تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

وقف اهرم موثری برای جبران نیازهای مادی و اقتصادی جامعه است

  • کد خبر : 4975
  • 01 آبان 1399 - 13:26
وقف اهرم موثری برای جبران نیازهای مادی و اقتصادی جامعه است

اندیمشک نوین: حجت‌الاسلام مهدوی وقف را از تعالیم ارزشمند اسلامی و اهرمی موثر برای جبران نیازهای مادی و اقتصادی جامعه برشمرد و گفت: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری است که در سیره ائمه اطهار (س) دیده می‌شو

به گزارش اندیمشک نوین: «حجت‌الاسلام سید ولی‌الله مهدوی» در اندیمشک، وقف را از تعالیم ارزشمند اسلامی و اهرمی موثر برای جبران نیازهای مادی و اقتصادی جامعه برشمرد و اظهار کرد: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری است که در سیره ائمه اطهار (س) دیده می‌شود.

 

امام جمعه موقت اندیمشک با اشاره به اینکه در منابع فقهی و دینی ما درباره فضیلت وقف پاداش فراوانی در نظر گرفته شده است افزود: این عمل حسنه یکی از مصادیق باقیات و صالحات به حساب می‌آید که می‌توان آن را کامل‌ترین مصداق تزکیه نیز در نظر گرفت.

وی اذعان کرد: افزایش و گسترش آشنایی با فرهنگ وقف یکی از نیازهای جامعه اسلامی است که بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی تصریح کرد: دین اسلام بر سنت حسنه وقف به عنوان یکی از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه تاکید کرده و از سال‌های گذشته تاکنون هم انسان‌های نیکوکار و خیراندیش در جامعه اسلامی با اختصاص بخشی از مال خود برای خدمت دائمی به جامعه در قالب سنت پسندیده وقف، بارزترین مصداق احسان، صدقه جاریه و باقیات و صالحات را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

وی عنوان کرد: وقف می‌تواند منشا خدمات فراوان علمی، فرهنگی، رفاهی و بهداشتی در جامعه شود که وجود درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، مدارس، دارالیتام، کتابخانه‌ها، مساجد، قنات‌ها، پل‌ها و آب‌انبارها نشان می‌دهد که مردم ما هرساله با این سنت حسنه آشنا بودند و به آن عمل می‌کردند.

امام جمعه موقت اندیمشک با بیان اینکه گسترش وقف در جامعه باعث بهره‌مندی تمام اقشار جامعه از نعمت الهی می‌شود بیان کرد: در جامعه اسلامی افراد نسبت به هم مسئولیت دارند و این همبستگی اجتماعی و این مسئولیت‌پذیری باعث می‌شود که احساس مسئولیت در جامعه بنیادین شود.

وی با اشاره به اینکه نظام وقف و توجه به این سنت حسنه یکی از راهکارهایی است که تحقق عدالت اجتماعی در جامعه را در پی دارد ادامه داد: وقف یکی از موثرترین راه‌های توزیع عادلانه ثروت میان جامعه محسوب می‌شود و نقش مهمی را در حمایت از کیان خانواده که سنگ‌بنای انسجام و یکپارچگی جامعه است، ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدوی اضافه کرد: سنت حسنه وقف حیطه گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و تاثیر زیادی در راستای رفع کمبودهای اقتصادی، اجتماعی و آموزش‌های جامعه دارد و می‌تواند پاسخگو و جبران کننده آنها باشد.

وی هدف اصلی از وقف را ایجاد عدالت اسلامی و از بین بردن فقر در جامعه دانست و ابراز کرد: به هر میزانی که فرهنگ وقف و انفاق در راه خدا افزایش پیدا کند، به همان میزان فقر و محرومیت از جامعه کاهش می‌یابد.

امام جمعه موقت اندیمشک کارآفرینی و ایجاد اشتغال را از بزرگترین دغدغه‌های جامعه اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: وقف می‌تواند در افزایش سطح اشتغال برای افراد بیکار موثر باشد.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=4975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.