تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان کاهش یافته است

  • کد خبر : 6486
  • 21 آذر 1400 - 9:06
میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان کاهش یافته است

اندیمشک نوین: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان گفت: میزان رعایت پروتکل ها در این استان ۵۳ درصد است که این میزان نسبت به هفته قبل پنج تا ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اندیمشک نوین، دکتر فرهاد ابول نژادیان شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در مناطق حاشیه شهرها میزان رعایت پروتکل ها بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته که این موضوع نگران کننده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز کرونا از بین نرفته و خطر سویه جدید وجود دارد از مردم تقاضا می شود رعایت پروتکل ها را به عنوان یک راهکار مهم در پیشگیری از کرونا در نظر داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در شادگان ۴۸ درصد افراد در تزریق واکسن تاخیر دارند که آمار بسیار بالایی است در حالی که این میزان در اندیمشک سه درصد است. تلاش بر این است که از طریق تماس تلفنی و پیامک از مردم دعوت کنیم تا فرایند واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

وی با اشاره به شکل گیری یک هزار و ۸۰۰ گروه همسان در استان افزود: این گروه ها افراد هم سن و سال خود در بین فامبل و آشنایان را به واکسیناسیون دعوت می کنند که جا دارد از آنها تشکر کنم. همچنین از سفیران سلامت، امامان جمعه و جماعات و افراد ذی نفوذ درخواست داریم که مردم را نسبت به تکمیل واکسیناسیون دعوت کنند.

ابول نژادیان گفت: خوزستان از لحاظ موجودی واکسن مشکلی ندارد و انواع واکسن ها در انبار موجود است همچنین واکسن جدید پاستو کووک پلاس که واکسن خوبی است در استان موجود است. تاکید به واکسن تاخیری ها است و انتظار داریم هر چه زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۷ درصد از مردم استان خوزستان هنوز یک دُز واکسن تزریق نکرده اند افزود: واکسیناسیون قطعا یک سری عوارض جزئی دارد اما واکسن هایی که در کشور موجود است تمام مراحل استاندارد سازی را گذرانده اند و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: واکسیناسیون زنان باردار از هفته ۱۲ به بعد بسیار مهم است. اکنون ۷۶ درصد زنان باردار استان یک دز و ۳۷ درصد ۲ دز را تزریق کرده اند. از آنجا که سیستم ایمنی زنان باردار در دوران بارداری تضعیف می شود، خطر مرگ و میر در آنها ۲.۵ برابر افراد عادی است لذا از این افراد تقاضا می شود برای تزریق واکسن اقدام کنند تا خطری آنها را تهدید نکند.

وی در خصوص تزریق واکسن به افراد زیر ۱۲ سال گفت: با توجه به اینکه در تعداد محدودی از کشورها این کار شروع شده، تیم های وزارت بهداشت در حال رصد این کشورها هستند. اکنون کار در مرحله مطالعه است و هر وقت به جمع بندی نهایی رسیدند در ستاد ملی مطرح می شود که به تبع ما هم آمادگی لازم را داریم.

ابول نژادیان گفت: واکسن سینوفارم ویروس کشته شده است و عارضه های جزیی دارد ولی واکسن آسترازنکا به دلیل اینکه تغییر شکل یافته است معمولا افراد ۴۸ ساعت بعد از تزریق تب و لرز خواهند داشت که طبیعی می باشد.

وی افزود: همکاران ما در ۲ سال گذشته روزهای سختی را طی کردند، در خوزستان بعضی روزها تا ۵۵۰ بیمار در روز بستری شدند که با تلاش شبانه روزی همکاران اکنون به مرحله ای رسیدیم که در ۲۴ ساعت گذشته در استان سه بیمار بستری و یک نفر فوتی داشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون وضعیت آرامی بر استان حاکم بوده که این را مدیون تلاش حوزه سلامت هستیم البته از همکاران دیگر نهادها باید تشکر کرد که همواره در کنار ما بودند و بدون همکاری آنها و مردم به تنهایی نمی توانستیم کرونا را مهار کنیم.

وی همچنین در خصوص هدیه روز پرستار نیز گفت: هر ساله هدیه روز پرستار را پرداخت کردیم و امسال هم تا قبل از پایان ماه جاری این هدیه به حساب پرستاران واریز خواهد شد.

ابول نژادیان گفت: مرزهای استان به شدت کنترل می شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد اگرچه تجربه نشان داده که ویروس حد و مرز نمی شناسد و ممکن است سویه اومیکرون نیز وارد کشورمان شود. باید واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام دهیم و تا فرصت را از دست نداده ایم باید پوشش واکسیناسیون را بالا ببریم.

وی افزود: کادر درمان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند اگر دز اول و دومشان را از نوع آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کردند دز سومشان باید از همین واکسن ها باشد همچنین افرادی که سینوفارم، بهارات و برکت زده و بالای ۴۰ سال هستند، دز سوم شان باید از همان نوع باشد. در حال حاضر مراکز و خانه های بهداشت به امر واکسیناسیون مشغول هستند.

اکنون تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

تاکنون پنج میلیون و ۵۰۰هزار دُز واکسن در خوزستان تزریق شده است.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=6486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.