تاریخ : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 7 September , 2024
0

نهضت حضرت زینب تکمیل‌کننده قیام عاشورا است

  • کد خبر : 8060
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
نهضت حضرت زینب تکمیل‌کننده قیام عاشورا است

اندیمشک نوین: نهضت حضرت زینب علیهاالسلام تکمیل‌کننده قیام عاشورا و تبیین‌کننده ماهیت آن نهضت بود و بار سنگین فراق و اسارت مانعی بر سر راه ایشان برای رویارویی با دشواری‌ها و ایفای رسالت بزرگش ایجاد نکرد.

به گزارش اندیمشک نوین؛ در پی واقعه دردناک کربلا، حضرت زینب علیهاالسلام، مسئولیت سنگینی را عهده‌دار گردید؛ زیرا امام حسین علیه‌السلام پدیدآورنده نهضت بود، ولی تکمیل‌کننده نهضت عاشورا و تبیین‌کننده ماهیت آن نهضت، خواهرش حضرت زینب علیهاالسلام بود.

قیام عاشورا با شهادت امام حسین علیه‌السلام به فرجام و هدف پایانی نرسید، بلکه هدایت و رهبری آن به دست با کفایت دختر علی علیه‌السلام بود و بار سنگین فراق و اسارت مانعی بر سر راه ایشان برای رویارویی با دشواری‌ها و ایفای رسالت بزرگش ایجاد نکرد.

حضرت زینب علیهاالسلام چون قهرمانی وصف‌ناپذیر پس از عصر عاشورا کمر همت بست تا در برابر انواع طوفان‌های شکننده حوادث، راست‌قامت باقی بماند و با وجود اندوه‌های دل‌خراش فراوانی که داشت اجازه نداد جوش خون حسین علیه‌السلام از خروش افتد و گرمی آن به سردی گراید و برای آزادگی و انسانیت صبغه جاودانه ساخت.

زینب کبری علیها‌السلام همواره از هر فرصتی استفاده کرد تا پیام و اهداف نهضت عظیم حسین علیه‌السلام را برای همه روشن کند، و به افشاگری بر ضد ستمگران بپردازد.

ایشان در ماجرای عاشورا، یار و یاور مخلص و پشتوانه نیرومند امام حسین علیه‌السلام بود و نهال نوپای عاشورا را پرورش داد، آن را به کوفه و شام و مدینه و هر جای دیگر که توانست با خود برد، و با هجرت‌ها و مجاهدات خستگی‌ناپذیرش به تربیت و رشد آن پرداخت.

حضرت زینب علیهاالسلام پس از عاشورا سه موضوع حساس را بر عهده گرفت و به‌خوبی آن را اجرا کرد:

۱ – سرپرستی از بازماندگان شهیدان

۲ – حمایت و نگهبانی از امام وقت، حضرت امام سجاد علیه‌السلام

۳ – ابلاغ پیام شهیدان به مردم

حضرت زینب علیهاالسلام افزون بر ویژگی‌ها و فضیلت‌های شخصیتی که از خاندان وحی ارث برده بود، در به ثمر رساندن نهضت عاشورا، نقش فوق‌العاده داشت.

خطبه‌های او در کوفه، در مجلس ابن زیاد، و خطبه غرای او در شام در مجلس یزید، و گفتار آتشین و عمیق او در هر کوی و برزن آن چنان جامع و قاطع بود که همچون صاعقه‌ای خرمن هستی ستمگران را می‌سوزاند و تار و پود زندگی پوشالی آن‌ها را از هم می‌گسست، و به‌سان نوری درخشان بود که فرهنگ عاشورا را نشان می‌داد، و مردم را به‌سوی اهداف و ارزش‌های حاکم بر عاشورا جذب می‌کرد.

او با کلمات ملکوتی، هم کوفیان را متوجه جنایتشان نمود و هم ماهیت قیام را روشن ساخت. انتقام از قاتلان امام حسین علیه‌السلام، با قیام مختار، رهاورد بیدارگری حضرت زینب علیهاالسلام بود که خشم مردم را بر ضد حکومت برانگیخت.

ایشان پس از عاشورا، توانست انقلاب حسینی را با تحمّل زحمت‌های فراوان به پیروزی نهایی برساند و در انجام رسالت خویش، با صلابت و استواری ایستاد و نقش سنگین و رسالت خویش را به‌خوبی به پایان رساند تا آیین پیامبر صلی‌الله علیه و آله و انقلاب کربلا دستخوش تحریف نگردد.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=8060
  • ارسال توسط :
  • 15 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نهضت حضرت زینب تکمیل‌کننده قیام عاشورا است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.