تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

خرید مرغ زنده سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 5698
  • 18 اسفند 1399 - 15:06
خرید مرغ زنده سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

اندیمشک نوین:شیخی گفت: مرغ‌های زنده معمولا دارای عوامل بیماری‌زا مانند سالمونلا و ویروس‌هایی نظیر آنفلوآنزا و یا عوامل سایر بیماری‌ها هستند.

به گزارش اندیمشک نوین، منوچهر شیخی رییس اداره دامپزشکی اندیمشک گفت: احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک از طیور آلوده به انسان و تبدیل به یک همه گیری در میان افراد جامعه همواره وجود دارد، پرندگان و مرغ‌های زنده نیز معمولا دارای ویروس‌هایی نظیر آنفلوانزای پرندگان یا سایر ویروس‌هایی هستند که امکان مخاطره آمیز بودن این بیماری‌ها برای انسان وجود دارد و سلامت شهروندان را تهدید کند.

او افزود: بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا و سالمونلا و سایر بیماری‌های باکتریایی طیور دارای خطراتی هستند و مراجعه به مرغ زنده فروشی‌ها می‌تواند احتمال ورود اجرام بیماری‌زا به انسان خصوصاً از طریق تنفس را افزایش دهد.

شیخی ادامه داد: در کشتارگاه‌ها قبل از کشتار مرغ‌ها بررسی‌های بهداشتی و بعد از ذبح نیز تک به تک مرغ‌ها از سوی دامپزشک تحت بازرسی تخصصی قرار می‌گیرند و هرگونه مرغ معیوب یا بیمار حذف می‌گردد، ولی این فرایند در مرغ زنده فروشی‌ها صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع سلامت افرادبه دلیل عوارض برخی بیماری‌ها روی لاشه یا غیر قابل مصرف بودن قسمتی از مرغ زنده به خطر می‌افتد.

رییس اداره دامپزشکی اندیمشک دیگر مشکلات مرغ زنده فروشی‌ها را آلودگی محیط دانست و بیان داشت: فضولات و ضایعات ناشی از کشتار مرغ در مغازه‌ها یا دستفروشان باعث انتشار آلودگی در محیط پیرامون می‌گردد و موجبات تجمع حشرات وسایر جانوران موذی شده وضمن ایجاد بوی بد امکان گسترش بیماری‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

او عنوان کرد: در کشتارگاه‌ها برخلاف مرغ زنده فروشی ها، تمامی ضایعات بازیافت شده و چیزی هدر نمی‌رود حتی پساب شست‌وشوی مرغ‌ها مطابق استاندار‌های زیست محیطی تصفیه و سالم سازی شده و قابل استفاده در کشاورزی است.

شیخی گفت: مرغ‌های کشتارگاهی طبق استاندارد‌های بین المللی چند ساعت در دمای پایین نگهداری و سپس به بازارعرضه می‌شوند تا گوشت مصرفی قابلیت هضم و جذب حداکثری داشته باشد، اما در مرغ زنده فروشی‌ها این موضوع رعایت نشده و گوشت مرغ قابلیت هضم کمتری دارد بنابراین مصرف کننده به نسبت پرداخت هزینه پروتیین کمتری یا با کیفیت پایین‌تری را دریافت می‌کند.

رییس اداره دامپزشکی در پایان تصریح کرد: در مرغ زنده فروشی‌ها امکان تقلب در وزن بیشتر بوده و افت وزن مرغ به دلیل برخی تقلبات و بیماری‌ها گاهی بیش از ۳۰ درصد شده و عملاً با احتساب هزینه سربریدن و تکه کردن معمولاً برای خریدار گرانتر از مرغ کشتار روز خواهد شد.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=5698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0