و خانوادگی قرائت قرآن و ادعیه‌های مذهبی از دیگر رسم‌های کهنه و دیرین مردم اندیمشک در شب‌های رمضان است و زنان و دختران این دیار با حضور در منازل بستگان و همسایه نور ایمان را در  زمزمه و دل‌های خود، متبلور می‌کنند.

خانه تکانی و سفره داری مردم اندیمشک در شب‌های رمضان

پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، یک رسم سنتی دیرینه در شمالی شهر خوزستان آغاز و مردان و زنان اندیمشکی با خانه تکانی به پیشواز ماه بندگی خدا می‌روند تا منازل خود را آماده راه اندازی سفره‌های افطار و میهمانی‌های خود کنند.

با اجرای این سنت دیرینه، تمام منزل غبار روبی می‌شود تا عطر بندگی در ماه میهمانی خدا، طنین مهربانی را در فضای خانوادگی معطر ساخته و صله رحم و اهمیت و لزوم سفره داری رمضان بر این رسم سنتی و دیرینه مردم اندیمشک، جلوه گر شود.

مردم اندیمشک در شب‌های رمضان، میهمان را پذیرای خانه‌های خود می‌کنند و تا پاسی از شب در محفل‌های خانگی خود، بیدار و در جمع‌های خانوادگی بر استمرار صله رحم تاکید و توجه می‌کنند.

رهسپار تا گلزار شهدا… دل‌ها تنگ است!

۸ سال دفاع مقدس امروز در شهر یک هزار شهید اندیمشک زنده و متبلور است و مردم این شهر با گذشت سال‌ها، هنوز بر قرار عاشقی خود پای بر جا هستند و در روزهای رمضان نیز فرزندان شهید خود را از یاد نبرده‌اند.

مردم اندیمشک در روزهای رمضان و پیش از افطار و با پای پیاده در گرمای ۵۰درجه خوزستان تا کوی شهدا بر خاک پر افتخار دیار حماسه ساز شش مهر و چهار آذر قدم گذاشته و پس از قرائت فاتحه و توزیع خیرات برای رفتگان خود اشکی بر چشم ریخته و به غبار روبی مزار فرزندان خود می‌پردازند.

در گوشه گوشه آرامستان شهر نیز، مادران شهید با شاخه گلی درفضای آرمستان قدم گذاشته و نوای دلتنگی فرزندان خود را سر می‌دهند تا این بار، قدم‌های خود را محکم‌تر از گذشته و برای دفاع از راه روح الله و ولایت بر زمین گذاشته و افطار را با عشقی ماندگار و نور اهل بیت(ع) بر فضای شهر ماندگار و دیوارهای خانه‌های خود را با نام اهل بیت(ع) آذین بندیکنند.