تاریخ : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳ Monday, 25 November , 2024
3

متروی اهواز و گره ای که کور تر شد!

  • کد خبر : 3489
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
متروی اهواز و گره ای که کور تر شد!

اندیمشک نوین: اکنون پس از گذشت حدود دو سال، شرکت کیسون باتوجه به افزایش چند برابری نرخ ارز، طلبی حدود یک هزار میلیاردی برای اجرای فاز نخست خط یک متروی اهواز دارد.

اندیمشک نوین: اکنون پس از گذشت حدود دو سال، شرکت کیسون باتوجه به افزایش چند برابری نرخ ارز، طلبی حدود یک هزار میلیاردی برای اجرای فاز نخست خط یک متروی اهواز دارد.

 

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب ؛ پروژه قطار شهری یا همان متروی کلانشهر اهواز، سال ۱۳۸۰ و پس از ۸ سال مطالعه به تصویب رسید و قرار بود تا سال ۹۲، ۴ خط از این پروژه به بهره برداری برسد.
سالها پس از آغاز به کار این پروژه که برای مدتها چهره شهر را مخدوش کرده بود، شرکت کیسون به عنوان پیمانکار این طرح، تنها بر خط اول مترو  که شمال شرقی اهواز را به جنوب غربی آن متصل می کند، تمرکز کرده و همین یک خط را نیز فازبندی کرده است.
در این مدت که بیش از یک دهه از اجرای این طرح می گذرد، دولتها، استانداران، شوراها و شهرداران زیادی روی کارآمده اند و هریک به سهم خود، وعده هایی رویایی برای افتتاح چندماهه فاز نخست پروژه متروی اهواز به مردم دادند.
سال ۹۴ متروی اهواز به خوابی عمیق و بیش از یکساله فرو رفت تا اینکه، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان وعده تزریق پول و افتتاح فاز نخست پروژه تا پایان سال ۹۷ را داد اما اکنون که پایان تیرماه ۹۸ است، هیچ پیشرفت چشم گیری در این پروژه صورت نگرفته و هر روز خبرهایی از تعدیل نیرو، تجمع کارگران برای دریافت مطالبات و بدعهدی های دولت و پیمانکار به گوش مردم می رسد.
در ابتدای کار شورای پنجم کلانشهر اهواز، عزمی جدی از سوی منتخبان مردم برای راه اندازی مجدد پروژه صورت گرفت و در سال اول شورا، طبق توافقاتی که با شرکت کیسون صورت گرفت، مقرر شد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار برای اجرای فاز اول در استانداری صورتجلسه شود اما رئیس وقت شورا و شهردار سابق اهواز زیربار امضای این صورتجلسه نرفتند.
همین امر موجب شد که اکنون پس از گذشت حدود دو سال، شرکت کیسون باتوجه به افزایش چند برابری نرخ ارز، طلبی حدود یک هزار میلیاردی برای اجرای فاز نخست خط یک متروی اهواز را داشته باشد.
شهرداری باید سهم خود را پرداخت کند
استاندار خوزستان خردادماه امسال درباره پروژه متروی اهواز گفت: مترو بودجه‌ایی احتیاج دارد که فراتر از توان شهرداری است و تقریبا دولت بالای ۸۰ درصد سهم خود را برای ساخت مترو گذاشت اما شهرداری در آن مدت نتوانست سهم خود را بگذارد البته این موضوع مربوط به این شهردار یا شهردار قبل نیست بلکه در طول ۱۰ سال گذشته این کار انجام نشده اما کتانباف شهردار سابق  و در حال حاضر سرپرست شهرداری در حال تلاش هستند تا بتوانند از طریق دارایی‌ها و املاک این کار را پیش ببرند البته دولت هم کمک می‌کند.
شریعتی افزود: در این مسیر امیدواریم که این اقدام انجام شود و از نمایندگان درخواست داریم که وارد میدان شوند و کمک کنند تا در این زمینه بلکه بتوانیم فعال‌تر عمل کنیم البته پیمانکار هم باید مقداری عزم و اراده‌اش برای انجام این پروژه بهتر و بیشتر کند و ما  نسبت به اراده پیمانکار واقعا گلایه‌مند هستیم و قول‌هایی که در زمان من داشته خیلی از آن‌ها را انجام نداده و نیاز است که  آنها را اصلاح کند تا  بتوانیم پروژه را فعال‌تر کنیم.
تصویب ۲ میلیارد دلار برای متروهای کل کشور
همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: مجلس مصوبه‌ایی درباره مترو اهواز و مترو کل کشور در بودجه سال ۹۸  داشت که در این مصوبه قرار شد دو میلیارد دلار جهت اتمام مترو در کشور اختصاص پیدا کند و اگر شهرداری‌ها سهم ۱۵ درصد خودشان را تامین کنند باقی از محل این دو میلیارد ریال قابل تامین است.
وی افزود: به همین دلیل همانطور که استاندار خوزستان گفت  همه تلاش می‌کنیم که این ۱۵ درصد تامین شود که از محل دو میلیارد دلاری که مجلس مصوب کرده و دولت هم پیشنهاد داده بود موضوع مترو اهواز در سال جدید رونق و پیشرفت بهتری پیدا کند.
به گزارش رهیاب ؛ با این تفاسیر و این حجم از طلب میلیاردی پیمانکار، مجموعه مدیریت استان خوزستان و کلانشهر اهواز، توان حل مشکل را ندارند و تنها نگاه ویژه دولت می تواند گره کور این پروژه بر زمین مانده در اهواز را باز کند.
لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=3489
  • ارسال توسط :
  • 51 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای متروی اهواز و گره ای که کور تر شد! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.