تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مردم با زبان روزه در صف بی تدبیری/ روحانی: زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند

  • کد خبر : 5946
  • 07 اردیبهشت 1400 - 12:08
مردم با زبان روزه در صف بی تدبیری/ روحانی: زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند

اندیمشک نوین: گرمای هوا، کرونا، سختی معاش و تنگی معیشت، محدودیت ها و تعطیلی نیم بند مشاغل در اکثر استان، خود به تنهایی غمی فزاینده برای سرپرستان خانوار است که حالا دولت برای نا امیدی کامل مردم، صف مرغ و کمبود شکر و روغن را قوز بالا قوز این روزها کرده است.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، در این روز‌های جولان کرونای انگلیسی کمتر شهری را در خوزستان می‌توان یافت که در آن شاهد صف‌های طولانی برای تهیه مرغ و شکر و ایضا مواد روغنی یا کالا‌های ضروری دیگر نباشیم. این وضعیت در برخی از شهرها با شلوغی و ازدحام بیشتری قابل مشاهده است .

«ازدحام جمعیت تحت عنوان صف» قدمتی چند ساله در دولت روحانی دارد و امروز با ظهورکرونا از آن به عنوان ناهنجاری بهداشتی یاد می شود که شاهد ایجاد صفوف شلوغی توسط مردم برای تهیه مرغ، شکر و روغن مایع بوده‌ایم.

چه بسا ما و شما هم خود یکی از آن کسانی باشیم که مدت‌ها برای دریافت مرغ و و یا دیگر اقلام با ماسک یا بدون ماسک، در مراکز فروش لحظه‌شماری کردهایم و بزرگ‌ترین آرزوی ما رسیدن به ترازوی فروشنده بوده تا بتوانیم یک یا دو قطعه مرغ مثلا گرم را تهیه نماییم.

اگرچه صف مردم در مدیریت دولت تدبیر و امید مسبوق به سابقه است از صف سبد کالا گرفته تا صفهای متفاوتی که در استان خوزستان عیان است. وضعیت آب آشامیدنی خوزستان سال‌هاست در تصمیم‌گیری‌های دولت خاک می‌خورد اما مردم این استان و به خصوص شهر اهواز و روستا‌های اطراف برای بدست‌آوردن آب آشامیدنی خود باید ساعاتی را در صف‌های شلوغ صرف کنند.

جالب اینجاست که در طول دهه‌های اخیر هیچ کس هم برای حل مشکل توزیع مرغ یا سایر اقلام ضروری چاره‌اندیشی نکرده است و هر بار هم مسئولان ذیربط مشکل را به گردن تولیدکنندگان و برخی از مسئولان هم عامل اصلی افزایش یا کمیاب و نایاب شدن کالا‌هایی مثل مرغ را به مصرف بیش از حد مردم ربط می‌دهند و به جای ارائه راهکار‌های منطقی و عملیاتی، تأکید می‌کنند که مردم این کالا‌ها را نخرند.

مرغ  آروزیی دست نیافتنی

امکان ندارد جراید و رسانه های یک سال از این سال‌های ماضی را مشاهده کرده باشیم و در آن تیتر‌های شگفت‌انگیزی مثل «مرغ ارزان می‌شود» یا «مرغ از سفره مردم پرواز کرد» نبینیم.

دولت تدبیر و امید در این روزهایی که سرگرم حراج انرژی هسته ای کشور است کاری کرده که مردم آرزوی دیگری به جز تهیه مرغ و تخم مرغ و روغن و شکر برای زندگی نداشته باشند در حقیقت تهیه اقلام اساسی بخشی از دغدغه زندگی جامعه ما تبدیل شده است و این موضوع بدان معناست که سطح خواست و مطالبات در حد تهیه همین اقلام باشد و نتوانیم آرزو‌های بزرگ‌تری را برای زندگی خود متصور شویم.

خود کرده را تدبیر نیست

البته باید این نکته راهم یادآورشد خود کرده را تدبیر نیست در خوزستانی که ده ها هزار هکتارسطح زیر کشت نیشکردارد ولی امروز مردمانش برای شکر صف می بندند، طرفیت تولید کارخانه های روغنش روزانه به صدها تن می رسد ولی امروز با خواهش و تمنا با کارت ملی یک عدد روغن باید گرفت و با وجود بیش از ۸۰۰ مرغداری فعال با قحطی مرغ روبر هستیم ومهمتر از همه اینها درخوزستان پر از منابعی که بودجه اش کشور را اداره می کند مدیر نداریم تا تدبیری برای این روزهای آشفته کند برمیگردد به روزهایی که در ورزشگاه شعار دادند که” هواندارند ولی هواشو دارند “

وضعیت استان‌های مختلف شواهدی را نشان می‌دهد که رئیس جمهور به بهانه‌های گوناگون از جمله نبود وزیر حامی مصرف کننده در دولت، ایجاد این صفوف را به آن ‌ها نسبت می‌دهد. در ما‌ه‌های منتهی به زمستان ۹۹، نبودمرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب در بازار، بانی ایجاد صفوف خطرناکی در کشور شد.

موضوعی که هفته‌ها در کشور باعث ایجاد سوالاتی در اذهان عمومی شد، فقدان مدیریت واحد برای رفع همین مشکل توزیع کالاهایی چون مرغ، تخم مرغ و روغن‌های مایع بود، وضعیتی که در کنار انتشار ویروس کرونا هر روز زنگ خطر جدی را در کشور به صدا در می‌آورد.

همچنین افزایش چند برابری گوشت قرمز در مدتی کوتاهی موجب شد تا اکثر مردم گوشت سفید به خصوص مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنند و این محصول به یکی از اقلام پر استفاده مردم در سبد خانوار تبدیل شد اما قیمت مرغ در همین سالهای اخیر نیز با نوسانات زیادی همراه بود، اوجهمراه با کمبود آن در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، امری که نارضایتی مصرفکنندگان زیادی را به همراه داشت

حالا این روزها اکثر خوزستانی ها هم چون سایر مردم کشور دغدغه تأمین‌مرغ برای افطاری های خود را دارند گذشته از افزایش قیمت، نبود مرغ در مراکز عرضه و فروش موجی از گلایهمندی ها را به همراه داشته است.

نمایندگان هم در صف وعده قرارگرفتند 

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهوازدر مجلس در گفتگو با رسانه ها گفته است : یکی از گله مندی های ما سو مدیریت هم در وزارت خانه ها و هم در استان می باشد که شاهد آن هستیم چراکه در جلسه ای با وزیر، او گفت مرغ مازاد در کشور داریم.

وی خدمتگزاری مردم را از افتخاراتش دانست و افزود: این درست نیست که نماینده مجلس به دنبال مرغ باشد چراکه اجرا با دولت و مسئولین اجرایی است اما وظیفه ما بود تا آن را پیگیری کنیم و در نهایت با پیگیری که از وزارت صمت داشتم مقرر شد تا در مرحله نخست ۲۰۰ تن مرغ منجمد را به خوزستان بدهند.

یوسفی با بیان اینکه بنده نامه معاون وزیر صمت را به وزارت جهاد بردم دستور وزیر را گرفتم تا ۷۰۰ تن مرغ منجمد هم به استان بیاید و بخشی از مشکلات حل شود‌‌، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل سو مدیریت، عدم بلند نگری و عدم پیش بینی‌های صورت گرفته در حمایت از تولید، چهار سال هرگونه افزایش ظرفیت مرغداری های فعلی و احداث و صدور مجوز مرغداری جدید را ممنوع کرده بود که برای ما سوال است.

وی سو مدیریت در عرصه تولید و مدیریت دوگانه بین دو وزارت خانه جهاد و صمت را از مشکلات تامین مرغ دانست و عنوان کرد: در بحث توزیع مشاهده می شد که می گویند مرغ نیست اما در بازار آزاد به وفور دیده می شود که این نشان دهنده وجود دست‌های سودجویی است که منافع شخصی خود را به معیشت مردم گره زده اند.

سید کریم حسینی نیز در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: در مورد کمبود مرغ با معاونت مربوطه وزارت صمت جلسه ای داشتیم که قول افزایش سهمیه را دادند و به استاندار نیز تذکر داده ایم تا افرایش سهمیه مرغ را در سریع ترین زمان ممکن ، پیگیری کند که برای ماه مبارک و هعید فطر مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد .

وی در پاسخ به سوال خبرنگاراین رسانه مبنی بر اینکه شما برای بازار شب عید هم گفته بودید صحبت کرده ایم که مشکلی وجود نداشته باشد ولی متاسفانه تا به امروز مشکلات کمبود کلاهای اساسی بازار لاینحل که مانده هیچ ،رها هک شده است، گفت:بیشترین مشکلی که ما در استان داریم مربوط به موارد دیگری بود که شرایط توزیع تا حدودی اصلاح شده است.

علی رغم اظهارات نمایندگان مجلس وضعیت بازار مرغ در خوزستان و اهواز اصلاح که نشده است بلکه بعید نیست با ادامه سوءمدیریت‌ها در کنترل بازار مرغ طی روزهای آینده با نا به سامانی های بیشتری مواجه شویم .

باتوجه به اینکه انحرافات شدیدی در توزیع مرغ پس از کشتار وجود داردو هیچ نظارتی برآن نیست تا آنجاکه کشخص مشخص نمیشود مرغ‌ها و حواله‌ها را به کجا می برند.

وعده های مدیران خوزستان/بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد

نوراله حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان به وضعیت توزیع مرغ اشاره کرد و افزود: با توجه به قیمت گوشت قرمز، میزان نیاز مرغ در استان خوزستان روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن است که برای تامین نیاز بازار مرغ مقرر شد از استان‌های ایلام، لرستان و کردستان مرغ زنده برای کشتار به خوزستان وارد شود.

وی با بیان اینکه در رایزنی‌های استاندار خوزستان با مرکز نیز مقرر شد ۵۰۰ تن مرغ منجمد تاریخ‌دار و یک هزار تن از مرغ‌های وارداتی، به خوزستان تخصیص یابد، گفت: اگر قول‌هایی که در خصوص تامین مرغ به ما داده شده است عملی شوند؛ در هفته آینده مشکلات بازار مرغ، ساماندهی و برطرف خواهد شد.

این صحبت معاون اقتصادی استانداری مارا به یاد ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد می اندازد زیرا خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که (۲۹ فروردین‌ماه) برگزار شد، گفته است: قرار بود روزانه ایلام و لرستان از هجدهم اسفند ماه سال گذشته هر کدام ۳۰ تن و بوشهر ۱۵ تن مرغ به خوزستان ارسال کنند. در این چند روز این سه استان باید ۳۷۵ تن مرغ به ما می‌دادند اما تنها ۶۸ تن مرغ به خوزستان اختصاص داده‌اند.

مرغ های تنظیم بازار،در راخوزستان پر می کشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با گفت: به این سه استان گفتیم گوشت مرغ برای ما ارسال کنند زیرا روز گذشته ایلام اعلام کرد که ۱۵ تن مرغ زنده به خوزستان ارسال کرده است اما آن چیزی که به دست ما رسیده ۶ تن بوده است؛ این مرغ‌ها یا در راه در رو دارند و جای دیگر می‌روند یا مرغداری به تعهد خود عمل نمی‌کند.

امیری‌زاده تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ مرغداری که بر اساس جدول لیست توزیع مورد نظر، عمل نکرده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم اما از دادستان خواسته‌ایم در این شرایط جریمه نشوند زیرا در صورت جریمه ممکن است تولید نکنند و با مشکلات بیشتری مواجه شویم. با هر نحوی با این افراد برخورد می‌کنیم اما باید مدیریت شوند تا از این بحران عبور کنیم.

بازارمرغ خوزستان در دست دلالان

رضا فرجام مدیربازرسی و نظارت اتاق اصنافاهواز نیز در این باره می گوید با موارد زیادی مواجه می‌شویم که واحد صنفی فاکتوری در مقابل دریافت مرغ از توزیع کننده دریافت نکرده است، ارائه ندادن فاکتور خرید وقیمت مرغ نشان می‌دهد که دلالان با قیمت‌هایی غیرمتعارف مرغ را در بازار توزیع می‌کنند و همین موضوع می‌تواند در بازار ایجاد اختلال کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مقابله با مشکلکمبود مرغدر بازار رصد و بازرسی هر چه بیشتر بر نحوه و میزان توزیع مرغ در بازار و ساماندهی شبکه توزیع است به گونه‌ای که زمینهفعالیت دلالاندر بازار ازبین برود، افزود: اختلاف فاحش در میزان تولید و توزیع می‌تواند نشان دهد که فعالیت دلالان در این بخش افزایش یافته و به همین منظور تمامی واحد‌های صنفی موظف شده اند که در مقابل دریافت مرغ فاکتور تحویل بگیرند تا دست دلالان در این بخش کوتاه شود.

زنده فروشی مرغ از سوی مرغداری‌ها باعث ایجاد بستری برای فعالیت دلالان در این بخش و ایجاد اختلال در بازار مرغ می‌شود.

داستان افتضاح مدیریتی درخوزستان

قاسم سلیمانی‌دشتکی پس از چندین ماه سکوت که مردم خوزستان از جولان گرانی در شب بازار عید رعبور کردند و به بحران کمبود کالاهای اساسی نظیر مرغ، روغن و شکر رسیدند به ضرب و زور دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، گفته است که نحوه توزیع مرغ اشکال دارد.

وی ادامه داد: اثر افزایش توزیع مرغ در بازار کجا ست؟ داد مردم، مسئولان، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در آمده است؛ این مساله که دیگر سیاسی نیست و کاملا مشهود است.

استاندار خوزستان گفت: برخی اوقات یک دستگاهی سیاسی است و می‌خواهد دولت را بکوبد اما حضرت عباسی درباره مرغ اینگونه نیست.

سلیمانی‌دشتکی در جلسه تنطیم بازار دوباره گزارش معاونین خود را تکرار کرد و به نکته قابل توجهی اشاره کرد و افزرود: نمی‌دانم این بحث‌ها تنها مخصوص خوزستان است یا خیر. اگر قرار است قیمت نهاده‌ها گران شود، در همه کشور و ابتدا در تهران گران می‌شود نه خوزستان.

اظهارات استاندار چند ماهه خوزستان نشان از آن دارد که سلیمانی از یک خواب زمستانی بیدار شده و دست و پنجه زدن مردم را در یک سال گذشته ندیده است، بحرانی که اکنون در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است و علاوه بر تأثیر آن با ایجاد صف‌های طولانی در افزایش ابتلاء به ویروس منحوس کرونا، نارضایتی عمومی و دلسردی مردمی در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به دنبال دارد.

خط و نشان کشیدن مسئولی که در خواب غفلت بوده، مشکلات بازار را حل نکرده و گرهی از گرانی را باز نمی کند و علاج واقعه پیش از وقوع باید کردو به قول دانشجویان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز جناب آقای استاندار شرایط موجود نشان از سوء مدیریت در حوزه تأمین و توزیع کالاهای اساسی دارد که مسلما هرگونه ترک فعل و عدم مدیریت صحیح که منجر به نابسامانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم شده باشد بخشودنی نیست.

شوک قیمتی در بازار کالاهای اساسی درحالی زیر سایه ستاد مدیریت تنظیم بازار هر روز تکرار می شود که یک روز باید شاهد گرانی سرسام آور تخم‌مرغ و مرغ باشیم و روز دیگر در فروشگاه‌ها دنبال روغن و شکر !

با این تقاسیر نمی توان ازداستان افتضاح مدیریتی در بازار کالاهای اساسی بگذریم که موجب شده نه تنها هر چند وقت یکبار شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها باشیم بلکه باید با کمبود و بعضاً نبود کالاهای اساسی از جمله روغن هم کنار بیاییم!

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=5946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.