تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

رهاسازی چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک

  • کد خبر : 2714
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
رهاسازی چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک

اندیمشک نوین: رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک با اشاره به در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی گفت: چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک رهاسازی شد.

 اندیمشک نوین: رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک با اشاره به در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی گفت: چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک رهاسازی شد.

به گزارش اندیمشک نوین، سعید عیدی گماری اظهار کرد: این جانور در شهرستان اندیمشک با نام‌های محلی چرق پروق، بق آبی و حاجی باریکا نیز شناخته شده با توجه به در حال انقراض بودن باید با آگاه بخشی به جامعه از آن محافظت شود .
وی افزود: یکی از زیستگاه‌های سمندر امپراطور در بخش الوار گرمسیری اندیمشک بوده که با مشارکت گروه‌های مردم نهاد در مسیر حراست از این گونه با ارزش برنامه‌ریزی شده است .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک با اشاره به در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی گفت: چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک رهاسازی شد .
وی با تاکید بر نظارت زیستگاه سمندر لرستانی افزود: آب چشمه زیستگاه سمندر امپراطور توسط تیم کارشناسی محیط زیست در منطقه حاجی باریکاب با استفاده از دستگاه پورتابل مورد سنجش قرار گرفت .
عیدی گماری گفت: طبق مشاهدات انجام شده افزون بر ۱۰۰ زیستگاه سمندر لرستانی در شهرستان اندیمشک وجود دارد که با توجه به احتمال قاچاق و ارزش ریالی این گونه نادر باید در جهت حراست از این گونه با ارزش بیش از گذشته دقت کرد .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک، نقش توسعه فرهنگ در حفظ و حراست محیط زیست را برجسته دانست و عنوان کرد: با توجه به اهمیت حراست از محیط زیست و گونه‌ نادر سمند امپراطور با همکاری گروه‌های مردم نهاد از ظرفیت شهروندان ساکن منطقه در حفظ این گونه نادر به خوبی کمک گرفته می‌شود .
به گزارش خبرنگار مهر ، سمندر لرستانی (حاجی باریکا) از گونه دو زیستان دم‌دار با طول ۱۴ سانت که برای اولین‌بار در محدوده شهبازان در جنوب استان لرستان دیده شد .
وضعیت حفاظتی این گونه در جهان به دلایل مختلف در لیست قرمز قرار داشته و در وضعیت CR به معنی وضعیت بد حفاظتی قرار گرفته است .
وضعیت سمندر لرستانی متاسفانه با یک بحران شدید اکولوژیکی روبرو و احمتال دارد در ده‌های آتی انقراض کامل اتفاق افتد .

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=2714
  • ارسال توسط :
  • 11 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای رهاسازی چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.