تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

سبک زندگی مدیران کشور با شعارهای انقلاب همخوانی ندارد/مانع اصلی اقتصاد مقاومتی،فساد برخی مسئولین است

  • کد خبر : 5518
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
سبک زندگی مدیران کشور با شعارهای انقلاب همخوانی ندارد/مانع اصلی اقتصاد مقاومتی،فساد برخی مسئولین است

اندیمشک نوین: مهدی بصیرت گفت: فساد در پیکر اقتصاد کشور بصورت نمایی در حال رشد است و همین موضوع مهمترین مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب، دکتر مهدی بصیرت کارشناس اقتصادی خوزستان  اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی کلمه آشنایی بین همه کارشناسان، مسئولین و مردم است اما از جایگاه عملی خود فاصله گرفته و بیشتر برای کنفرانس‌ها یا میزگرد‌ها کاربرد دارد.

وی افزود: رهبر انقلاب طی دیداری که در شهریورماه سال ۱۳۸۹ با جمعی از کارآفرینان داشتند، برای اولین بار کلیدواژه اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند و با مجموع سخنرانی‌هایی که از سال ۸۹ تا به امروز داشتند، تمام افق‌ها و زوایای اقتصادی ایران را در چشم اندازهایی که در نظر گرفتند به همه مسئولین و مردم ارائه کردند تا نقش هرکسی از جامعه با نگاه به هر فعالیت یا جایگاهی که دارد مشخص شود اما متاسفانه در حد حرف ماند.

بصیرت یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری در اقتصاد را فساد اقتصادی دانست وگفت: ما برای اینکه بتوانیم سرمایه ی بخش خصوصی را جذب کنیم باید به اقتصاد مردمی که همان اقتصاد مقاومتی است روی بیاوریم اما متاسفانه می بینیم که فساد در پیکر اقتصاد کشور بصورت نمایی در حال رشد است و همین موضوع مهمترین مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

این اقتصاددان بابیان اینکه بعضی مسئولین ما هنوز معنی اقتصاد و مقاومتی را نمی‌دانند ادامه داد: برخی از مسئولین خلاف آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در نظر داشتند، اقتصاد مذاکراتی را پیش گرفتند تا با استفاده از آن تحریم‌ها را از پیش‌رو بردارند که نتیجه این تفکر برجام بود.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه این مسئله حل نشود انگیزه بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری داخلی سوای جذب سرمایه گزاران خارجی، امکان پذیر نیست، عنوان کرد: ما طی سال های گذشته علیرغم شعاری که داده شده و مباحثی که مطرح شد در ارتباط با برخورد بافساد، شاهد رشدنمایی فساد اقتصادی در بخش اجرایی کشور بوده ایم.

بصیرت با اشاره به تاریخ اقتصادی کشور، بیان کرد: همچنین از دولت آقای هاشمی تا به امروز در حوزه فساد بانکی که آن زمان فاضل خداداد در بانک صادرات انجام داد و به تدریج شهرام جزایری ها، بابک زنجانی ها و به وفور در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز و تولید و بخصوص در حوزه ی نظام بانکداری، شاهد فسادهای گسترده بوده ایم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: لذا از یک سو بخشی از منابعی که می بایست در حوزه ی تولید و اشتغال صرف می شد به هدر رفت و از سوی دیگر انگیزه را برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی کاهش داد.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل سرمایه گذاری خصوصی و جذب سرمایه های مردمی و مولد ثبات، امنیت، آرامش، اعتماد و به نوعی بهبود شاخصه های کسب و کار می باشد.

بصیرت افزود: متاسفانه وقتی مردم بخواهند کسب و کاری را، راه بیاندازند باید به سازمان های مربوطه مراجعه کنند که به هر جهت با مسائل پارتی بازی و رشوه روبرو هستند به همین دلیل رتبه ی ایران در شاخص کسب و کار رتبه ی مناسبی نیست.

وی گفت: فساد اقتصادی علاوه براینکه فساد باعث می شود سرمایه گذاری در اقتصاد کاهش پیدا کند مشکل مهمتری که امروز ایجاد شده، بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین است که سرمایه اجتماعی و تحمل سختی را برای مردم در یک جنگ اقتصادی کاهش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز بیان کرد: وقتی مردم می بینند مدیران کشور که مدام توصیه به صبر و مقاومت دارند هیچ کدام در تهران پایین تراز ونک زندگی نمی کنند، وقتی که می بینند مسئولین دولتی زندگی اشرافی و تجملاتی دارند و با حقوق های نجومی که خودشان مصوب کردند، زندگی می کنند، جایی برای صبر در جنگ اقتصادی نمی ماند.

وی ادامه داد: قرار بود تمام اعمال و رفتار مسئولین نظام جمهوری اسلامی بر اساس آموزه های انقلاب و آنچه که امامین انقلاب مطرح و نظریه پردازی کردند، باشد اما می بینیم فرزندان مسئولین با سرمایه این ملت در امریکا و اروپا زندگی می کنند و از آسایش و آرامش و از زندگی تجملاتی برخوردار هستند

بصیرت اضافه کرد: این عملکرد متناقض با شعارهای انقلاب، بین مردم و نظام فاصله ایجاد می کند و این ضررش از کاهش سرمایه خیلی بیشتر است چون انقلاب ما یک انقلاب مردمی مبتنی بر عدالت و شهادت بود که با ایثار مردم کف جامعه شکل گرفت، انقلاب مستضعفان و انقلاب کوخ نشینان بود ولی الآن مقایسه که می کنند زندگی خودشان را با سبک زندگی بسیاری از مدیران در شرایط سخت غیر قابل تحمل تر می شود.

وی بیان کرد: بنابراین ما اگر بخواهیم به آرمان های انقلابی که خون این همه شهید به پایش ریخته شده برگردیم و اگر بخواهیم روحیه ی دهه شصتی که توانست شرایط سخت جنگ را تحمل کند و سربلند بیرون بیاییم این است که مسئولین با مردم همراه شوند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئولین ما سنبل شهادت و ایثار و از خود گذشتگی بودند و توانستند جوانان چهارده، پانزده، شانزده ساله را با خود همراه کنند تا یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم، گفت: متاسفانه درجنگ اقتصادی ما شاهد وجود مدیران با حقوق های نجومی هستیم، شاهد هستیم که مردم را به صبر در این جنگ اقتصادی دعوت می کند، نباید انتظار داشته باشیم که مردم متوقع باشند و مطالبه حق نکنند.

بصیرت ادامه داد: مردم کشور در دهه ی شصت جهان آرا و علم الهدی و خرازی ها و همت ها را دیدند که با نظام جمهور اسلامی همراه شدند اما متاسفانه بارها دیده ایم مدیریت جهادی به حاشیه رانده می شود و مدیریت کلاسیکی که معتقد است مدیران باید تامین باشند، روی کار قرار می گیرد و فقط درشعار از مدیریت جهادی سخن گفته می شود.

وی عنوان کرد: بنابراین تنها دستگاهی که می تواند آرامش مردم را حفظ کند و آن سرمایه دهه ی شصت را که در جنگ نظامی شکل گرفت را برگرداند قوه قضائیه است که می تواند جبهه مبارزه با فساد اقتصادی را به راه بیندازد.

 

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5518
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سبک زندگی مدیران کشور با شعارهای انقلاب همخوانی ندارد/مانع اصلی اقتصاد مقاومتی،فساد برخی مسئولین است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.