30 , اردیبهشت, 1397
قارچ فله ای نخرید

آنچه خوزستانی ها باید در رابطه با قارچ های سمی بدانند

اندیمشک نوین: این روزها که قارچ های سمی به جان هم وطنانمان در سایر نقاط کشور افتاده اند این نگرانی برای خوزستانی هم ایجاد شده که تکلیف چیست آیا باید قید قارچ را در این ایام بزنیم؟

اندیمشک نوین: این روزها که قارچ های سمی به جان هم وطنانمان در سایر نقاط کشور افتاده اند این نگرانی برای خوزستانی هم ایجاد شده که تکلیف چیست آیا باید قید قارچ را در این ایام بزنیم؟

 

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب، این روزها که قارچ‌های سمی به جان هم‌وطنمان در برخی از نقاط کشور افتاده‌اند و موجب مرگ و مسمومیت خیلی‌ها شده‌اند این نگرانی برای خوزستانی‌ها نیز به وجود آمده که تکلیف چیست باید قید قارچ را در این ایام بزنیم؟

قارچ سمی عامل مسمومیت بیش از ۷۰۰ نفر

اما برای پاسخ به این سؤال بهتر است مروری کوتاه داشته باشیم بر آنچه قارچ‌های سمی بر سرمان آورده‌اند آخرین خبر این است که طبق گفته سخنگوی اورژانس کشور شمار مسمومان مصرف قارچ سمی به ۷۲۰ نفر رسیده است ۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و حال ۵۰ نفر از بیماران وخیم گزارش شده است.

شروع این ماجرا از کرمانشاه بود و سپس به لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و شیراز نیز سرایت کرد.

علائم مسمومیت…

کارشناسان از جمله علائم مسمومیت با این گروه از قارچ‌ها را عکس‌العمل‌های گوارشی با درد شدید عنوان کرده‌اند که باعث کاهش سریع قوا جسمانی به همراه آسیب به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغماء می‌شود.

پس اگر خدای ناکرده پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل‌درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید تا دچار نارسایی کبد نشوید.

از دست زدن به قارچ‌ها در طبیعی خودداری کنید

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ به کسانی که در طبیعت اقدام به چیدن قارچ وحشی می‌کنند توصیه کرد در صورت عدم شناخت قارچ‌های قابل‌مصرف از دست زدن به قارچ‌ها در طبیعی خودداری کنند چون ممکن است برخی از راه تماس با پوست آسیب برسانند.

او گفته شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و باتجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را داند.

ابتلا به مسمومیت با قارچ سمی در خوزستان گزارش نشده/از دست فروشان قارچ نخرید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این رابطه در گفته است تاکنون موردی از ابتلا به مسمومیت با قارچ سمی در خوزستان گزارش نشده است.

وی توصیه کرد خوزستانی‌ها از خرید قارچ از دست‌فروشان خودداری کرده و تنها قارچ‌های بسته بندی شده دارای برچسب و تاریخ مصرف را خریداری کنند.

قارچ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند/قارچ فله ای نخرید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز می‌گوید با توجه به تولید قارچ در واحدهای ایزوله استان خوزستان، قارچ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند.

قاسمی زاده گفته قارچ‌های تولید شده در بسته‌بندی و با تاریخ تولید و انقضای مشخص عرضه می‌شوند از این رو توصیه می‌شود افراد از این قارچ‌ها استفاده کنند چراکه ممکن است قارچ‌های عرضه شده در فضای باز نیز دچار آلودگی‌های ثانویه شوند.