25 , اسفند, 1399

کرونا در کمین است/ آتش چهارشنبه سوزی را به جان کادر درمان نیندازیم

اندیمشک نوین: خودداری ازآتش بازی و پرهیز از مواد محترقه کمترین سهمی است که هر یک از شهروندان می توانند در تضمین سلامتی جامعه در روزگار کرونایی داشته باشند.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، چهارشنبه سوری خاطرات سالهای نه چندان دوری را تداعی می‌کند که خانواده ها دور هم جمع می شدند و آتشی برمی افروختند تا زمانی گرمابخش دلهایشان شود.

خانواده‌ها دور آتش جمع می شدند تا زردی شان را به آتش سپرده و سرخی آتش را جذب و در وجودشان حل کنند اما متاسفانه امسال درحالی صدای ترقه و آتش بازی در محله ها بلند شده است که خوزستان در شرایط خاص و ویژه‌ای قراردارد، ویروس جهش یافته کرونا شیوع گسترده‌ای پیداکرده، بسیاری از بیمارستانها درگیر این ویروسند و کادر درمان، اورژانس سخت مشغول رسیدگی به بیماران هستند.

اگرچه درچهارشنبه‌سوری گذشته های دور رسم براین بود که مردم با پریدن از روی آتش، خواهان سوختن بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند،ولی چندین سال است با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری، واژه‌هایی مانند ترقه، اکلیل سرنج و نارنجک بیشتر دیده و صداهای مهیب و وحشتناک نیز رفته رفته بیشتر شنیده می شود و متاسفانه این موارد رنگ زیبای شب عید را که از کودکی خاطرات شیرینی را در ذهنمان تداعی می کرد گرفته و جای آن را با بوی دود و سوختگی عوض کرده و کرونا نیز مزید قوز بالا قوز شده است.

در سالهای اخیر برخی افراد سودجو این آتش را به دامان خانواده ها انداخته و مصیبت و بلا را در آستانه سال جدید به هم نوعان خود می بخشند.

به عقیده کارشناسان، آتش بازی در خیابان و انفجار مواد محترقه از یک سوبه ایجاد تجمع افرادکه خود مهمترین عامل شیوع ویروس مرگبار کروناست کمک می کند و از سوی دیگربا بروز سوختگی یا مصدومیت منجر به فشار مضاعف به کادر درمان می شود که به نظر می رسد خودداری ازآتش بازی و پرهیز از مواد محترقهکمترین سهمی است که هر یک از شهروندان می توانند در تضمین سلامتی جامعه در روزگار کرونایی داشته باشند.

ابراهیم قنبری رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با اشاره به در پویش “نه به چهارشنبه سوری ” از دانش آموزان و شهروندان خواسته شده که از مواد آتش زای خطرناک استفاده نکنند و برای پیشگیری از بیماری کرونا و نیز حوادث چهارشنبه آخرسال در خانه بمانند.

قنبری متذکر شد: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

دکتر مهران احمدی بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز نیز با تاکید بر عدم برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) گفت: هر گونه آتش بازی در سطح معابر و تجمع در سطح خیابان ها، در واقع آتش زدن به خرمن دستاوردهایی است که یکسال برای دستیابی بهآنها تلاش کردیم.

وی افزود: از تمام شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان درخواست داریم که از انجام کارهای معمول این مناسبت در روزهای پایانی سال و ازبرگزاری هر گونه تجمع در سطح کوچه و بازار خودداری کنندو همچنین در تعطیلات نوروز امسال هم در خانه های خود بمانند.

دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: قطعا با هماهنگینیروی انتظامی، برنامه ریزی خاصی برای مراسم چهارشنبه سوری خواهیم داشت و مکاتبات لازم را با دستگاه قضایی انجام می دهیم و تا جایی کهممکن است ازبرگزاری هر گونه مراسم که ممکن استبه تشدید بیماری دامن بزند جلوگیری خواهیم کرد.

بنابراین مردم با توجه به شیوع کرونا باید بدانند یک بی مبالاتی ساده و سهل‌انگاری نسبت به حضور در مراسم چهارشنبه سوری با نقص جسمی، سوختگی دست و پا و خطر ابتلا به بیماری کرونا به دلیل گردش ویروس همراه است.

تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات پزشکان و پرستاران در بیمارستان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند.

اگر امسال که بخش عمده نیروهای بهداشت و درمان درگیر مبارزه با کرونا هستند چهارشنبه سوری مانند سنوات گذشته برگزار شود باری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل خواهد شد.

بیمارستان‌هایی که با روند صعودی تعداد بیماران مبتلا به کرونا، با مشکل جدی از نظر ظرفیت و سرایت مواجه هستند نه تنها جای امنی برای مداوا و درمان زخمی‌های چهارشنبه آخر سال نخواهد بود بلکه ظرفیتی جداگانه هم برای این مجروحان نخواهند داشت.

انتظار می رود امید می‌رود که خانواده‌ها با فرهنگ‌سازی صحیح و مراقبت از فرزندان خود بار مضاعفی را به کادر بهداشت و درمان که به طور کامل در جبهه مقابله ویروس کرونا هستند، اضافه نکنند و در عین حال از فرزندان خود مراقبت کنند.

چهارشنبه سوری امسال باید به اتحاد برای در خانه ماندن و دوری از خطرهای ناشی از ابتلا به بیماری کرونا تبدیل شود و این مهم را می‌توان با مشارکت مردم محقق می شود.

مردم باید بدانند که حفظ سلامتی مهمترین موضوعی است که باید در آستانه سال جدید مورد توجه قرار دهند، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا با همراهی مسئولان ویروس کرونا کنترل شود وهر چه سریعتر بتوانیم به وضعیت ابی و سفید دست یابیم.