تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

قلیانسراها در شرایط کرونایی میزبان جوانان اندیمشک

  • کد خبر : 4988
  • 03 آبان 1399 - 13:16
قلیانسراها در شرایط کرونایی میزبان جوانان اندیمشک

اندیمشک نوین: در حالی که بیماری کرونا زنگ خطر را در شهرستان اندیمشک به صدا درآورده است اما قلیانسراها همچنان میزبان جوانان اندیمشکی هستند.

به گزارش اندیمشک نوین، سیر صعودی بیماری کرونا در اندیمشک در فصل تابستان داغ کاهش پیدا کرد اما به دلیل برگزاری تجمع‌ها، مجالس عزاداری و شادی در این شهرستان بار دیگر شدت گرفت چرا که پیک جدید این بیماری در راه است.

خط فکری شهروندان اندیمشکی به سمت تمام شدن کرونا رفت به گونه‌ای که پس از پایان محرم و صفر، مجالس شادمانی در این شهرستان رونق گرفت و این امر باعث افزایش صعودی مبتلایان به کرونا و بستری‌شدگان مراقبت ویژه در بیمارستان اندیمشک شد.

لزوم تعطیلی قلیانسراها

در سطح شهر اندیمشک به طور کلی قلیانسراها به عنوان یکی از کانون‌های اجتماع جوانان در اندیمشک دایر هستند اما در این مراکز رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رنگ می بازد.

مراکزی که به واسطه استعمال قلیان ماسک و فاصله اجتماعی در آن معنا و مفهوم ندارند و چند جوان از یک قلیان استفاده می‌کنند و همین امر یکی از اسباب شیوع ویروس کووید – ۱۹ را فراهم می‌سازد.

این در حالی است که بحث شیوع کرونا دشمنی پنهان از دید اما خطرناک برای انسان‌هاست که سلامت عمومی جامعه را نشانه گرفته است؛ لزوم تعطیلی قلیانسراها در اندیمشک بیش از پیش حائز اهمیت می‌شود.

زمانی که به قلیانسراهای اندیمشک نگاه می‌کنی، چند موتورسیکلت و خودرو در فاصله‌ای نسبی از این مراکز می‌بینی که با وجود چراغ خاموش اما فعالیت پر رونقی را در این شهرستان انجام می‌دهند.

وقتی با مالک قلیانسراها در ارتباط با افزایش احتمال شیوع کرونا همکلام می‌شوی، در ابتدا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و انکار را در پیش می‌گیرد و کرونا را یک سرماخوردگی بیان می‌کند اما هنگامی که بحث جدی می‌شود، بیکاری و وضعیت اقتصادی خود را عامل فعالیت قلیانسرا می‌داند؛ بهانه‌هایی که شاید در منظر احساسی مورد پذیرش باشد اما تبعات کرونا در جامعه، هر مسئله‌ای را در مقابل سلامت جامعه کم‌اهمیت نشان می‌دهد.

ضرورت برخورد قاطع

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه درمان و بهداشت معتقد هستند که دود قلیان علاوه بر مشکلات ریوی و قلبی در بازه زمانی کنونی یکی از رفتارهای پرخطر در حوزه شیوع افسار گسیخته بیماری کرونا محسوب می‌شود.

کارشناسان بهداشت و حوزه سلامت معتقد هستند که استفاده چند تن از قلیان، احتمال شیوع بیماری کرونا را از طریق نی، چوب قلیان، خرطومی و آبی که در قلیان است تا حد بسیاری افزایش می‌دهد؛ از اینجاست که برخورد قاطع با قلیانسراهای فعال در شهرستان‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای شیوع کرونا لازم و ضروری است.

متأسفانه برخی با خیال خام کاهش ریسک استفاده از قلیان در خانه، قلیان را از مراکز عرضه به خانه برده‌اند ولی این عامل در اصل بی‌فایده به شمار می‌رود.

این در حالی است که مدافعان سلامت با رشادت و شهامت در جبهه پیکار با کرونا هستند اما عده‌ای صرفاً به دنبال پول و منافع مالی خود اقدام به فروش و عرضه قلیان می‌کنند.

پیش از این معاونت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار پیگیری فعالیت قلیانسراها در کشور شد و این نامه بیانگر اهمیت تعطیلی این مراکز در کشور است.

ضرورت آگاه‌سازی جامعه

علاوه برخورد قاطع با سودجویان در دوره کرونا، آموزش و آگاه‌سازی جامعه در راه‌های پیشگیری و پرهیز از رفتارهای پر خطر یک امر ضروری در روزهای تلخ کروناست.

با توجه به تضعیف سیستم ایمنی در پی استعمال اشکال دخانیات، آموزش به شهروندان و نیز انجام گشت‌های مرتبط برای سرکشی به قلیانسراها برای آگاهی و راهنمایی جوانان در راستای مقابله با کرونا ویروس، نسخه پیشرفته پیشگیری از شیوع افسارگسیخته این بیماری به نظر می‌رسد.

لزوم اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی

«فریدون کاظمی» رئیس مرکز بهداشت اندیمشک در همین زمینه اعلام می‌کند: گشت سلامت در شهرستان اندیمشک تشکیل شد و با هرگونه تخلفی که توسط اصناف از جمله برگزاری مراسم عروسی در تالار باغ‌ها، جشن تولد و مراسم ترحیم و هر گونه تجمع به هر بهانه‌ای که زمینه‌ساز شیوع کرونا می‌شوند، برخورد قاطع خواهد شد.

وی کم‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی را از مهم‌ترین عوامل شیوع موج جدید کرونا می‌داند و ادامه می‌دهد: با رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از رفتارهای پرخطر و استفاده از ماسک می‌توان کادر بهداشت و درمان را در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا یاری کرد.

کاظمی در ادامه می‌گوید: از شروع بحران کرونا در کشور و وضعیت قرمز در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور از جمله شهرستان اندیمشک تاکنون مشکل پذیرش بستری و کمبود تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در شهرستان اندیمشک مشکلی وجود نداشته و نخواهیم داشت.

وی عنوان می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه بهداشتی اصناف و رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، می‌توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند و همیار شبکه بهداشت برای عبور از شرایط کرونا باشند.

ممنوعیت فعالیت قلیانسراها در خوابگاه‌ها

عبدالرحمان روحانی مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک تصریح می‌کند: اصلاح ذهنیت مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتار پرخطر در زمینه ابتلاء به کرونا یکی از اولویت مهم در مهار این ویروس است.

وی با بیان اینکه کادر درمانی خسته هستند، ادامه می‌دهد: همه اصناف ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند چرا که در غیر این صورت از فعالیت واحدهایی متخلف ممانعت خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک تأکید می‌کند: فعالیت مهدکودک‌ها، استخرهای شنا، قلیانسراها و خوابگاه‌های دانشجویی همچنان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

روحانی عنوان می‌کند: شدت بیماری کرونا نه تنها کاهش نیافته بلکه هر روز در اشکال مختلف افزایش یافته است؛ از این رو باید توصیه‌های بهداشتی توسط شهروندان به درستی رعایت شود.

آمادگی نیروی انتظامی

«امیر عباس شهبازی» فرمانده انتظامی اندیمشک اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ بار قلیانسراها که محل تجمع و پاتوق معتادان کارتن خواب و افراد ولگرد است، پاک‌سازی و پلمب شد.

وی در ادامه تأکید می‌کند: نیروی انتظامی شهرستان اندیمشک این آمادگی را دارد تا به صورت شبانه روزی با همکاری دستگاه‌های متولی و مرتبط نسبت به پلمب و جمع آوری مراکز و اماکن متخلف اقدام کند.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=4988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.