تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

شیوع بی مهابای کرونا در سفرهای بی حد و مرز

  • کد خبر : 4946
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
شیوع بی مهابای کرونا در سفرهای بی حد و مرز

اندیمشک نوین: در بحبوحه کرونا، تاثیر سفرهای برون شهری که اکنون آزادانه و با انواع وسایل نقلیه انجام می شود، نگرانی ها برای افزایش شدیدتر شیوع کرونا را دوچندان کرده است.

به گزارش اندیمشک نوین؛ قدرت شیوع ویروس کرونا یکی از ویژگی های آن نسبت به دیگر ویروس ها و بیماری هایی است که تاکنون در جهان کشف شده است. در این میان، سفرهای درون شهری و به ویژه برون شهری می تواند تاثیر مستقیمی روی سرایت بیشتر این ویروس داشته باشد.
بر اساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد پیدا کرده است و جالب تر اینکه از نظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه مختلف با پیک های شیوع ویروس کرونا دقیقا مطابقت دارد.
بر همین اساس هم ستاد ملی مقابله با کرونا ابتدای امسال و در تعطیلات نوروزی در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد تا در این ایام به مسافرت نروند و باعث ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا نشوند که امری مؤثر در کنترل کرونا بود.
چهارم فروردین ماه، استاندار خوزستان در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به وضعیت سفر در استان تصریح کرد: تعداد کسانی که به استان‌های آلوده سفر کرده‌اند، در حال افزایش است. خوزستانی‌ها به استان‌های دیگر رفته‌اند و برگشته‌اند و برای نزدیکان خود خطرآفرین شده‌اند. شیوع کروناویروس در خوزستان از طریق مسافرت به استان‌های آلوده بوده است، مثلا مشاهده می‌کنیم بیمار ۷۷ که سفر به استان آلوده داشته، چه تعدادی را مبتلا کرده است.
این سخنان نشان از توجه و اهمیت به امکان شیوع بیماری در اثر سفر به مناطق آلوده و یا انتقال آلودگی از طریق سفرهای کنترل نشده و غیر ضروری دارد و علاوه بر آن، منع آمد و شد می تواند خطر جدی موج جدید کرونا را در عمل گوشزد کرده و با الزام قهری، موجب ایجاد فضای روانی برای رعایت بیشتر دستورات شود.
اما پس از گذشت دوره ای نسبتاً آرام، اکنون با شروع فصل پاییز نگرانی های کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به وقوع پیوست و موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور به راه افتاده است که آمار ابتلا و مرگ را به حد رکوردشکنی روزانه رسانده است.
در این میان تاثیر سفرهای برون شهری که اکنون آزادانه و با انواع وسایل نقلیه انجام می شود، نگرانی ها برای افزایش شدیدتر شیوع کرونا را دوچندان کرده است.
تاکید رهبر انقلاب بر ممنوعیت سفرهای غیرضروری  در همین زمینه رهبر انقلاب، ۲۱ مهرماه در جلسه ویدیویی خود با دانشگاه های افسری، بر لزوم کنترل سفرهای غیرضروری تاکید کردند و گفتند: ضابطه‌گذاری‌ها بایستی حاکمیتی و الزامی باشد. این را من از مدتها پیش البته به رئیس‌جمهور محترم و به مسئولین محترم هم گفته‌ام که بایستی الزام بشود.
ایشان افزودند: یک مواردی هست که بعضی از فعالیتها بایستی تعطیل بشود، بعضی از سفرها بایستی ممنوع بشود؛ همچنان‌که ملاحظه کردید، سفر اربعین را مردم متدین و مؤمن ما پذیرفتند؛ گفتیم نروید به طرف مرز، نرفتند؛ این خیلی مهم است.
اکنون و پس از تاکید رهبر اتقلاب، باید دید که آیا ستاد ملی کرونا دستوری برای منع رفت و آمد و سفرهای برون شهری صادر می کند یا همچنان باید ویروس کرونا آزادانه بین شهرها جابجا شود؟
از سوی دیگر ستادهای استانی مقابله با کرونا می توانند با ایجاد محدودیت های درون استانی و یا درخواست و مطالبه برای منع سفر به مقصد استان خود، زمینه را برای قطع زنجیره شیوع کرونا فراهم سازد؛ اما اگر عزمی راسخ و دلسوزی برای حفظ جان مردم وجود داشته باشد.
دزفول، به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت و پر رفت و آمد استان، علاوه بر ارتباط اجتماعی با مرکز استان، به سبب آب و هوای مساعد و وجود باغ ویلاهایی که در سال های گذشته با زمینه های مختلف حاشیه ساز شده اند و البته در دوران کرونا به طرز عجیبی هیچگاه به طور جدی رنگ تعطیلی به خود ندیدند، نمونه ای از آسیب پذیری در اثر سفرهای غیرضروری و کنترل نشده در استان خوزستان است.
رضا آئین پور رئیس مرکز بهداشت دزفول، نهم شهریور در گفتگو با مهر از اثر سفرهای نابه‌جا به این شهرستان در شیوع بیماری خبر  داده و عنوان کرد: بازدیدهای مکرر از تکایا و دسته‌های عزاداری محرم در دزفول نشان می‌دهد که درصد بالایی از این هیئت‌ها، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما موضوعی که نگران‌کننده است، مسافرت‌های تابستانه شهروندان به مناطق قرمز کشور است.
پور آئین تصریح کرد: سفر به استان‌های با وضعیت قرمز باعث جابه‌جایی و انتشار ویروس خواهد شد. لذا باید شهروندان به طور جدی از رفتن به مسافرت و برپایی مهمانی و دورهمی‌های غیرضروری اجتناب کنند.
سوال اینجاست در مواردی چنین که به تصریح اهل تشخیص وتخصص، منع سفر و رفت و آمد برای حل مسأله ای با اهمیتی به قیمت جان مردم بی گناه موثر و جدی ست، چرا شاهد توجه جدی برای جامه عمل پوشاندن به این مهم نبوده ایم؟ آیا لازم است در مسائلی به این روشنی نیز شخص اول نظام اسلامی تذکر داده و ارشاد به دستور عقل سلیم نماید؟ و البته ناگوار تر از آن، پس از این راه نمایی واضح، شاهد تعلل نسبت به اجرایی شدن آن باشیم؟
لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=4946
  • ارسال توسط :
  • 9 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای شیوع بی مهابای کرونا در سفرهای بی حد و مرز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.