تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

وضعیت مناسب کلیسای سانتا باربارا در اندیمشک

  • کد خبر : 6883
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
وضعیت مناسب کلیسای سانتا باربارا در اندیمشک

اندیمشک نوین: سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اندیمشک در خصوص وضعیت فعلی کلیسای «سانتا باربارا» در این شهرستان گفت: با توجه به مصالح مستحکم به کار برده شده حوادث روزگار نتوانسته آسیبی به این کلیسا برساند ولی هم‌اکنون این اثر تاریخی وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند بهسازی و مرمت است.

به گزارش اندیمشک نوین، هانی خادم  در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی هزینه‌ای برای بهسازی این کلیسا تخصیص داده یا خیر گفت: متاسفانه در سال جاری هنوز اعتباری برای بهسازی این اثر ملی اختصاص پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت ساختمان و ارزش تاریخی آن اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اندیمشک بر حفظ این اثر تاریخی نظارت لازم را دارد.

«کلیسای سانتا باربارا» در سد دز به ابعاد کوچک‌تر و یک باب کلیسای در مرکز شهر جهت انجام مراسم دینی و گردهمایی‌های مختلف ایجاد کردند با اتمام ساخت سد دز از تعداد خانواده‌های ارمنی کلدانی و آشوری در شهرستان کاسته شد، اما انجام مراسم دینی در حد چند خانواده باقی ماند.

این بنا در سال ۱۳۳۳ خورشیدی به سبک ایتالیایی و توسط کارکنان ایتالیایی ساخته شده‌ است. مساحت ملک ۷۵٬۹۳۳ مترمربع دارای دیوار بتونی و نمازخانه و یک حلقه چاه آب و محل استقرار منبع ذخیره آب است. معماری کلیسای کاتولیک کلدانی ـ آشوری اندیمشک با تأثیر از معماری دهه ۱۹۶۰ میلادی و با گرایش‌های قومی (بوتال آرثیتکلت) شکل گرفته و هنر مینیمال از وجود بارز آن است. کلیسای اندیمشک نمونه‌ای از معماری بوتالیم هنر مینیمال در ایران است.

«کلیسای سانتا باربارا» در اندیمشک وضعیت مناسبی ندارد

کلیسای اندیمشک تا سال ۱۳۸۲ عام‌المنفعه و فاقد سند رسمی مالکیت بود اما توسط انجمن آشوری ـ کلدانی تهران به ثبتی ۲۵۸۲۸/۹ در بخش چهار اندیمشک به ثبت رسیده‌ است. این بنا در نبش خیابان‌های انقلاب و صفر احمدی در منطقه یک شهری اندیمشک بوده بود.

همزمان با روند اجرایی احداث سد دز در شهرستان اندیمشک و دعوت از شرکت‌های خارجی و استقرار آنها در منطقه، ایتالیایی‌ها و کارکنان مسیحی سد دز و راه‌آهن اندیمشک به دلیل اهمیت جایگاه فرایض دینی به ساخت ۲ کلیسا یکی در کنار سد دز و دیگری در مرکز شهر پرداختند که هم‌اکنون دیگر وجود ندارد زیرا کلیسای مرکز شهر در سال ۸۶ تخریب شد.

هم‌اکنون کلیسای سد دز تنها کلیسای بازمانده در شمال استان خوزستان است و با بهسازی این بنای تاریخی کوچک امکان حضور گردشگران بیشتری در این منطقه فراهم و در نتیجه اشتغال بیشتری برای مردم بومی منطقه ایجاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=6883
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای وضعیت مناسب کلیسای سانتا باربارا در اندیمشک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.