تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

آه و ناله مردم از گرانی‌ و ادامه بی‌تدبیری‌ در روزها کرونایی/ چرا هیچ نظارتی بر بازار نیست!

  • کد خبر : 5921
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
آه و ناله مردم از گرانی‌ و ادامه بی‌تدبیری‌ در روزها کرونایی/ چرا هیچ نظارتی بر بازار نیست!

اندیمشک نوین: در حالی که رییس صمت خوزستان بارها از تهیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم حتی برای چندین ماه خبر می دهد، در بازارهای مختلف استان و مغازه ها وضعیت طور دیگری است.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت‌ کالاها و ارزاق عمومی خانواده‌ها در آغازماه مبارک رمضان هستیم.

وجود نرخ‌های گوناگون از کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم در بازار و نبود عزم جدی از سوی متولیان در وزارت صمت برای مقابله با این تخلفات سبب نارضایتی و سردرگمی مردم شده است.

البته افزایش قیمت کالاهای اساسی یک داستان تکراری در آستانه ماه مبارک رمضان است ولی امسال با توجه به شرایط کرونایی و درگیر بودن تمام بخش‌ها با ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شد مسئولان امر، جدی‌تر از گذشته با گرانی کالاها برخورد کنند ولی آنچه از بازار‌های مختلف خوزستان دیده می شود حاکی از آن است که امسال نیز مردم در آستانه ماه رمضان دغدغه گران شدن اجناس و کالاها رادارند.

اگر چه این رسم هرساله دولت پرمدعای تدبیر است اما مردم انتظار می‌کشیدند پس از یک سال و اندی از درگیری با کرونای نفس گیر که همه چیز را با خود درگیر کرده،در این روزها زمینه افزایش قیمت کالاها و ارزاق عمومی فراهم نشود و بازرسان و مسئولان نظارتی جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرند ولی این‌چنین نشد و شاهد گرانی ارزاق در بحبوحه کرونا در تمام استان‌های کشورمان هستیم.

از سوی دیگر از گرانی که بگذریم مدتی است کمبود و گاها نبود کالاهای اساسی مردم را کلافه کرده گوشت مرغ از قیمت گرفته تا تولید آن در کشور و به دنبال آن در خوزستان تبدیل به یک دغدغه شده است، تلاطمی که هر چند وقت یک بار بازار مرغ را فرا می‌گیرد و بعد فروکش می‌کند و همواره با افزایش قیمت برای مصرف کننده برمی گردد.

مرغی که بواسطه عدم مدیریت و پشت پرده های مسئولین روی یک پایش می‌ایستد و نرخش به یکباره بسیار بالا می‌رود و بعد به بهانه تنظیم آن را تا چند هزار تومان بالاتر از قیمت قبلی، گران می‌کنند و حالا با وجود چند بار گرانی، این بار کمیاب شده و برای مصرف کننده طاقچه بالا می‌گذارد.

تعطیلی واحدها و کسب و کارها در طول این یک سال به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری، مشکلات عدیده ای را برای معیشت بسیاری از خانواده ها ایجاد و سفره برخی از آنان را خالی تر از پیش کرده است. حال در این میان، برخی گرانی ها در بازار، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان، به دغدغه جدی تری برای مردم تبدیل شده است.

امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان که در تعطیلات نوروزی، نوید بازگشت آرامش به بازار مرغ در خوزستان را می داد امروز درجلسه‌ای به منظور ساماندهی توزیعمرغ کشتار، گفته است: همه کشتارگاه‌ها و کارمزدکاران استان که توزیع مرغ کشتار روز را برعهدهدارند، قبل از خروج لیست توزیع به همراه وزن محموله را در اختیار بازرسان سازمان صمت که مستقر در کشتارگاه قرار دهند.

موضوع همین جاست که از شروع سال ۱۴۰۰ تاکنون که روزهای اول ماه رمضان را سپری می کنیم بسیاری از مردم و کسبه می گویند مرغی نسیت که به منظور ساماندهی توزیع، نیازمند بازرسی باشد .

در حالی که رییس صمت خوزستان بارها از تهیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم حتی برای چندین ماه خبر می دهد، در مغازه ها وضعیت طور دیگری است. به طوری که بسیاری از فروشندگان کرونا را به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل کرده و سوداگران بازار از وضعیت پیش آمده، به بدترین نحو سواستفاده می کنند.

تردیدی نیست که این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی و ضعف توان مالی مردم، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید بیش از سال‌های گذشته کنترل بازار مورد توجه قرار گیرد چراکه کرونا بر مشکلات و گرفتاری های اقتصادی مردم افزوده است.

در حالی که مردم از شوک بیماری کرونا و زیان های اقتصادی ناشی از آن نتوانسته اند سر برآورند، بار افزایش قیمت ها، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان و در زمان افزایش تقاضای خرید مردم، آن ها را غافلگیر کرده است.

مردم از مسئولان می خواهند با کنترل قیمت ها در بازار، جلوی گرانی اجناس را بگیرند تا گرانی به دردی مضاعف در کنار کرونا تبدیل نشود.

باید مسئولان به مردم پاسخ دهند چرا مدام باید شاهد تغییرات قیمتی کالاهای اساسی در بازار باشند و با کدام سیاست می خواهند قیمت ها را مدیریت کنند. امروز حرف مردم قیمت اقلام اساسی بوده و سرگردان در بازار به دنبال خرید مایحتاج خود آنهم با قیمت مناسب هستند، مگر چه اتفاقی در تولید به وجود آمده که مردم باید هزینه های سنگینی را برای خرید اقلام اساسی خود پرداخت کنند!

جالب اینجاست عده ای دلال نیز از این شرایط سوء استفاده کرده و با دپو کالاهای اساسی چون روغن،مرغ و شکر آنرا به صورت زیر پله ای با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند باید پرسید چرا کالاهای اساسی مردم باید درگیر دلال بازی عده ای شود، چرا هیچ نظارتی بر بازار نیست!

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5921
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آه و ناله مردم از گرانی‌ و ادامه بی‌تدبیری‌ در روزها کرونایی/ چرا هیچ نظارتی بر بازار نیست! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.