تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

کمبود بارش تهدیدی برای شاخص حیات وحش چهل پا در اندیمشک

  • کد خبر : 5832
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کمبود بارش تهدیدی برای شاخص حیات وحش چهل پا در اندیمشک

اندیمشک نوین: رییس اداره محیط زیست اندیمشک گفت:با توجه به کاهش بارندگی با کمبود علوفه و رستنی‌ها طبیعی برای تغذیه بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده چهل پا مواجه خواهیم شد.

به گزارش اندیمشک نوین، سعید عیدی گماری رییس اداره محیط زیست اندیمشک گفت: هرساله در فصل بهارشاهد رویش علفی بسیار مناسب و در برخی نقاط از رشد حداکثری علوفه در منطقه چهل پا برخوردار بودیم و به دلیل اینکه میزان بارندگی در سال ۱۳۹۹نسبت به میانگین سال‌های گذشته بسیار اندک بوده، مراتع به گل دهی نرسیده اند که این مشکل می‌تواند باعث فقر مراتع و در نتیجه کاهش خوراک طبیعی گونه‌های علف خوار منطقه شود که نیازمند حمایت ویژه است.

او افزود: منطقه چهل پا در رشته کوه تنگوان اندیمشک قرار دارد که یکی از زیستگاه‌های مهم بز‌های کوهی در خوزستان است، این منطقه با وسعت ۱۶ هزار و ۷۰۰هکتار در شهریورماه ۱۳۹۰ از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب گردید.

عیدی گماری تصریح کرد: زیستگاه پلنگ آسیایی این شهرستان عموما در منطقه کوهستانی بخش الوار گرمسیری واقع شده و در گذشته طعمه اصلی و تغذیه‌ای آن هم بز‌های کوهی بود که در بخش الوار زیست طبیعی داشتند، اکنون تعداد آن‌ها در منطقه بسیار کم شده است، در صورتیکه توان منطقه برای افزایش جمعیت بز‌های کوهی کفایت نکند پیشنهاد گردیده که تعدادی از این بز‌ها را به بخش الوار انتقال داده شود تا تعادل اکولوژیکی حفظ شود.

رییس اداره محیط زیست اندیمشک درخصوص گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت شده چهل پا، بیان داشت: پوشش گیاهی منطقه عموما به صورت مرتعی است و تیپ بندی خاصی مشاهده نمی‌گردد، ولی تک درختان و درختچه‌ها شامل بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز (بنگله)، انجیر و… به صورت پراکنده در این زیستگاه منحصر به فرد دیده می‌شوند.

عیدی گماری گفت: حفاظت از محیط زیست و بخش طبیعی آن که حیات وحش است دارای اهداف اقتصادی، تفریحی، توریستی، آموزشی و … است.

این مقام مسئول گفت: نیاز است اعتبارات خاصی داده شود تا منطقه از نظر تابلو‌های هشدار دهنده که در عین حال گویای معرف منطقه باشد تجهیز شود تا بتوانیم ضمن حفاطت بهتر، حدود منطقه را به مردم معرفی کنیم، علاوه بر این کمبود نیرو در چهل پا به شدت احساس می‌شود که سازمان محیط زیست باید تمهیدات لازم را برای رفع این مشکل‌ها انجام دهد.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5832
  • ارسال توسط :
  • 9 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای کمبود بارش تهدیدی برای شاخص حیات وحش چهل پا در اندیمشک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.