تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بی تدبیری های دولت تدبیر در شرایط کرونایی خوزستان/حفظ جان و سلامت مردم برهر امری اولویت دارد

  • کد خبر : 5584
  • 04 اسفند 1399 - 10:16
بی تدبیری های دولت تدبیر در شرایط کرونایی خوزستان/حفظ جان و سلامت مردم برهر امری اولویت دارد

اندیمشک نوین: تصمیم‌ها،سیاست گذاری‌های کلان و تاریخی دولت در این برهه زمانی نقش تعیین کننده و ماندگاری درکنترل این بحران دارد لذا دولت باید هرچه زودتر تدابیری بیاندیشد تا شاهد از دست دادن بیش از حد هموطنانمان نباشیم.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، مدتی است کلیپ های مشاجره مسافران پروازی اهواز با خدمه هواپیما و ایرلاین هایی که این پروتکل ها را رعایت نمی کنند در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود.

ایرلاین هایی که کرونای انگلیسی را به خوزستان آوردند

همچنین گزارش‌های زیادی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌های سراسر کشور منتشر می‌شود؛ امری که البته اختصاص به ایران ندارد و تقریبا یک مشکل جهانی است. اما بسیاری از مسافران می گویند: برغم اینکه روی زمین نشانه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی چسبانده است اما پروتکل ها در فرودگاه و هواپیما آنچنان رعایت نمی شوند.

هشتم بهمن ماه فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی خبر از شناسایی اولین بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی که مسافری از کشور هلند بود را اعلام می کند.

وی با بیان اینکه بیمار وافرادی که با او در تماس نزدیک بوده، اکنون قرنطینه شده‌اند افزود:طبق آزمایش انجام شده هیچ کدام از اعضای خانواده وی به ویروس انگلیسی مبتلا نبودند.

اصرار دولتی ها بر روی بستن مرزهای عراق

با اوج گیری ویروس انگلیسی در خوزستان وزیر بهداشت درخواست مسدود شدن مرزها را می دهد، سعید نمکی ۲۵ بهمن ماه به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در این استان نامه نوشت.

پس از این مسئولین استان نیز با تغییر موضع اعلام کردند: گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد : ورود گونه جهش یافته کرونا از عراق است و شاید هم ریشه آن از کشور دیگری باشد.

بنابراین باید به مدت یک هفته مرزهای شلمچه وچذابه برای ورود مسافر بسته می‌شود تا امکانات تست سریع و قرنطینه موقت چند ساعته برای گرفتن نتیجه تست در محل این دو مرز با رعایت استانداردها و به شیوه مطلوب گسیل و مستقر شود البته تردد بارها از این دو مرز آزاد است.

همچنین رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد ملی مقابله باکرونااظهار کرد: مقرر شد مرز‌های ایران و عراق در خوزستان با همکاری همه دستگاه‌ها مسدود شوند و در زمینه محدودیت تردد‌های درون و بیرون شهری و ممنوعیت سفر به خوزستان مقرر شد همه دستگاه‌ها با جدیت همکاری کنند.

در ادامه نیزعلیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: شواهدی از گردش شتابان بیماری در عراق وجود دارد و استان‌های غربی و مرزی کشور باید بیشتر مراقب باشند و در مرز‌ها باید اقدامات سخت گیرانه اتخاذ شود.

نوش دارو پس از مرگ سهراب 

پس از انتشار اظهارات وزیر کشور،فرهاد ابول نژادیان فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان نیز در گفتگو با رسانه ها به جریان سازی در خصوص این موضوع پرداخت و گفت: طبق بررسی های انجام شده تردد روزانه بیش از ۳۰۰ عراقی در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل تشدید ویروس کرونا در این استان بوده که برای جلوگیری از ورود ایمن بیماری مرزهای این کشور، بسته شده است.

اگرچه بحثی در ورود ویروس جهش یافته و اعمال محدودیتهای سختگیرانه در جهت سلامتی و حفظ جان مردم نیست اما این سوال پیش می آید چرا پس از انتشار گسترده ویروس جهش یافته اطلاع رسانی انجام گرفته که انواع ویروس های جهش یافته از سوی مسافران عراقی به خوزستان رسیده است.

رها کردن محدودیت ها و عدم اطلاع رسانی نوشدارو پس مرگ سهراب است که می طلبد این مسئله از سوی ارگان های نظارتی باتوجه به ورود ویروس انگلیسی از سوی مسافران عراقی پیگیری شود.

مسئولین! فرودگاه هم کرونا دارد

اما دراین میان عدم نگاه مسئولین به عدم رعایت پروتکل ها در برخی از ایرلاین ها قابل تامل است زیرا بدون شک فرودگاه یکی از مکان های انتقال ویروس های جهش یافته به خوزستان است.

موضوع دیگری که باید به آن بپردازیم اصرار دولتی ها برای بستن مرزها و عدم موافقت دولت با تعطیلی اضطراری خوزستان سوال برانگیز است.

سرعت تصمیم گیری کند است

با توجه به اینکه بسیاری از سختگیری‌ها برای اصناف غیرضروری به خواب زمستانی رفته، زیرآبی برخی اصناف در حاشیه‌های شهر و استفاده نکردن از ماسک در برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی همه و همه میدان را برای جولان کرونا وسیع‌تر کرده اند به طوریکه شهرهای خوزستان یک به یک در وضعیت قرمز قرار می گیرند، عدم موافقت دولت برای این موضوع که با جان مردم بازی می کند،جای تامل دارد.

همچنین متأسفانه شاهد هستیم فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی، هواپیما و حمل‌ونقل عمومی رعایت نمی‌شود و به نظر می‌رسد ساز و کار درست برای اعمال محدودیت کرونایی، جریمه متخلفان بهداشتی و افزایش موارد شناسایی بیماران مبتلا به کرونا آنطور که باید انجام نمی شود از این رو می بایست تصمیمات به سرعت گرفته و اجرایی شوند.

قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری که دیروز به استان خوزستان و بازدید از شهر‌های آبادان، شادگان، خرمشهر و اهواز داشت، وضعیت استان را فوق قرمز توصیف کرده و گفته: شلوغی بازار‌های اهواز و بی توجهی مردم نسبت به استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دور از انتظار است.

تصمیمات تاریخی دولت در شرایط کرونایی

در نهایت باید گفت: آن طور که انتظار می رفت دولت تدبیروامید در اوج شرایط کرونایی کشور با تدبیر عمل نکرده بدینمعنا که تصمیمات دولت در این یک ساله برای این شرایط کشور، همچون تصمیم رفتن دانش آموزان و رها کردن محدودیت ها مفید نبوده است.

سابق بر این هم سه تن از چهره‌های پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، هشدار داده‌اند که توجه به راهبرد «اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر»، تصمیم‌ها،سیاست گذاری‌های کلان و تاریخی دولت در این برهه زمانی نقش تعیین کننده و ماندگاری درکنترل این بحران خواهد داشت. لذا انتظار می‌رود در کنار توصیه‌ها و تأکیدات مسئولین اجرایی، نقش نظارتی وکنترل جدی و انتظامی دولت بر اجرای پروتکل‌های علمی و ابلاغی وزارت بهداشت و نیز توجه ویژه به تأمین نیازهای ضروری بخش سلامت در این مقطع زمانی موردتأکید و ابرام جنابعالی قرار گیرد.

باید به دولت یادآور شد که کرونای انگلیسی بیش از کرونای چینی جدی و سطح هشدار را بالا می برد تا آنجاکه کودکان نیز در معرض تهدید قرار می‌دهد بنابراین نمی توان امروزهم با سهل انگاری های گذشته با جان مردم بازی کرد، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است این عدد یک زنگ هشداری برای ایران و دولت روحانی است که باید هرچه زودتر تدابیری بیاندیشد تا شاهد از دست دادن بیش از حد هموطنانمان نباشیم.

دولتمردان، مردم خوزستان را درک کنید

با نگاه و تامل بر آمار مبتلایان  کرونای جهش یافته در خوزستان این یقین حاصل میشود که مبارزه با این ویروس؛ بازی مرگ و زندگی است بنابراین قبل از هر چیز دولت باید در این شرایط به قرنطینه اعتقاد داشته باشد، نمی توان امر به این مهمی را در وضعیتی شبیه آزمون و خطا، شک و دو دلی اجرا کرد.

دولتمردان برای یک بار هم که شده شرایط مردم خوزستان را درک و فهم کنند و از تصمیم گیری های غیرکارشناسی خود بپرهیزند، با توجه به قرمز بودن ۱۱ شهر خوزستان و روند تصاعدی شیوع کرونا در استان اوضاع را نگران کننده می دانیم و بر تعطیلی کامل استان اصرار داریم. هر چند این تعطیلی معیشت اصناف را تحت شعاع قرار خواهد داد ولی حفظ سلامت مردم ارجح تر است.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=5584

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.