تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

جزئیات و اقدامات مرحله دوم انتخابات مجلس

  • کد خبر : 7684
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
جزئیات و اقدامات مرحله دوم انتخابات مجلس

اندیمشک نوین: انتخابات یک رخداد سرنوشت‌ساز برای ملت محسوب می‌شود و باید دانست فرآیند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هنوز به پایان نرسیده است و مردم باید با جدیت در دور دوم نیز مشارکت داشته باشند.

به گزارش اندیمشک نوین؛ براساس قانون انتخابات چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آرا حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد، بدین معنی که از بین نامزدهایی که حداقل یک‌پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از دوبرابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.

طبق قانون تمامی رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، شرکت خواهند کرد و کسانی که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.

انتخابات به‌عنوان یک رخداد سرنوشت‌ساز برای هر ملت محسوب می‌شود و دور اول یا دوم بودن آن مهم نیست و باید این‌گونه به مسئله نگاه کرد که در برخی شهرستان‌ها فرآیند انتخابات هنوز به پایان نرسیده است و مردم آگاه و بابصیرت این شهرستان‌ها همانند مرحله اول باید با جدیت در دور دوم نیز شرکت کنند.

از مجموع ۱۴ حوزه انتخابیه در استان خوزستان، در دو حوزه انتخابیه و سه شهرستان رامهرمز، رامشیر و آبادان انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در آبادان جلیل مختار مستقیم در دور اول به مجلس راه یافت و جواد سعدون زاده، صادق کمایی، محمد مولوی و امیر موسوی برای راهیابی به مجلس وارد مرحله دوم انتخابات می‌شوند تا دو نماینده دیگر آبادان انتخاب شوند. در حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر هم ابراهیم متینیان و امیرحسین نظری به دور دوم راه یافتند.

احسان عباس‌پور اظهار کرد: طبق نظر وزیر کشور، انتخابات در مرحله اول در شهرستان آبادان به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شد که به اذعان مسئولان نتیجه خوب و موفقیت‌آمیزی رقم خورد.

وی افزود: دور دوم انتخابات نیز مطابق مرحله اول به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی و آموزش مجدد به مردم شریف آبادان در خصوص چگونگی رأی‌دادن انجام خواهد شد تا در روز رأی‌گیری ابهامی وجود نداشته باشد.

فرماندار آبادان گفت: در دور اول انتخابات با نقاط ضعف جزئی برخورد کردیم که برای مرحله دوم این موارد رفع شده‌اند و ان‌شاءالله شاهد اجرای بی‌نقص روند انتخابات در دور دوم خواهیم بود.

با توجه به اهمیت موضوع مشارکت مردم در دور دوم انتخابات، باید زمینه‌سازی برای آگاهی بیشتر مردم و حضور گرم آنان پای صندوق‌های رأی صورت گیرد. به همین منظور صدا و سیما، کانال‌های استانی را برای تبلیغات مرحله دوم فعال خواهد کرد.

بر اساس جدول زمان‌بندی، تبلیغات از ساعت صفر بامداد روز ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و به مدت هفت روز تا ساعت هشت صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. ممنوعیت تبلیغات از ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت تا آغاز انتخابات در روز جمعه را خواهیم داشت. اخذ رأی از واجدین شرایط روز ۲۱ اردیبهشت انجام خواهد شد.

برای تضمین بیشتر سلامت انتخابات تلاش شده است که عمده دستگاه‌های احراز هویت، به بانک اطلاعات اثر انگشت متصل شوند تا از تخلف احتمالی جلوگیری شود و فرآیند انتخابات به صورت کاملاً مطلوب اجرا شود. همچنین تعرفه انتخابات با طراحی و صورت جدید خواهد بود و در زمان مقرر به حوزه‌های انتخابیه ارسال خواهد شد.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=7684
  • نویسنده : سردبیر
  • ارسال توسط :
  • 6 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای جزئیات و اقدامات مرحله دوم انتخابات مجلس بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.