23 , خرداد, 1397

واکنش استاندار خوزستان به خبر لغو احداث زیرگذر ورودی شوش/ پروژه منتفی نیست

اندیمشک نوین: استاندار خوزستان به مباحث مطرح شده از سوی مدیران میراث فرهنگی در خصوص لغو پروژه احداث زیرگذر چهارراه ورودی شوش واکنش نشان داد.

اندیمشک نوین: استاندار خوزستان به مباحث مطرح شده از سوی مدیران میراث فرهنگی در خصوص لغو پروژه احداث زیرگذر چهارراه ورودی شوش واکنش نشان داد.

 

 

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب، اجرای فاز دوم پروژه زیرگذر ورودی شوش درحالی با مانع‌تراشی مدیران میراث فرهنگی روبه‌رو شده که مسئولان و شهروندان شوشی بر لزوم اجرای آن در جهت افزایش ایمنی و رفع ترافیک در مسیر جاده ترانزیتی اندیمشک به اهواز در ورودی شوش و زیبایی منظر شهری، تأکید دارند.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اجرای این پروژه منتفی نشده، اظهار کرد: درخصوص احداث زیرگذر بنا بر انجام گمانه‌زنی بود. با مونسیان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این رابطه صحبت کرده‌ام و  از او برای سفر به خوزستان دعوت شده است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: این مسئله را به گونه‌ای پیش می‌بریم که ملاحضات سازمان میراث فرهنگی و همچنین خواسته شهروندان عزیز شوشی در نظر گرفته شود.

 اما و اگرهای احداث زیرگذر ورودی شوش

پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر شوش در اردیبهشت ۹۶ در دو فاز برچیدن پل هوایی ورودی این شهر و احداث زیرگذر به دستور شریعتی، استاندار خوزستان کلنگ‌زنی شد.

عدنان غزی فرماندار شوش در مراسم کلنگ‌زنی با اشاره به اخذ مجوز لازم از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و تعریف ردیف بودجه برای عملیات اجرایی این پروژه، گفته بود: این پروژه با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی و مشارکت ۴۰ درصدی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز با ۴۰ درصد و شهرداری شوش با سهم ۲۰ درصد احداث می‌شود.

فاز اول این پروژه بحث برانگیز تا پایان سال ۹۶ پایان یافت اما با مخالفت سازمان میراث فرهنگی از عملیات اجرایی فاز دوم آن ممانعت شد.

به گفته مسئولان شوشی و از جمله نماینده این شهر در مجلس، معاون سازمان میراث فرهنگی در طول رایزنی جهت انجام پروژه زیرگذر با این سازمان به عنوان معارض پروژه، هیچ گونه مخالفتی اعلام نکرده بلکه از طرح پروژه و ساماندهی محوطه استقبال و اعلام موافقت کرده بود.

بر این اساس، نظر کارشناسان میراث فرهنگی بر این بود که گمانه‌زنی و حفاری در محل پروژه انجام شود و در صورت مشاهده آثار پروژه متوقف و یا آثار منقول کشف شده به موزه منتقل شود اما اکنون و پس از تخریب پل ورودی شهر، مدیران میراث فرهنگی، احداث این زیرگذر را منتفی می‌دانند.

 مانع تراشی میراث فرهنگی در مسیر توسعه شوش

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، مانع‌تراشی میراث در برابر پروژه‌های مختلف را موجب عقب‌ماندگی شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: میراث فرهنگی پیش از این ۴۰۰ هکتار از اراضی شوش را به‌عنوان عرصه خود تعریف کرده که جدیداً آن را به هفتصد هکتار افزایش داده است؛ با این توصیفات ما مردم شوش، باید از این شهر برویم.

سید راضی نوری با بیان اینکه میراث فرهنگی در شهرستان شوش تنها باعث محدودیت است، می‌افزاید: ثبت جهانی شوش برای مردم این شهرستان سودی به ارمغان نیاورده است؛ این رویداد نه اشتغال‌زایی و نه توسعه زیرساختی به همراه داشته است.

زیرگذر ورودی شوش تنها پروژه‌ای نیست که با مانع تراشی میراث لغو شده بلکه این مسئله شامل احداث پل روگذر نظام مافی، پایانه، موزه دفاع مقدس، کتابخانه مرکزی و محدودیت‌های دیگر ساخت‌وساز در شهر نیز شده است.

پروژه مهم و حیاتی روگذر بیمارستان نظام مافی نیز از جمله این پروژه‌ها است که احداث آن در راستای تسهیل در عبور و مرور شهروندان شوشی و به درخواست مدیران بیمارستان نظام مافی در سال  ۸۹ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد، ناتمام ماند و شهروندان شوش نیز از تکمیل آن ناامید شده‌اند.

فرماندار شوش نیز با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که این سازمان با وجود ظرفیت‌های بسیار در شوش و همچنین ثبت جهانی آن، اهتمامی به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، باید دید بالاخره این پروژه پس از اما و اگرهای زیاد به‌صورت صحیح به منظور توسعه شهر شوش و البته حفظ بافت تاریخی آن اجرا می‌شود یا اینکه مسئولان به اشتباه اقدام به حذف یکی از این دو مولفه مهم می‌کنند.