تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

روغن نیست؛ صمت: مشکلی نیست!

  • کد خبر : 5335
  • ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
روغن نیست؛ صمت: مشکلی نیست!

اندیمشک نوین: کمبود روغن و نایاب بودن آن در برخی مناطق اهواز باعث افزایش حداقل دوبرابری قیمت آن شده به گونه ای که برخی فروشگاه ها، روغن ۱٫۵ لیتری مایع را که تا پیش از این حدود ۱۵ هزار تومان بود، اکنون به قیمت ۳۰ هزار تومان می فروشند و مردم مجبور به خرید آن هستند.

به گزارش اندیمشک نوین به نقل از رهیاب؛ در هفته های گذشته کمبود و گرانی روغن خوارکی به یکی از دغدغه های مهم در بازار تبدیل و مردم برای مصارف خانگی خود نیز با مشکل مواجه بودند.
به طور کلی میزان نیاز سالانه روغن خوراکی کشور یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است. مطابق آمارها در ۷ ماه نخست سال بالغ بر ۹۵۰ هزار تن روغن موردنیاز مصارف خانگی و صنعت تولید و عرضه شده است.
به گفته متولیان، عمده نیاز روغن کشور از مسیر واردات دانه های روغنی تامین می شود و ضریب وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالاهای دیگر بیشتر است که این وابستگی سبب شده تا در شرایط سخت واردات کالاهای اساسی، شاهد اینگونه کمبودهایی در بازار باشیم.
پشت پرده کمبود روغن چیست؟
آن طور که فعالان و کارشناسان تصریح می‌کنند افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی روسیه و بازارهای جهانی، تاثیرات افزایش قیمت جهانی بر بازار، تولید، افزایش تقاضا و افزایش کف قیمت خرید همسایه‌ها و رقبای ایران در بازار منطقه و کم شدن میل بازار جهان به ارائه خدمات به تجار ایرانی به دلیل مشکلات در پرداخت بهای خرید باعث شده که بازار ایران با کمبود روغن مواجه شود.
رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با تائید افزایش هزینه‌های جهانی دانه روغنی می‌گوید: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت روغن خام و دانه‌های روغنی افزایش یافته است که همین عامل در روند خرید دانه‌های روغنی و روغن خام ایران تاثیر گذاشته است.
ابوالحسن خلیلی افزود: علت افزایش ۱۰ تا ۱۳ درصدی قیمت روغن در بازار داخل افزایش قیمت جهانی روغن است. به هر حال کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و مشکل نقل و انتقال ارز هم در سال ۹۹ دو چندان شده است. همین چالش نقل و انتقال پول باعث شده در بازار با برخی کمبودها مواجه شویم.
از سوی دیگر تولیدکنندگان روغن، تنها دلیل کمبود این محصول در بازار را مشکل واردات دانه های روغنی عنوان کرده و در صورت تامین آن هیچ مشکلی را در تولید متناسب با تقاضای بازار نمی بینند.
تولید روغن بیش از ظرفیت کارخانه ها
در خوزستان نیز همانند دیگر شهرهای کشور، کمبود روغن به شدت احساس شد اما با وجود چند کارخانه معروف تولید روغن خوراکی در شهرهای استان انتظار می رفت به سرعت این کمبود رفع شود.
به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، به دلیل کمبود مواد اولیه و دانه‌های روغنی، تولید روغن کاهش یافته است و باید مواد اولیه در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد تا تولید افزایش پیدا کند.
جباری گفت: به منظور رفع مشکل کمبود روغن کارخانه‌های تولیدی در خوزستان بیشتر از ظرفیت خود درحال فعالیت هستند.
واقعیت چیز دیگری است!
در حالی مسئولان سازمان صمت، مشکل کمبود روغن را حاد نمی دانند و از اختصاص هزاران تن روغن خبر می دهند، اما بنا بر بررسی های میدانی رهیاب، کمبود روغن در بازار همچنان مشهود است و مردم در شهرهای اهواز، بهبهان، شادگان، ایذه، باغملک و… برای تامین روغن به ویژه روغن جامد مشکل دارند.
این کمبود علاوه بر مشکلاتی که برای مردم در مصارف خانگی به وجود آورده، کسب و کار اصناف تهیه غذا و شیرینی را نیز مختل کرده است.
بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد، برخی از فروشگاه های عرضه مواد غذایی در سطح شهر اهواز، اقدام به احتکار روغن کرده و تنها به مشتریان خاص خود آن هم به صورت پنهانی و با قیمتی بالاتر آن را می فروشند. دیگر فروشگاه ها نیز خرید روغن را مشروط به فروش آن با دیگر اجناس کرده اند.
کمبود روغن و نایاب بودن آن در برخی مناطق اهواز باعث افزایش حداقل دوبرابری قیمت آن شده به گونه ای که برخی فروشگاه ها، روغن ۱٫۵ لیتری مایع را که تا پیش از این حدود ۱۵ هزار تومان بود، اکنون به قیمت ۳۰ هزار تومان می فروشند و مردم مجبور به خرید آن هستند.
شرایط فعلی در صورت تداوم قطعاً منجر به مشکلات بیشتری برای مردم خواهد شد و سازمان صمت خوزستان باید به دور از اظهار نظرهای فراواقعی برای بدون مشکل نشان دادن این کمبود که تا پیش از این باید برای آن به ویژه در موضوع تامین دانه های روغنی، فکری می کرد، متناسب با واقعیت های موجود در کف بازار، با همکاری دیگر سازمان ها اقدام به توزیع عادلانه ظرفیت محدود موجودی انبارها نماید.
لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=5335
  • ارسال توسط :
  • 11 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای روغن نیست؛ صمت: مشکلی نیست! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.