تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
1

کلاف پیچیده زیرمیزی پزشکان در خوزستان!

  • کد خبر : 7715
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۳
کلاف پیچیده زیرمیزی پزشکان در خوزستان!

اندیمشک نوین: معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: این تخلفات به مراجع قانونی اعلام می‌شود اما راه‌کارهای زیادی برای دور زدن قانون و اخذ زیرمیزی پزشکان وجود دارد!

به گزارش اندیمشک نوین، زیرمیزی پزشکان زخمی کهنه و قدیمی است که بر پیکر نظام سلامت باقی‌مانده و پزشکان خوزستان به دلیل اینکه، تعرفه‌های تعیین شده از سوی دولت را واقعی و متناسب با نرخ تورم نمی‌دانند یا به دلیل انحصاری که در رشته تخصصی‌شان به دلیل کمبود پزشک ایجاد شده، استان را در این فقره به صدر جدول رسانده‌اند و اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران می‌کنند در این میان، بیمارانی که در شرایط اضطراری و به‌ناچار مجبور به پرداخت دستمزد جداگانه به پزشک می‌شوند، متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌شوند.

مردم با ارسال پیام‌های بسیار به این رسانه، گلایه‌های بسیاری درباره وجود تخلف و اخذ زیرمیزی در برخی مراکز درمانی به‌ویژه در حوزه جراحی بارداری گزارش داده‌اند که به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده‌اند و با درخواست پزشک برای پرداخت هزینه‌ای چندین برابری نسبت به تعرفه پزشکی یک عمل یا حتی خدمات تشخیصی مواجه شده‌اند.

در بررسی‌های انجام شده نهادهای مربوطه چند علت را باعث وجود پدیده زیرمیزی که موجب فشار مستقیم و مضاعف به بیماران و خانواده‌های آن‌ها می‌شود، اعلام کردند. برخی زیاده‌خواهی طیفی از پزشکان و برخی پایین‌بودن تعرفه‌ها را علت این پدیده ناخوشایند می‌دانند.

از سوی دیگر معتقدند بیمه‌ها پای‌کار نیستند و جراحان هم چون فکر می‌کنند تعرفه‌هایشان به‌اندازه کافی نیست، زیرمیزی می‌گیرند. به همین سادگی! با وجود این طبق قانون، زیرمیزی گرفتن تخلف است و آن‌طور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز می‌گوید حتی بر اساس بازبینی که در قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی، مجازات این تخلف تشدید هم شده است.

همچنین موضوع تعرفه‌های پزشکی نیز چند سالی است که به چالش بزرگی برای پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت تبدیل شده است.

تعرفه پزشکی به رسم هرساله از سوی سازمان نظام پزشکی و برخی دیگر از نهادها به شورای عالی بیمه پیشنهاد می‌شود اما پزشکان معتقدند نحوه تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی نشان از بی‌توجهی کارگزاران به قواعد تعرفه‌گذاری و واقعیت‌های اقتصادی حوزه سلامت دارد و تاب‌آوری اقتصادی جامعه پزشکی و موسسات درمانی از خط قرمز عبور کرده و موجب ورشکستگی، مهاجرت اشتغال‌های غیرمرتبط و به تبع آن افت کیفیت خدمات و فروپاشی نظام سلامت شده است.

میثم معزی در گفتگو تفصیلی با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: اخذ وجه مازاد بر تعرفه درمان توسط پزشکان غیرقانونی است و قطعاً بحث زیرمیزی خط‌قرمز ما خواهد بود؛ اما در خوزستان به‌شدت روبه‌افزایش است و روزانه بیش از صد شکایت در خوزستان ثبت می‌شود.

وی افزود: تفاوت زیادی که بین تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی وجود دارد تأثیر مستقیمی بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در دو بخش خصوصی و دولتی خواهد گذاشت و تنها چیزی که در نظر گرفته نشده بضاعت مالی مردم است، با تصویب این قانون کسانی که توانایی مالی دارند می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی بهتری برخوردار شوند وکسانی که از لحاظ توان مالی پایین‌تر هستند محکوم به استفاده از خدمات درمانی باکیفیت بسیار پایین‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: علاوه بر این اختلاف تعرفه، گاهی پزشک معالج یک مبلغ اضافه بر هزینه بیمارستان و دستمزد خود به دلخواه به عنوان حق‌الزحمه تعیین می‌کند و اگر بیمار آن مبلغ را پرداخت نکند، پزشک معالج هم از درمان وی صرف‌نظر می‌کند. موارد دریافت تعرفه‌های غیرقانونی بسیار زیاد است و در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات به بررسی و برخورد با چنین تخلفاتی می‌پردازیم.

سامانه ۱۹۰مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات

معزی با بیان اینکه فقط شکایاتی قابل پیگیری هستند که در سامانه ۱۹۰ ثبت شده باشند، عنوان کرد: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به پرسش‌های مردم در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و دارویی پاسخ می‌دهد. این خط پاسخگویی تلفنی ۹ بخش مختلف دارد که به صورت ۲۴ ساعته و در مواردی تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوست.

وی ادامه داد: پس از بررسی شکایات درج شده در سامانه، در مواردی که تفاوت مبلغ دریافتی با تعرفه اصلی کم باشد سعی می‌کنیم بین پزشک و بیمار تعامل ایجاد کنیم و رضایت بیمار را جلب کنیم؛ اما در مواردی که تفاوت زیادی بین مبلغ دریافتی و تعرفه اصلی وجود دارد قطعاً رصد و پیگیری خواهد شد به عنوان مثال در کمیسیون ماده ۱۱ دوماهه اسفند و فروردین سه مورد تحت بررسی قرار گرفت و پزشکان متخلف جریمه شدند.

آیا نظارت و برخورد با پدیده زیرمیزی وجود دارد؟

معزی افزود: از نظر ما اخذ تعرفه مازاد بر تعرفه‌های تأیید شده، مصداق تخلف انتظامی و تعزیراتی بوده و قابل پیگرد قانونی است؛ اما گاهی از سوی بیمار اعلام می‌شود که به‌خاطر شرایط بهتر، پزشک حاذق‌تر حاضر است هزینه بیشتری پرداخت کند؛ اما پس از مدتی برای شکایت به ما مراجعه می‌کند. در ۹۹ درصد موارد ما بیمار و متخصص را دعوت می‌کنیم و پس از طرح شکایت تذکر می‌دهیم، توجیه می‌کنیم و پول اضافی را مسترد می‌کنیم؛ اما اگر پزشک زیر بار نرود و موافق تعرفه دولت نباشد به سازمان تعزیرات معرفی می‌شود.

معاون درمان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه در یک دوره چهارساله در سطح خوزستان هیچ نوع دریافت خارج از تعرفه نداشتیم، اضافه کرد: علت این امر تعرفه‌های جدیدی بود که از سوی سازمان بهداشت و درمان ابلاغ شده بود و افزایش ۱۷۰ درصدی داشت و این باعث شد که میزان دریافت زیرمیزی بین پزشکان به صفر برسد.

وی گفت: اگر تعرفه پزشکان به‌روزرسانی و اصلاح شود و پزشک بداند در ازای وظیفه‌ای که انجام می‌دهد حق‌الزحمه‌اش را به طور کامل دریافت کند، هیچ یک از پزشکان به سمت دریافت خارج از تعرفه نخواهد رفت.

میزان کمبود نیروهای درمانی در خوزستان

معزی افزود: خوشبختانه در سطح شهر اهواز کمبود پزشک نداریم؛ اما در سطح شهرستان‌ها کمبود پزشک در رشته‌های بیهوشی، طب اورژانس، ارتوپد، رادیولوژی و پزشک عمومی به‌شدت وجود دارد.

معاون درمان اهواز عنوان کرد:  باتوجه‌به پایین بودن تعرفه پزشکان، پایین بودن کارانه پزشکان و عدم پرداخت به‌موقع آن، پایین بودن امنیت آنها با توجه به خبرهایی که هر از چند گاهی شنیده می‌شود که بیمار به سمت پزشک هجمه می‌برد، شرایط سخت فعالیت پزشکان در شهرهای مرزی و شهرهایی که در مناطق آب‌وهوایی نامناسب قرار دارند از جمله عواملی است که باعث مهاجرت پزشکان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورودی دوره کارآموزی پزشکی در بسیاری از رشته‌های پزشکی ۳۰ الی ۵۰ درصد کم شده است؛ تصریح کرد: بر اساس عواملی که ذکر شد انگیزه ادامه تحصیل در پزشکان و ورودی رزیدنت تخصصی پایین آمده است و در نتیجه خروجی پزشک متخصص کم می‌شود و این مسئله باعث کمبود پزشک در سطح کلان کشور می‌شود و قطعاً مستلزم برنامه‌ریزی برای مرتفع شدن این مشکل است.

معزی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت این است که آینده پزشکی با چالش روبه‌روست و برای رفع این مشکل باید از طریق نهادهای تصمیم گیری دولتی مانند مجلس، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حقوق و دستمزد این مسئله بررسی و مشکلات آن رفع شود.

نقش بیمه‌گر درخوزستان

وی ادامه داد: رابطه بین بیمه‌گر و بیمه‌شونده به صورت دو کفه است هرگاه کفه سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت هزینه پایین بیاید پرداخت از جیب مردم بالا می‌رود.

معزی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر مثل تأمین اجتماعی و بیمه سلامت باید طلب بیمارستان‌ها را به‌موقع پرداخت کنند سازمان بیمه سلامت از لحاظ پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها به‌روز است و از این بابت مشکلی ندارد؛ اما سازمان تأمین اجتماعی ۹ ماه تأخیر در پرداخت دارد و این موضوع به صورت یک سیکل چرخشی معیوب در بین سازمان‌ها در گردش است.

همراه‌سرای بیمارستان

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت:  همراه سرای بیمارستان توسط خیرین سلامت و با هدف ارائه خدمات رفاهی و حمایتی به همراهان بیماران احداث شده‌اند. در سطح شهر اهواز سه همراه سرای بیمارستان وجود دارد. همراه‌سرای بیمارستان گلستان که در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری است، همراه‌سرای بیمارستان بقایی تقریباً روبه‌اتمام است و همراه‌سرای بیمارستان شفا که حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

پزشکان مشغول ساخت و ساز

وی دراین خصوص عنوان کرد: فقط یک درصد از قشر قدیمی پزشکان که شرایط مالی خوبی داشتند و با شرایط تورم امروز روبرو نبودند ممکن است در این مسئله حضور داشته باشند؛ ولی پزشکان جدید به‌هیچ‌عنوان در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی شرکت ندارند.

نارضایتی از برخورد پزشکان و پرستاران فراوانی بالایی دارد

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: یکی از بالاترین امکانات رفاهی در جامعه بحث سلامت است اگر مردم سلامتی نداشته باشند به‌تبع جامعه سالمی نخواهیم داشت و قطعاً آسیب‌های اجتماعی زیاد شده و جامعه بیمار می‌شود و مردم به خاطر هزینه‌های درمان زیر خط فقر خواهند رفت.

وی افزود: به همین منظور باید افرادی که در حوزه سلامت به مردم خدمات ارائه می‌دهند به صورت ویژه دیده شوند نمی‌توان از کادر درمان انتظار داشت بیشترین خدمات را با کمترین حقوق ارائه دهد و در این صورت قطعاً آسیب به بیمار و خدمت گیرنده وارد می‌شود هرچند کادر درمان بسیار وظیفه‌شناس هستند و تحت هر شرایطی مسئولیت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

آمار مرگ مادران باردار

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: کاهش آمار مرگ‌ومیر مادر باردار از تعهدات ملی و بین‌المللی هر کشور است و شاخص‌های مهم پیشرفت آن‌ها محسوب می‌شود که خوشبختانه با تلاش‌هایی که نیروهای کادر بهداشت و درمان، پزشکان فرهیخته، اساتید و ریاست محترم دانشگاه جندی‌شاپور اهواز داشته‌اند در سال ۱۴۰۲ شاهد افت صددرصدی در شاخص مرگ مادر در استان خوزستان بودیم، به‌طوری‌که از ۱۶ مورد در سال ۱۴۰۱ به هشت مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد.

وی در پاسخ به علت مرگ مادر بارداری که ۴۳ساله و در بارداری سوم بوده افزود: فرد موردنظر با اختلالات خونریزی، مرگ جنین و البته با تأخیر فراوان به یکی از مراکز درمانی مراجعه می‌کند و متأسفانه فوت می‌کند.

معزی ادامه داد: پرونده در کارگروه دانشگاهی کاهش مرگ‌ومیر مادر در حال بررسی است و نتیجه دراسرع‌وقت به اطلاع همه خواهد رسید.

بیماری‌های تنفسی روی نمودار صعودی

معزی بیان کرد: میزان مراجعین بیماران تنفسی به‌شدت در حال افزایش است به‌خصوص در فصل سرد با توجه به افزایش آلایندگی‌ها در سطح شهر این میزان افزایش پیدا می‌کند سال گذشته در بیمارستان ابوذر در محدوده یک‌ماهه حدود ۱۲ هزار بیمار تنفسی در بین کودکان داشتیم به عبارتی سالانه ۲۰ الی ۲۵ درصد به بیماران تنفسی افزوده می‌شود.

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی رهیاب

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=7715
  • نویسنده : سردبیر
  • ارسال توسط :
  • 10 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای کلاف پیچیده زیرمیزی پزشکان در خوزستان! بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.