تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

چهارم آذر روز حماسه آفرینی مردم اندیمشک

  • کد خبر : 5204
  • 03 آذر 1399 - 17:47
چهارم آذر روز حماسه آفرینی مردم اندیمشک

اندیمشک نوین: چهارم آذر ۱۳۶۵ برگی زرین در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و یک روز ماندگار در تقویم دفاع مقدس است ، روزی که حماسه مقاومت مردم اندیمشک در برابر جنگنده های دشمن بعثی جلوه ای زیبا از فداکاری و مقاومت رقم زد.

اندیمشک نوین: چهارم آذر ۱۳۶۵ برگی زرین در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و یک روز ماندگار در تقویم دفاع مقدس است ، روزی که حماسه مقاومت مردم اندیمشک در برابر جنگنده های دشمن بعثی جلوه ای زیبا از فداکاری و مقاومت رقم زد.

 

کمتر کسی است که نام خوزستان را شنیده ولی ۴ آذر ۱۳۶۵ اندیمشک، روز سراسر فداکاری ،بمباران، خون و حماسه مردم این خطه را به خاطر نداشته باشد.

شهرستان اندیمشک در چهارم آذر ۱۳۶۵ شاهد طولانی ترین بمباران هوایی دشمن بعثی بود که در تاریخ پرفراز و نشیب این دیار ماندگار شده است.

بدون تردید هر وجب خاک پرافتخار خوزستان تداعی گر حماسه‌های شیرزنان زنان و دلیرمردانی است که با ایمان و اعتقاد قدم در ره عشق نهادند تا اسلام و انقلاب پیروز نبرد علیه باطل باشد.

نام خوزستان و اندیمشک با فداکاری و شهادت طلبی پیوندی ناگسستنی خورده است.

چه بسیار صحنه‌های ماندگاری که در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلامی خلق شد تا هروجب خاک این دیار از گزند تعدی دشمن بعثی با حمایت گسترده استکبار جهانی و غرب ، در امان بماند.

چه خون‌های پاکی که در راه حفط کیان اسلامی نثار شد تا اسلام و انقلاب سربلند و مقتدر بماند .

این خطه ، زخم های عمیقی در دوران دفاع مقدس متحمل شد و زنان و مردان این دیار خاطرات سخت روزهای جنگ را در سینه های خود دارند و البته هنوز هم زخم های ناشی از آن سختی ها بر جسم تعداد زیادی از مردم فداکار این استان مانده است.

تقدیم هزاران شهید از این دیار برای دفاع از کیان اسلامی مصداق واقعی فداکاری برای میهن اسلامی است، مردم این دیار جانانه ماندند ، جانانه استقامت ورزیدند و جانانه جنگیدند تا ایران ، اسلام و انقلاب بماند و عزت ملت دوچندان شود.

چهارم آذر ۱۳۶۵ روز اندیمشک و روز همه ایرانیان سرافرازی است که برای دفاع از کشور حماسه آفریدند.

این شهرستان ورودی شمالی استان خوزستان است که با توجه به ظرفیتهایی مانند راه‌آهن، انبار نفت، شرکت بوتان گاز، سدهای دز و کرخه و قرارداشتن در کریدور شمال به جنوب و برخورداری از موقعیت ممتاز ریلی و جاده‌ای، دارای اهمیت خاصی در بین سایر شهرهای استان است.

اندیمشک در دوران دفاع مقدس پشتیبان نیروها و رزمندگان بود و با توجه به اهمیت این منطقه ، از سوی دشمن بعثی مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار گرفت.

از طرفی پیروزی افتخارآفرین رزمندگان اسلام در عملیات پیروزمندانه “والفجر۸” و تصرف شهر استراتژیک فاو سبب شد که در چهارم آذرماه سال ۶۵ رژیم بعث عراق به انتقام این شکست این شهرستان را هدف آماج حمله هوایی قرار دهد.
دشمن بعثی با حمایت ابرقدرت ها با تجهیزات کامل و جنگنده های پیشرفته به جنگ با مردمی آمد که سلاحی جز ایمان و اعتقاد به ارزش های اسلام و انقلاب نداشتند .
در ۴ آذر ۱۳۶۵ به یکباره آسمان اندیمشک سرخ و جنگنده های هوایی دشمن یکی پس از دیگری جای جای این شهر را هدف قرار دادند.

نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال ۱۳۶۵ حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.
راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها بغض و کینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریکه در این روز راه آهن اندیمشک چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند به طوریکه شهر اندیمشک به یکباره در دود و خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه شهادت طلبی مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه آنان مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز ۳۰۰ تن را در اندیمشک به شهادت رسانده و ۵۰۰ نفر دیگر را زخمی کردند که در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
در این روز بمباران هوایی دشمن مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
اندیمشک را شهر لاله های سرخ نامیده اند و به حق این عنوان برازنده این شهر است چرا که مادران شهدا در چهارم آذر سال ۶۵ قطعات تکه تکه پراکنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده کردند اما از ایمان و اعتقاد خود عقب نشینی نکردند.

یک خبرنگار پیشکسوت اندیمشکی در این خصوص گفت: در دوران جنگ تحمیلی اخبار مرتبط با این دو شهرستان را مخابره می‌کردم و هر لحظه آمادگی حمله عراق را داشتم. روز چهارم آذرماه ۱۳۶۵ وقتی ۵۴ فروند از هواپیماهای دشمن در عملیاتی که حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید و مراکز حساس اندیمشک را مورد هجوم قرار دادند.

علی عیسی نمی افزود:برای تهیه گزارش در محل بمباران‌ حضور یافتم. حمله هوایی صدام آنچنان غیر انسانی و دلخراش بود که کار خبر را فراموش کردم و مانند هر انسان دیگری که در محل بود به کمک مجروحان و حمل پیکر شهدا پرداختم.

وی بیان کرد: در این حمله با صحنه های دلخراشی روبرو شدیم و بدن‌های تکه تکه شدن مجروحان و شهدا را از لابه‌لای شاخه درختان جمع آوری کردیم.

وی اظهار داشت:حدود یک ساعت از حضورم در محل گذشته بود. آخرین هواپیماها در حال بازگشت بودند که بمبی به زمین اصابت کرد بعد از آن نمی‌دانم چه شد ، شدت موج انفجار مرا گرفت و متوجه شدم پایم مجروح شده است.

این خبرنگار ایثارگر ادامه داد: پس از این بمباران و جنایت که صدام انجام داد، مردم مقاوم در اندیمشک پیکر شهدای چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ را تشییع و با حضور باشکوهشان در این مراسم ، عمق اعتقاد خود به ارزش های اسلام و انقلاب را نشان دادند.

سبزمراد صادقی از رزمندگان دوران دفاع مقدس هم با اشاره به رشادت مردم اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی گفت:روز ۴ آذر سخت ترین و تلخ ترین روز برای اندیمشک بود که با فداکاری ، مقاومت و ایثار خود آن را در تاریخ ماندگار کردند.

وی افزود: مردم با وجود دیدن صحنه های بسیار تلخ و دلخراش و پیکرهای تکه تکه شده فرزندان خود ، پای آرمان های خود ماندند.

وی گفت: هر دقیقه این روز برای مردم اندیمشک بسیار سنگین و طولانی سپری می شد و با وجود دیدن صحنه تکه تکه شدن اقوام خود ، در برابر طولانی ترین بمباران دشمن به خوبی ایستادگی کردند.

یکی از شهروندان اندیمشک هم گفت: بمباران وحشیانه جنگنده های دشمن در این روز به دلیل پشتیبانی مردم از جبهه های نبرد در دوران دفاع مقدس بود.

رضا زارعی افزود: خطوط مواصلاتی،تمرکز نیروهای جبهه و جنگ ورزمندگان ،وجود خطوط مهم ریلی راه آهن و دیگر ویژگی های ممتاز اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت:ثبت این واقعه دردناک در تقویم کشور مطالبه دیرینه مردم شهرستان اندیمشک است.
وی با بیان اینکه تاکنون چندین جلد کتاب از نویسندگان اندیمشکی در خصوص حماسه ۴ آذر به چاپ رسیده افزود:سال ۶۵ اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.
طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.

وی خاطرنشان کرد:مردم اندیمشک در همه صحنه ها ، همچون چهارم آذر مقاوم خواهند بود همانگونه که تاکنون در عرصه های مختلف اعتقاد و پایبندی واقعی خود به ارزش ها را نشان داده اند.

چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ در اوج ایستادگی و مقاومت ملت ایران درمقابل دشمن متجاوز، اندیمشک مورد هجوم ددمنشانه ۵۴ فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز ۳۰۰ تن را در اندیمشک شهید و ۷۰۰ نفر دیگر را مصدوم کرد.
بمباران هوایی اندیمشک از سوی دشمن بعثی به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
این حمله هوایی دشمن را طولانی ترین بمباران هوایی دشمن در دوران جنگ تحمیلی دانسته اند.
شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان بیش از یکهزار شهید تقدیم میهن اسلامی کرده است.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=5204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.