6 , تیر, 1397
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

پیشنهاد انتقال بخشی از سهام شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی/ تشکیل کارگروهی برای کاهش فشار تحریم‌ها

اندیمشک نوین: رئیس کمیسیون انرژی مجلس نشست امروز کمیسیون متبوعش با کمیسیون بودجه، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت را تشریح کرد.

اندیمشک نوین: رئیس کمیسیون انرژی مجلس نشست امروز کمیسیون متبوعش با کمیسیون بودجه، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت را تشریح کرد.

 

 

به گزارش اندیمشک نوین، فریدون حسنوند با اشاره به نشست مشترک امروز (سه شنبه، ۵ تیر ماه) کمیسیون برنامه و بودجه، انرژی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت گفت: کمیسیون انرژی و بودجه مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مشترکی دارند که یکی از این مأموریت‌ها در حوزه وزارت نفت است که با توجه به شرایط پیش رو که با تحریم‌ها و تهدیدهایی مواجه هستیم و نوک حمله این پیکان‌ها عمدتاً وزارت نفت و موضوعات مرتبط با آن بوده امروز جلسه مشترک بین دو کمیسیون انرژی و بودجه و همچنین وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان این دستگاه برگزار شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین دستگاه‌های نظارتی همانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در نشست بررسی وضعیت فروش نفت در آینده حضور داشتند.

وی با اشاره به احتمال کاهش فروش نفت ایران ادامه داد: در این نشست راه های جایگزین فروش نفت و بازگشت وجوه حاصل از فروش نفت، به گونه‌ای که در دام تحریم‌ها گرفتار نشویم مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این نشست موضوع رابطه مالی میان شرکت ملی نفت و دولت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، یاداور شد: براساس مصوبه مجلس در سال جاری ۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در مناطق نفت خیز کشور برای توسعه میادین نفتی اختصاص یافت که شورای اقتصاد نیز این موضوع را تایید کرد و به صندوق توسعه ملی ابلاغ شد.

تهاتر بدهی صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت با انتقال بخشی از سهام شرکت به صندوق

وی با تأکید بر اینکه موانعی برای تحقق و اجرای دریافت ۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه میادین نفتی وجود دارد، افزود: یکی از این موضوعات بدهی وزارت نفت به برخی دستگاه‌ها همانند صندوق توسعه ملی است که در این راستا پیشنهاد شد بخشی از سهام شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی ارائه شود چرا که هر دو دستگاه‌های حاکمیتی هستند و با این اقدام به نوعی تهاتر بدهی صورت می‌گیرد و شرایط برای توسعه و تولید بهبود می‌یابد.

حسنوند با بیان اینکه مقرر شده کمیته‌ مشترکی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، کمیسیون انرژی و بودجه تشکیل شود، ادامه داد: تأکید شده جلسات این کمیته به صورت دائم و در فاصله زمانی نزدیک برگزار شود و اگر در بخشی به اجازه مجلس نیاز است این مجوز صادر شود.

تشکیل کارگروهی برای کاهش تأثیر کم شدن فروش نفت و درآمدهای نفتی

وی اظهار داشت: در این کمیته تکالیف و الزاماتی برای دولت مشخص می‌شود تا با توجه به شرایط آینده در دام تحریم و مشکلات پیش رو نیفتیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این کمیته بتواند فعالیت‌های خود را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها انجام دهد می‌تواند عامل موثری در کاهش فشار تحریم، فروش نفت و درآمدهای نفتی باشد.