تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
1

پیشنهاد جمعی از خوزستان‌پژوهان برای انتخاب نماد اندیمشک

  • کد خبر : 1479
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۲۸
پیشنهاد جمعی از خوزستان‌پژوهان برای انتخاب نماد اندیمشک

اندیمشک نوین: جمعی از خوزستان‌شناسان، فرهیختگان و نهادهای اندیمشک با انتشار نامه‌ای تصویر درج شده از راه‌آهن اندیمشک در روزنامه قدیمی اطلاعات در سال‌های دهه ۱۳۲۰ خورشیدی را به عنوان نماد تاریخی ـ هویتی این شهرستان پیشنهاد کردند.

اندیمشک نوین: جمعی از خوزستان‌شناسان، فرهیختگان و نهادهای اندیمشک با انتشار نامه‌ای تصویر درج شده از راه‌آهن اندیمشک در روزنامه قدیمی اطلاعات در سال‌های دهه ۱۳۲۰ خورشیدی را به عنوان نماد تاریخی ـ هویتی این شهرستان پیشنهاد کردند.

به گزارش اندیمشک نوین، در این نامه که خطاب به فرماندار شهرستان اندیمشک، شهردار شهرستان اندیمشک، اعضای شورای شهر اندیمشک، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی اندیمشک، رییس اداره ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک، مدیر کل راه آهن ناحیه زاگرس، نماینده شهرستان اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ونماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان اندیمشک نوشته شده آمده است:
«با سلام
همچنان که استحضار دارید بسیاری از شهرهای کشور براساس ویژگی‌های گوناگون تاریخی ـ هویتی خود برای معرفی و شناساندن شهر خود از نمادی ویژه استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه اهواز (پل معلق)، دزفول (پل قدیم)، شوش (قلعه شوش)، مسجدسلیمان (چاه نمره یک)، خرم‌آباد (قلعه فلک‌الافلاک)، مشهد (گنبد بارگاه امام رضا ع)، اصفهان (سی و سه پل) و نظایر آن‌ها هر یک نمادی را برای شهر خود برگزیده و در مکاتبات، تابلوها و میادین و مکان‌های دیگر از آن نماد استفاده می‌کنند.
در این میان، شهرستان اندیمشک متاسفانه تاکنون به طور رسمی از چنین نماد تاریخی ـ هویتی برخوردار نشده است. اینک، با توجه به این که تمامی اسناد تاریخی موجود، پیدایش شهر نوین اندیمشکین را بر اساس عبور و شکل‌گیری راه‌آهن در این شهر معرفی کرده‌اند، در نتیجه ما امضاکنندگان این بیانه پیشنهاد می‌کنیم تا با اقدامی مشترک نماد پیوست بالا را در یک نشست فراگیر شهری تائید و تصویب نموده و از آن تاریخ تمام نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی را ملزم به درج آن در سربرگ مکاتبات اداری و نیز تابلوهای سازمانی کنند.

یادآور می‌شود که این نماد تاریخی ـ هنری پیشنهادی برگرفته از روزنامه قدیمی اطلاعات در سال‌های دهه ۱۳۲۰ خورشیدی به بعد است که خبرهای مربوط به شهر اندیمشک را با درج آن منتشر می‌کرده است. ما بر این باوریم که این نماد به دلایل سادگی بصری، گویا بودن پیام تصویر، نزدیکی به تاریخ شکل‌گیری شهر و نیز درج آن بر روی جلد دو ـ سه کتاب تاریخی مربوط به اندیمشک در سال‌های اخیر، می‌تواند هم به بازشناساندن هویت تاریخی اندیمشک به دیگران کمک کند و هم باعث ایجاد هم بستگی بیشتری میان شهروندان اندیمشکی در هر کجای کشور و جهان هستند شود. امید است با همکاری، هم‌اندیشی، هم‌فزایی و دوراندیشی تمامی افراد و نهادهای فوق‌الذکر این مهم هر چه زودتر به ترتیب اجرایی پیشنهادی بالا به مرحله اجرا درآید. همچنین، از تمام همشهریان عزیز نیز انتظار داریم نماد مورد نظر را از هم اینک در محل‌های کار و کسب، ادارات، منازل، منازل، خودروهای شخصی، تلفن‌های همراه و سایر محل‌های تبلیغاتی به کار گیرند.»
این نامه به امضای دکتر عباس امام (نویسنده، مترجم، خوزستان‌پژوه و مولف کتاب “اندیمشک و اندیمشکی‌ها”)، محمد علی‌پور (نخستین مورخ اندیمشکی تاریخ اندیمشک)، خلبان جانباز آزاده امیر سرتیپ محمد غلامحسینی (مولف کتاب “مهمان صخره‌ها”)، مرتضی طیبی (نخستین مورخ و پژهشگر دفاع مقدس در اندیمشک)، موسسه فرهنگی ـ هنری طلوع غدیر جنوب (اندیمشک)، مریم لطیفی (پژوهشگر و مولف کتاب “اندیمشک در جنگ عراق علیه ایران”)، پرویز سرمست (مولف کتاب “راه آهن اندیمشک در دفاع مقدس”)، محمدحسین حکمت‌فر (مولف خوزستان‌پژوه از دزفول)، احمد لطیف‌پور (مولف خوزستان‌پژوه از دزفول)، مجتبی گهستونی (خوزستان‌پژوه از اهواز) و کانون پیشکسوتان ورزش اندیمشک رسیده است.
لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=1479
  • ارسال توسط :
  • 12 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای پیشنهاد جمعی از خوزستان‌پژوهان برای انتخاب نماد اندیمشک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.