تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تغییر کاربری قلعه کاروانسرای رزه اندیمشک به سرپناهی برای احشام

  • کد خبر : 3625
  • 13 مرداد 1398 - 17:37
تغییر کاربری قلعه کاروانسرای رزه اندیمشک به سرپناهی برای احشام

اندیمشک نوین: قلعه کاروانسرای رزه در ۴۰ کیلومتری شمال اندیمشک و در ۵۰۰ متری روستای قلعه رزه در استان خوزستان واقع شده که با شماره ثبتی ۷۱۴۸ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

اندیمشک نوین: قلعه کاروانسرای رزه در ۴۰ کیلومتری شمال اندیمشک و در ۵۰۰ متری روستای قلعه رزه در استان خوزستان واقع شده که با شماره ثبتی ۷۱۴۸ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

 

 

به گزارش اندیمشک نوین: مجتبی گهستونی درباره این قلعه تاریخی اظهار داشت: قدمت قلعه کاروانسرای رزه اندیمشک به دوره صفوی باز می‌گردد و این اثر ارزشمند که از معدود بناهای تاریخی شهرستان اندیمشک است از نوعی معماری برخوردار است که با وجود آسیب‌هایی که تاکنون دیده همچنان پابرجا است.

گهستونی افزود: به گفته کارشناسان بنا دارای پلان ۴ ایوانی با اصطبل‌ها و اتاق‌های متعددی است که موقعیت استراتژیکی مهمی داشته و تا به امروز فراز و نشیب زیادی چهره آن را دگرگون ساخته است.

وی در ادامه بیان کرد: قلعه کاروانسرایی که برج‌های آن هیچ‌گاه خواب بر چشم پاسبانانش سنگینی نکرد اما امروز خواب خوش مسئولان و متولیان امر این اثر تاریخی را به این حال و روز انداخته و گویی که انگار این شهرستان از گذشته‌ تا به امروز نه فرماندار و نه مدیر اداره میراث فرهنگی داشته است.

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های میراث فرهنگی کشور ادامه داد: البته برای این اثر در سال‌های اخیر اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال هزینه مرمت تخصیص داده شد  اما پرسش اصلی این است  که چرا چنین بنای خاصی که می‌تواند کاربری داشته باشد، به حال خود رها شده و از آسیب‌های طبیعی و انسانی در امان نیست.

رزه3

وی تصریح کرد: مدتی است که کاروانسرای قلعه رزه در چهار فصل سال محل آغل گوسفندان شده و تنها کاربردش طویله حیوانات است.

گهستونی با طرح این پرسش که چه کسانی پاسخگوی تخریب یکی از برج‌های مرمت شده در نیم فصل گذشته هستند؟ گفت: برجی که معاون میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید مرمت نشده اما طبق گفته برخی دوستان کارشناس، قرائن و شواهد حکایت از مرمت برجی دارد که تخریب شده است.

این فعال میراث فرهنگی یادآور شد: با توجه به اینکه ضلع جنوبی و غربی بنا مرمت شده اما  این برج با توجه به نوع مصالح و ملات مشخص می‌کند که مرمت شده و سپس تخریب شده است این در حالی است که برج تخریب شده در میان ضلع جنوبی و غربی مرمت شده بنا قرار دارد و تقریبا غیرممکن است که آن برج که بین این دو قرار دارد مرمت نشده باشد. توضیح اینکه بر روی سنگ‌های فروریخته شده از قلعه ملات جدید مشاهده می شود.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی گفت: با توجه به آسیب‌های متوالی آیا نظارتی بر مرمت بنا وجود داشته است؟ و چرا برای مسئولان مهم نیست که انباشت کود حیوانی به ضخامت نیم متر چهره بنا را مخدوش کرده و در اثر تردد احشام در بالای دیوار بسیاری از دیوارهای درونی نیز تخریب و ریزش کرده است با این حال میراث فرهنگی شهرستان اندیمشک معتقد است که بخش کوچکی از بنا مورد مرمت قرار گرفته و نوع مصالح کارشناس ناظر، پیمانکار و مجری طرح همگی توسط اداره کل معرفی شده و هیچ ارتباطی با این اداره ندارد اما همواره توسط یگان حفاظت سرکشی می‌شود.

وی افزود: آیا بهتر نبود که بعد از مرمت اولیه قلعه کاروانسرای رزه با هماهنگی دهیاری اقدام به نصب یک تابلوی هشدار دهنده می‌کردند تا بومیان منطقه متوجه آسیب‌های بنا شوند  و از همه مهم‌تر اقدام به نصب یک در ورودی برای بنا می‌کردند تا از ورود افراد سودجو به آ‌ن جلوگیری می شد و علاقمندان به بازدید از درون قلعه با هماهنگی مراقبان محلی از آن بازدید می‌کردند.

رزه2

گهستونی با تاکید بر حضور گردشگران و طبیعت‌گران برای  زیارت بقعه احمد بن موسی  و بازدید از باغات انار، داود خاتم و بناهای موجود در منطقه یادآور شد: بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک با برخورداری از سه قلعه و کاروانسرای رزه، حسینی و کوهران و به‌دلیل قرارگیری در مسیر خوزستان، لرستان و دیگر پتانسیل‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی قابلیت برخورداری از موزه مردم‌شناسی، اقامتگاه بوم‌گردی و کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی را دارد.

 

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=3625

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5054در انتظار بررسی : 5054انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.