تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

بودجه ای که در جدول چشم گیر است /نمایندگان خوزستان، بودجه ۱۴۰۰ را کارساز نمی دانند

  • کد خبر : 5401
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
بودجه ای که در جدول چشم گیر است /نمایندگان خوزستان، بودجه ۱۴۰۰ را کارساز نمی دانند

اندیمشک نوین: عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: برداشت ما نمایندگان خوزستان از بودجه برداشت مثبتی نیست و قطعا بودجه در بخش منابع و درآمد ها، به دلیل نامشخص بودن صادرات یا واردات نفت عملیاتی و کارساز نخواهد بود.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، این روزها گمانه زنی های بسیاری در مورد سرنوشت استان ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و جود دارد اگرچه نهم دی ماه کلیات بودجه ۱۴۰۰ با ۲۳ رای موافق در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در جدول بودجه استان خوزستان از بالاترین درصد بودجه ها نسبت به استان ها ی دیگر برخوردار است اما همچنان وضعیت بودجه برای خوزستان نامعلوم است.

بودجه خوزستان در هاله ای از ابهام

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار رهیاب می گوید: ساختار بودجه تغییر کرده است زیرا دولت نزدیک به ۹۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که از صندوق ملی برداشت کند و از سهم ۳۸ درصدی فقط ۲۰/۰ را به صندوق توسعه ملی واریز کند که عملا این مسئله محقق نشده و مبالغ ۴۰ و ۵۳ هزار میلیارد تومان در برخی پروژه های خاص مانند نیرو های مسلح و موضوعات آبخیز داری مقرر شده از بودجه دولت اخذشود بنابراین بودجه ۱۴۰۰در تراز عملیاتی طبق برآورد و بررسی های مجلس ۳۲۰ میلیارد تومان کسری دارد.

وی افزود: از این رو با توجه به کسری موجود در بودجه دولتی به این نتیجه می رسیم که بسیاری از بودجه های عمرانی محقق نمی‌شود شاید درگذشته بیشترین اعتبارات را استان خوزستان دریافت می کرد اما در حال خاضر شرایط قابل پیش‌بینی نیست اگرچه در جدول امسال نیز بیشترین بودجه به استان خوزستان اختصاص دارد اما محقق شدن آن در هاله ای از ابهام است.

یوسفی با اشاره به موضوعاتی راجع به اصلاح ساختار بودجه استان ها گفت : تغییراتی که توسط کمیسیون تلفیق انجام شده تاکنون به شورای نگهبان ارسال نشده و به مقدار بودجه امسال نیز کفاف نمی‌دهد، بنابراین باید در حال حاضر بودجه فعلی را مد نظر قرار دهیم.

کسی حق بودجه نویسی ندارد

طبق بررسی های انجام شده بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم معتفدند: بودجه ١۴٠٠ برای اداره کشور نوشته نشده است، انتقادهای بسیاریبه بودجه سال آتی وارد است،الایحه بودجه سال١۴٠٠ با انحرافات بسیاری از اهداف کشور نوشته شده است و برغم اینکه رییس جمهور تاکید کرده کسی حق بودجه نویسی ندارد دولت از بودجه سال ١۴٠٠ حمایت می‌کند، کمیسیون تلفیق پیگیر این کار است.

تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

اگرچه در وقت تعیین شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تحویل داده شد اما از آنجا که دولت فقط به اندازه ۳۸ درصد از هزینه‌هایش درآمد دارد و برای تامین بقیه یا باید دارایی بفروشد یا قرض بگیرد،بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت بودجه سال ۱۴۰۰ را نگران‌کننده توصیف کردند وخواستار اصلاح رشد هزینه‌های جاری که به میزان ۴۶ درصد در بودجه سال آتی پیش‌بینی شده، شدند. آنها درخواست کردند، از فروش اوراق برای تامین هزینه جاری خودداری شود.

اما در بین این همه نگرانی امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در گفتگو با برخی رسانه های دولتی اعتبارات پیش‌بینی شده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ویژه استان خوزستان را ۴۴ هزار میلیارد ریال اعلام‌کرد و گفت: این منابع در مقایسه با سال ۹۹ از رشد ۸۶.۱ درصدی برخوردار است؛ درصورتی که اعتبارات دیگر استان‌های کشور در لایحه بودجه سال آینده از رشد ۶۸.۳ درصدی برخوردار است.

پروژه های بر زمین مانده خوزستان

سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان درگفتگو بارهیاب اظهارداشت: با توجه به نقد هایی که در ساختار بودجه ۱۴۰۰وجود دارد ،نمایندگان مجلس در حال بررسی زوایای مختلف بودجه هستند.

حسینی ادامه داد:طرح های مهمی چون بحث آب و فاضلاب، فاز دوم طرح مقام معظم رهبری در خصوص احیای اراضی، حمل و نقل، نفت و آلایندگی ها روی زمین مانده است که از سوی نمایندگان استان به طورجدی درحال پیگیری است.

تورمی که در بودجه ۱۴۰۰ برنده است

به‌طور خلاصه می‌توان گفت در لایحه تقدیمی، تمرکز بر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین تکیه بر منابع غیر واقعی و غیرقابل تحقق بوده است. درنتیجه افزایش ۶۰ درصدی مصارف عمومی و کاهش ‌درآمدها، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از مخارج هزینه‌های دولت (شامل حقوق و مستمری) از محل فروش دارایی یا استقراض تأمین شده است که با هدف‌گذاری قانون برنامه ششم توسعه (۲ /۶ هزار میلیارد تومان) اختلاف فاحشی دارد.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز نیز با بیان اینکه در رقابت بین افزایش حقوق و تورم، برنده همیشه تورم بوده و اقشار فقیر، فقیرتر خواهند شد،گفت:لزوم اصلاح اساسی ساختار بودجه به سود اقشار ضعیف جامعه و فعال شدن بخش مولد و پروژه های عمرانی بجای توجه به افزایش هزینه های جاری، سبب تحقق بودجه ای متعادل و صدمه ندیدن اقشار آسیب پذیر می شود که متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت دیده نشده است.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که به دلیل برآورد بیش از واقع منابع حاصل از صادرات نفت، حتی با فرض فروش کامل اوراق در نظر گرفته شده در بودجه، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تأمین نشده برای پوشش مخارج بودجه وجود خواهد داشت.

بودجه ای که کارساز نخواهد بود

عبدالله ایزد پناه عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفتگو با رهیاب در این خصوص گفت : برداشت ما نمایندگان خوزستان از بودجه برداشت مثبتی نیست و قطعا بودجه در بخش منابع و درآمد ها، به دلیل نامشخص بودن صادرات یا واردات نفت عملیاتی و کارساز نخواهد بود.

وی در خصوص تخصیص بودجه به استان ها اظهار کرد: بودجه را دولت برای کشور تعیین می کند و استانی نیست ممکن است مناطق نفت خیز یا محروم کشور در بودجه اعتبار خاصی داشته باشند.

بودجه ای که برغم هشدارها، وابسته به نفت است

با تشدید تحریم‌های اقتصادی و کاهش معنادار درآمدهای نفتی، دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ زمینه اصلاحات بودجه‌ای و در رأس آن کاهش وابستگی بودجه به نفت را فراهم نکرد که این عدم توجه به این مهم در لایحه بودجه ۱۳۹۸، موجب مقام معظم رهبری برنامه اصلاح ساختار بودجه و تصویب آن را در آذرماه سال ۱۳۹۷ صادر فرمودند و تأکید کردند آنچه در سیاست‌های کلی و برنامه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده، لازم است اجرایی و در بودجه سال ۱۳۹۸ گنجانده شود.

اگرچه در عمل و با استدلال اینکه فرصت کافی برای انجام این اصلاحات در سال ۱۳۹۸ وجود نداشت، به همین دلیل قانون بودجه ۱۳۹۸ بدون در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری به تصویب رسید، ولی انتظار می‌رفت که لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مبتنی ‌بر این اصلاحات تهیه و به مجلس تقدیم شود که با وجود همه هشدارهایی که نسبت به عواقب عدم اقدام در جهت تأمین منابع پایدار مطرح شد، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نیز با بیش‌برآوردی واضح منابع تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در زمان بررسی لایحه بودجه نیز این لایحه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و مخالفت صحن علنی مجلس نیز با توجه به شرایط ایجادشده در اثر شیوع کرونا، به نتیجه لازم منجر نشد.

بودجه ریزی که نارسایی‌های اقتصادی را به همراه دارد

حال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشکل بیش‌برآوردی منابع بودجه تشدید و علاوه‌ بر آن هزینه‌های جاری دولت نیز با رشد بسیار بالایی همراه شده و از منظر اقتصادی شیوه تأمین منابع بودجه و تصمیم‌گیری در مورد مصارف عمومی آن اثرات قابل توجهی بر شاخص‌های تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، رفاه عمومی و دستیابی به عدالت اقتصادی به همراه داشته و این شیوه بودجه ریزی به عنوان ام الخبائث بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی را به بار آورده است.

باتوجه به اینکه بررسی های کمیسیون تلفیق همچنان بر روی کلیات اصلاح ساختار بودجه ادامه دارد و موفقیت های خوبی در این زمینه داشته اند ولی تا کنون وارد جزئیات بودجه نشده اند و بسیاری از رسانه ها ومسئولین بر اساس گمانه زنی ها از وضعیت بودجه خوزستان و دیگر استان ها صحبت به میان می آورند اما به نظر می رسد بودجه استان های محرومی مانند خوزستان بر روی کاغذ چشم گیر و دهان پرکن است و همچنان در گروی اما و اگر های نمایندگان مجلس یازدهم است.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5401
  • ارسال توسط :
  • 7 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بودجه ای که در جدول چشم گیر است /نمایندگان خوزستان، بودجه ۱۴۰۰ را کارساز نمی دانند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.