تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

از مدیریت بحران‌ساز تا تجدیدنظر جدی در مدیریت کرونای خوزستان

  • کد خبر : 6287
  • 14 شهریور 1400 - 9:50
از مدیریت بحران‌ساز تا تجدیدنظر جدی در مدیریت کرونای خوزستان

اندیمشک نوین: امروز در حالی روزهای سیاه تری را پشت سر می گذاریم که عادی انگاری و سیاست زدگی ستاد کرونای خوزستان از میراث رئیس دولت تدبیر به جای مانده و مدتهاست کنترل بیماری کرونا دستخوش غرایض سیاسی و با نگاه درآمدزایی گره خورده است.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، شیوع ویروس ناشناخته کووید ۱۹ مردم کشور را با روزهای پر فراز و نشیب زیادی مواجه کرده است،استفاده از ماسک، شستشوی مدام دست‌ها، ضدعفونی کردن وسایل، سفر نرفتن، رعایت فاصله اجتماعی برای ریشه کنی بیماری و حفظ جان خود و عزیزانمان تجربیاتی تخیلی را برایمان تداعی کرد، روزهای طولانی تلخی که انگار قرار نیست تمام بشوند.

هر روز میزان ابتلای افراد به کرونا در کشور بیشتر می‌شود و خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نسیت.

مسوولان مردم را مقصر می‌دانند و البته مردم هم به بی‌تفاوتی و بی کفایتی مسئولان اعتراض دارند. هر چه هست مساله مرگ و زندگی بیمارانی است که این روزها بیش از همیشه به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

بیمارانی که حالا از ترس، حتی به بیمارستان هم نمی‌روند و تا آخرین لحظه زندگی را درخانه می‌گذرانند به این امید که با درمان‌های خانگی بتوانند بهبود پیدا کنند، اما در نهایت جسم بی‌جانشان به اورژانس بیمارستان‌ها می‌رسد.

خوزستان به لحاظ مشکلات بسیارزیست محیطی و نبود امکانات همچنین وجود بنادر بین المللی و مهمتر از همه اینها مدیریت مدیران نالایق در این شیوع دوساله کرونا به طور مداوم تجمعات اعتراضی فراوان را به خود دیده است.

اگرچه از همان بدو ورود شیوع کرونا به کشور، این استان درگیر بحران نشد اما به علت همین مدیریت ناکارآمد، کرونای ووهان تمام نشده، مدل جدیدش از لندن به استان رسید تا آنجا که بی خبر از آینده، آن روزها را سیاه ترین روزهای کرونایی خوزستان نام گذاشتند.

در تمام لحظات پیک های اول شیوع کرونا انتظار روزهای آبی و سفید را می کشیدیم که ناگهان در کمال ناباوری،این بیماری مدام رنگ عوض کرد و قوی تر از گذشته بازگشت، ویروسی که نگرانی های زیادی ایجاد و بار دیگر روزگار را به کام خوزستانی ها تلخ و وضعیت را قرمز کرد.

اگرچه عبور از هر موج سهمگین کرونا حکایت از این واقعیت دارد که هر وقت نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، بی اعتنا بوده ایم، گرفتار موج سنگینی از بیماری شده ایم.

به طور قطع بخشی از رها شدن این ویروس وحشی به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، ساده انگاری، دورهمی های خانوادگی و اجرا نشدن واکسیناسیون به موقع از زمان شیوع بیماری کووید – ۱۹ برمی گردد و موجب شده این روزها بی رحمانه جان هموطنان را بگیرد و خانواده ها را عزادارکند.

اما مهمتر از این مسائل آنچه نگرانی ها را در هر پیک بیشتر می کند، یک بام و دوهوای تصمیمات ستاد کرونا و تناقض‌های گفتاری و رفتاری برخی مسئولین است که باعث می شود مردم نسبت به واقعیت‌های بیماری کرونا بی اعتنا شوند.

تصمیماتی که از دستاوردهای پرزیدنت روحانی رئیس سابق دولت همچنان باقی مانده، روشی که او در اداره اجتماع در پیش گرفت نه صرفاً از روی بی‌کفایتی که از نوع جهان بینی و تفکرش نشأت می‌گرفت و ریشه در نگرشی داشت که به پیکره اجتماع و مردم به عنوان سلول‌های این پیکر داشت.

هشت سال ریاست روحانی بر امور اجرایی کشور تغییراتی در بافت جامعه، شیوه مدیریت صاحب منصبان، سبک زندگی مسئولان، فرهنگ حاکم بر اجتماع و جهان بینی مردمان جامعه ایجاد کرد که تا سال‌های سال می‌ماند و در برخی موارد شاید هرگز تغییر نکند.

به جرات می‌توان گفت اولین دستاورد روحانی، زوال معنای برخی واژه ها و مفاهیم بود: واژه هایی چون تدبیر، امید، اعتدال، عقلانیت، ارتباط، گفتگو، که پیش از این در شکلی آرمانی و دلنشین قرار داشتند و با دستاویز قرار داده شدن در دولت روحانی نه تنها ارزش والاییخود را نزد بدنه اجتماع از دست دادند که حتی اجتماع رنج دیده از فشارهای ممتد اقتصادی و بن‌بست اجتماعی به تنفّر از این واژه‌ها رسیده اند.

با وجود شرایط فعلی شاید به جرأت بتوان گفت از دستاوردهای دولت روحانی ارزان شدن جان انسان و عادی شدن شنیدن اخبار مرگهایی است که تنها با مسئولیت‌پذیری دولت می‌شد از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

امروز درحالی روزهای سیاه تری را پشت سر می گذاریم که عادی انگاری و سیاست زدگی ستاد کرونای خوزستان از میراث رئیس دولت تدبیر به جای مانده و مدتهاست کنترل بیماری کرونا دستخوش غرایض سیاسی و با نگاه درآمدزایی گره خورده است.

و خلاصه کلام می توان وضعیت قرمز جنوبی که بخش اعظم کشور محسوب می شود را حاصل ناهماهنگی ها و شیوه تصمیم گیری در موردکرونا ویروس دانست که مطابقتی با تصمیمات علمی و مصلحت های بهداشتی و درمانی کشور ندارد و این مسائل بر روح و روان مردم تاثیر گذاشته است .

شیوع کرونا بویژه نوع دلتا، زنگ مرگ را به صدا و پیک ششم را به ارمغان آورده ؛ ویروسی که می گویند خیلی خشن تر و مسری تر از سوش های دیگر است و قدرت سرایت این ویروس جدید کرونا غیر قابل باور است.

دکتر امین ترابی پور دبیر کارگروه کشوری سلامت در گام دوم درباره عقلانیت در نظام سلامت و منطق پیشگیری در مقابل درمان می گوید: مدیریت جامع نظام سلامت باید تابع عقلانیت و منطق برای تولید بهترین نتایج و خروجی های اثر بخش باشد. یکی از منطق های قوی در مدیریت سیستم سلامت، منطق «پیشگیری بهتر از درمان» می باشد. مخالفت و انحراف از این منطق یعنی در حقیقت مخالفت با سالم ماندن انسانها.

وی افزود: در دوگانه پیشگیری-درمان، مبنای تصمیم گیری و تحلیل حتی از منطق هم فراتر رفته وارد حوزه اخلاق می شود لذا نه تنها منطقاً بلکه اخلاقاً رویکرد پیشگیری که اعم از تفکر و تلاش برای بیمار نشدن بشریت است، بر درمان ارجح است.

دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: از دیدگاه اقتصادی نیز پیشگیری یک رفتار اقتصادی است و منجر به تولید بیشترین محصول با کمترین هزینه می شود.

ترابی پور ادامه داد: نتایج معیوب اقدامات و هزینه های روز افزون و عوارض بخش سلامت و تجارب جهانی نشان می دهد که سیاستگذاران و‌ مدیران بخش سلامت باید به سمت رویکرد عقلانی در سیاستگذاری بروند و الگوی تفکر و اقدام خود را از درمان به پیشگیری تغییر دهند. مصداق بارز یک سیاستگذاری و مدیریت ضعیف بخش سلامت را در دوره کرونا تجربه کردیم.

با توجه به تجربه گذشت ۵ پیک در کشور از شیوع وحشتناک دلتا کرونا و ورود به پیک ششم می توان فهمید که مدیریت کنترل بحران استان خوزستان و ستاد مقابله با کرونا باز هم راه را اشتباه رفته و در سایه سیاست زدگی به جای کنترل بحران، خود بحران‌ساز شده است.

همه شاهد بودیم در جریان سیلی زدن یک فرد به فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه جندی شاپور چه جریان های رسانه ای به راه افتاد که چرا و چطور شده است که رییس دانشگاه در حضور وزیر بهداشت کتک بخورد در حالیکه تاکنون چنین جریانی را برای فرهنگ سازی مردم نسبت به پیشگیری از ویروس کرونا در خوزستان رقم نخورده است.

محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب با اشاره به وضعیت وخیم کرونا استان خوزستان گفت: استاندار خوزستان نتوانسته وضعیت کرونا را در این استان با روش های راهبردی تغییر دهد در حالی که ادعا کرد می‌خواهد خوزستان را از وضعیت قرمز خارج می کند.

همچنین مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس نیر در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل شرایط کرونائی در کشور روزانه عزیزان زیادی را از دست می‌دهیم و خانواده های زیادی داغدار می شوند این ارقام که هر کدام عزیزان خانواده هستندکه از بین ما میروند.

وی افزود: از این رو خواهش می کنم از مردم عزیز که با رعایت فاصله گذاری این زنجیره را قطع کنند اما در مدیریت کرونا باید تجدید نظر جدی شود، ارزی که از صندوق ملی کشور برداشته شد جهت پیشگیری از کرونا بود ولی آمار هایی که به دست ما می رسد نشان می دهد خیلی از داروها عملا کارکرد مناسب را نداشتند و باید در بحث واکسن جدیت بیشتری را به خرج دهیم.

این نماینده مجلس گفت: سیاست های ما در حوزه درمان و زیر ساخت های بهداشت و درمان با ورود دولت جدید باید تغییر کند همچنین مطالبات و پرداخت های حقوق و دستمزد پرسنل شریف کادر درمان پرستاران نیروهای طرحی و شرکتی و … که جانشان را در کف دست گرفته و در معیشت خود دچار مشکل هستند باید توسط دولت و وزارت بهداشت انجام گیرد.

از جولان کرونا و شرایط کنونی مشخص است که مدیریت کرونا مطمئنا مستلزم تغییر رویکرد ستاد ملی کرونا به همراه تغییر مدیران میانی و درنظر گرفتن نظرات مشورتی و توصیه‌های جدی مدیران نظام سلامت کشور و کارشناسان است.

امروز استان خوزستان و دیگر استان هایی که دچار وضعیت قرمز شده اند نیازمند تصمیمی قاطع بر ادامه اعمال سخت گیری های محدود کننده و حمایت جدی و هدفمند تمام اقشار از سوی دولت هم به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم معیشتی است لذا از دولت سیزدهم انتظار می رود اقدامات انجام نشده دولت سابق را رفع کند و نگاه جدی به مدیریت کرونا را در پیش بگیرد و مردم را از این ورطه سیاست زدگی نجات دهد.

با توجه به اینکه برای ورود به پیک ششم کرونا طبق نظر کارشناسان حدود پنج الی ۶ ماه فرصت داریم، باید مداخلات لازم هر چه زودتر انجام شود و با ایجاد شرایط واکسیناسیون از ورود استان‌ها به پیک ششم جلوگیری نماید.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=6287

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.