تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

خطر در کمین سمندر لرستان/ الوار اندیمشک بدون سمندر جذابیتی ندارد

  • کد خبر : 3570
  • 04 مرداد 1398 - 0:00
خطر در کمین سمندر لرستان/ الوار اندیمشک بدون سمندر جذابیتی ندارد

اندیمشک نوین: بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت گرفته، حیات سمندر لرستان که یکی از خطر پذیر ترین گونه‌های جانواری استان خوزستان بوده با چالش جدی مواجه شده است.

اندیمشک نوین: بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت گرفته، حیات سمندر لرستان که یکی از خطر پذیر ترین گونه‌های جانواری استان خوزستان بوده با چالش جدی مواجه شده است.

 

به گزارش اندیمشک نوین، زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف درخت بلوط و حیات جانوران مختلف در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای نزد علاقه به محیط زیست و طبیعت در سطح شهرهای مختلف استان و کشور برخوردار است.

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس ایران از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را با برخورداری از گنجینه‌های خاص خود در بر می‌گیرد.

در بین ۱۱ استان کشور و واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا هستند. جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

نبرد انسان و طبیعت در جنگل‌های زاگرس

یکی دیگر از گونه‌های طبیعی که این روزها حیات آن در زاگرس با تهدید و چالش مواجه شده است، سمندر لرستان بوده که تنها اقلیم باقی مانده برای حیات این گونه کم یاب طبیعت اندیمشک و جنگل‌های بخش الوار گرمسیری در شمال استان خوزستان آن بوده و در سال‌های اخیر به آن توجه و دقت کافی نشده است.

سمندر کوهستانی لرستان که به سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور یا حاجی باریکو مطرح شده است، گونه‌ای سمندر بسیار رنگی بوده و مطابق مصوبه شورای عالی محیط زیست ایران به علت در خطر انقراض بودن نسل این دوزیست، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود.

طول بدن سمندر کوهستانی لرستان به ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی و گنجینه طبیعت ایران بخشیده و سمندر از حشره‌ها، تخم و لارو آن‌ها، کرم خاکی و بندپایان کوچک تغذیه می‌کند.

سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندرها از خود نشان و از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است که این نعمت خدادادی امکان حیات سمندر را در اقلیم‌های مختلف شمال استان خوزستان و هم چنین بخش‌های مختلف استان لرستان را فراهم می‌کند.

سمندر کالایی ارزشمند برای قاچاق به کشورهای اروپایی

این گونه ارزشمند طبیعت لرستان و استان خوزستان، این روزها به یک کالای ارزشمند برای قاچاق به کشورهای مختلف اروپایی تبدیل و سودجویان باقیمت‌های کلان آن را به فروش می‌رسانند و این موضوع با بی توجهی مسئولانمحیط زیست و برخی نهادهای نظارتی مواجه و استمرار آن حیات منطقه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، تعداد سمندرهای باقی مانده لرستان در حدود یک هزار عدد بوده و بی توجهی به حفظ و نگهداری از آن، یک چالش جدید برای بخش‌های اداری مختلف استان و هم چنین علاقه مندان به محیط زیست در استان خوزستان بوده و در صورت بی توجهی به آن باید به دیدن الوار اندیمشک بدون سمندر عادت کرد.

سعید میرزاوند در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، با بیان این که باید به نیازهای طبیعت اندیمشک و جنگل‌های زاگرس خوزستان بیش از گذشته توجه کرد، اظهار داشت: بی توجهی به این موضوع سبب مرگ درختان بلوط و حیات سمندر و دیگر جانداران منطقه شده و صدمات جدی به حیات طبیعت اندیمشک وارد آورده است.

نیازمند فرهنگ سازی و آموزش شهروندان هستیم

وی با بیان این که در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی و آموزش شهروندان هستیم، گفت: باید بیش از گذشته به شهروندان آموزش دهیم و اهمیت طبیعت و نیازهای آن را با شهروندان مطرح کنیم تا مردم بدانند نقش طبیعت در زندگی آن‌ها چیست و بی توجهی به آن، چه خطراتی برای آینده و نسل‌های بعدی کشور دارد.

این فعال و کارشناس محیط زیست ادامه داد: مردم باید بدانند، محیط زیست بههم پیوسته و متصل است و در صورت بی توجهی به یک اقلیم و حیات خاص در طبیعت، نه یک شهر و یک منطقه بلکه جای جای ایران اسلامی با خطر و تهدید مواجه و باید به نیازهای آن بیش از گذشته توجه و تاکید داشت.

وی با اشاره به خطر نابودی سمندر لرستان و درختان زاگرس، خاطر نشان کرد: این دو گونه مهم طبیعت بیشترین حیات خود را در شهرستان اندیمشک و بخش الوار گرمسیری آن به خود می‌بیند و با بی توجهی به نیازهای این منطقه بیش از هر زمانی با خطر و تهدید نابودی آن‌ها مواجه هستیم.

لینک کوتاه : http://andimeshknovin.ir/?p=3570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.