تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
2

اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک تحت تصرف سودجویان / مسئولان رسیدگی کنند

  • کد خبر : 5409
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک تحت تصرف سودجویان / مسئولان رسیدگی کنند

اندیمشک نوین: اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک توسط عده‌ای سودجو مورد تصرف قرار گرفت؛ از مسئولان شهرستان اندیمشک و استان خوزستان انتظار می‌رود با متخلفان برخورد کنند.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی ؛* زمین‌خواری عملی است که محدود به یک منطقه و شهر خاصی نیست و امروزه این مسئله به معضلی جدی در کشور تبدیل شده است.
طبق آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری، سالیانه ۳۰ تا ۳۵ هزار مورد زمین‌خواری شامل تصرفات و تجاوزات در کشور رخ می‌دهد و همواره بعد از رسانه‌ای شدن بروز این تخفات شاهد پیگیری‌های قضایی مربوط به آن بودیم. برخی از این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و برخی هنوز در دست بررسی است و برای نمونه می‌توان به پرونده زمین‌خواری هفت سنگان و نیاوران قزوین و… اشاره کرد.
اما این بار شاهد زمین‌خواری در اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک هستیم که در پی آن، فرد یا افرادی سودجو اقدام به تصرف اراضی جنگلی کردند و این موضوع صدای دانشجویان مطالبه‌گر، فعالان محیط زیستی و حتی برخی مسئولان شهرستان اندیمشک را درآورده است.
ماجرا از این قرار است که از سال ۹۷ عده‌ای به مرور شروع به تصرف و دیوارکشی بخشی از اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک کردند و حتی در این منطقه ساخت و ساز‌هایی انجام داده و خانه باغ‌ها و جاده دسترسی محلی هم ایجاد کردند.

پیام خوزستان

دانشجویان بسیجی شهرستان اندیمشک بعد از اینکه از این ماجرا مطلع شدند، به مطالبه‌گری از مسئولان پرداختند و در نامه‌های جداگانه‌ای خواستار ممانعت از تداوم این تخلف شدند و حتی اواسط مردادماه بود که بسیج دانشجویی شهرستان اندیمشک در نامه‌ای خطاب به میثم سخنور ، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اندیمشک نوشت: با پیگیری‌های دانشجویان مؤمن انقلابی مشخص شده اخیرا فرد یا افرد سودجو اقدام به تصرف هزاران متر از اراضی پارک جنگلی اطراف شهرک بنوار ناظر از توابع بخش مرکزی شهرستان «کیلومتر ۵ آزاد راه اهواز اندیمشک جنب پمپ بنزین» نموده‌اند که ضمن تصرف غیرقانونی بدون ذره‌ای ترس اقدام به تخریب و تصرف منابع طبیعی و اراضی بیت‌المال، دیوارکشی، احداث ساختمان و ایجاد جاده دسترسی نموده‌اند.
بیشتر بخوانید:
دادستان اندیمشک به مسئله تصرف غیرقانونی اراضی ورود جدی کند
به منظور اطلاع دقیق‌تر از ماجرای تصرف غیرقانونی اراضی اندیمشک به سراغ علی برومند، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرستان اندیمشک رفتیم. برومند در گفتگویی به خبرنگار ما می‌گوید: ۶ ماهی می‌شود که پیگیر این پرونده هستیم و در این بازه، اقدامات بسیاری برای کوتاه کردن دست متخلفان از بیت‌المال و این اراضی انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به مطالبه‌گری از دادستانی و سازمان اوقاف و اداره راه و شهرسازی اندیمشک و فرمانداری شهرستان و… اشاره کرد.
برومند اظهار می‌کند: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم فرد یا افرادی سودجو به تصرف هزاران متر از اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک که موقوفه و دارای پلاک ۱۱ هستند، پرداختند و بدون اینکه سندی مبنی بر مالکیت این اراضی داشته باشند شروع به دیوار کشی و ساخت خانه باغ و ایجاد جاده و… در این محدوده کردند. دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان اندیمشک: فرد یا افرادی سودجو به تصرف هزاران متر از اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک پرداختند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرستان اندیمشک اذعان می‌کند: بار‌ها از این اراضی بازدید داشتیم و طبق مشاهدات میدانی که انجام دادیم، جدای از اینکه متخلفان به تصرف غیرقانونی در این اراضی پرداختند، این افراد سودجو به حریم رودخانه فصلی و جاده بین‌المللی هم توجهی نداشتند و حتی به منابع طبیعی منطقه هم آسیب زدند و به قطع برخی درختان پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک پرداختند.
وی یادآور می‌شود: در ادامه پیگیری‌هایی که انجام دادیم، بازدید‌های میدانی از سوی بازرسان چند نهاد از این منطقه صورت گرفت و به ما قول رسیدگی به این ماجرا را دادند و امیداوریم هر چه سریعتر تکلیف تصرفاتی که در این اراضی جنگلی صورت گرفته، مشخص شود و با متخلفان برخوردی جدی صورت گیرد.
مسئول حقوقی اداره اوقاف اندیمشک: یک چهارم اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر موقوفه است اسماعیل قدیریان، مسئول حقوقی اداره اوقاف شهرستان اندیمشک هم در این باره می‌گوید: حدود ۲۲٫۸ درصد از اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر سهم موقوفه‌های ما است مابقی مربوط به دستگاه‌های دیگر است. بر این اساس، یک چهارم این اراضی (۲۲٫۸ درصد) موقوفه است و ۷۵ درصد مربوط به دستگاه‌های دیگر بوده و متولی دارد، اما چرا دیگر دستگاه‌ها در خصوص تصرف این اراضی حساسیتی ندارند؟
قدیریان اظهار می‌کند: بخشی از این تصرفات در حریم جاده قرار دارد که باید اداره راهداری در این قضیه ورود و دادستانی با متصرفین برخورد می‌کرد. دستگاه‌هایی که در این اراضی سهم دارند، اما ترک فعل کردند و پیگیر تصرف اراضی نشدند باید بازخواست شوند. تمام پشت و پناه ما در این قضیه دستگاه قضایی است و پس از تصرف این موقوفه توسط یکسری افراد، پلیس امنیت را در جریان قرار دادیم که اکنون روند خوبی در خصوص پیگیری این موضوع در جریان است. اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک جزو موقوفه غیر متصرفی هستند که بر اساس قانون اوقاف و اصل وقف‌نامه، متولی آن را اداره می‌کند.
فرماندار اندیمشک: پارک جنگلی نداریم! با این حال، پیمان جهانگیری، فرماندار شهرستان اندیمشک می‌گوید: ما پارکی که جنگلی باشد نداریم، چند درخت در حریم جاده کاشته شده و از سال‌های گذشته چند پلاک که در این محدوده قرار گرفته بود، واگذار شده است. این اراضی متعلق به منابع طبیعی هستند و ملی به شمار می‌روند که حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بخشداری وقت طبق ماده ۳۱ و ۳۲ این زمین‌ها را به چند نفر که متقاضی بودند واگذار کرده است.
فرماندار شهرستان اندیمشک ادعا می‌کند: در این منطقه هیچگونه ساخت و سازی منهای چند پلاک که توسط بخشداری واگذار شد، صورت نگرفته که این چند پلاک از حریم جاده جدا هستند و فاصله را رعایت کرده‌اند.پیام خوزستان

با این اوصاف، دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک به دانشجویان بسیجی این شهرستان وعده داده به تخلفاتی که در جریان تصرف اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر رخ داده، رسیدگی می‌کند.
امیدواریم دادستانی شهرستان اندیمشک، پیگیری‌های دقیقی برای تعیین تکلیف تصرفاتی که در اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر صورت گرفته انجام دهد و در صورتی که این تخلفات اثبات شد، از طریق مراجع قضایی نسبت به باز پس‌گیری، تخریب کامل سازه‌ها، شناسایی و برخورد با عامل یا عاملان این تصرف و تعرض به منابع طبیعی اقدام کند.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5409
  • ارسال توسط :
  • 17 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اراضی پارک جنگلی بنوار ناظر اندیمشک تحت تصرف سودجویان / مسئولان رسیدگی کنند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.