تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
1

توکل قلاوند، شهیدی که صحنه‌های حماسی آفرید

  • کد خبر : 7223
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۰۷
توکل قلاوند، شهیدی که صحنه‌های حماسی آفرید

اندیمشک نوین: اندیمشک و دوکوهه نامی آشنا در دوران دفاع مقدس است و شهید “توکل قلاوند” از سردارانی است که در دوران دفاع مقدس در خوزستان صحنه‌هایی حماسی آفرید.

به گزارش اندیمشک نوین، شهید توکل در سال ۱۳۴۰ در منطقه مهرزیل از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک متولد شد. دوران کودکی را در روستای قلعه رزه طی نموده و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان اندیمشک به پایان رساند. در قبل از انقلاب وارد فعالیت‌های انقلابی شد، در ابتدای انقلاب در فرونشاندن غائله کردستان حضور پیدا کرد در جنگ تحمیلی به همراه گروهی از جوانان متدین اندیمشک و دزفول در عملیات‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم شرکت پیدا کرد.

قبل از انقلاب

توکل حتی پیش از وقوع انقلاب اسلامی دلباخته انقلاب و امام راحل گشت تا آنجا گاه مدت‌ها از خانه دور می‌ماند و بدون اطلاع خانواده در تشدید حرکت توفنده انقلاب و سرنگونی رژیم منحوس پهلوی با چسباندن عکس حضرت امام خمینی (ره) و حضور در راهپیمایی‌ها شرکت فعال می‌نمود. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در به وجود آمدن سپاه در شمال خوزستان نقش مهمی داشت. در سال‌های اولیه انقلاب که اندیمشک دچار سیل شده بود با دیگر دوستانش به کمک‌رسانی مردم سیل‌زده پرداخت و در این امر متحمل زحمات زیادی شد.

ابتدای انقلاب

در دوران اوج بحث‌های گروهک‌ها به‌ویژه گروهک‌های خیابانی به علت مطالعه و تحقیق فراوان در مقابل این جریان خطرناک نیز باحوصله و جدل منطقی سعی در سالم‌سازی افکار داشت. با شروع غائله کردستان شهید توکل قلاوند عازم آن استان شد و در مدتی که در کردستان حضور داشت که سه تا شش ماه به طول انجامید حتی یک‌بار به مرخصی نیامد و تنها یک‌بار پیک سلامتی ایشان از طریق نامه دریافت شد

آغاز جنگ

در اواخر سال ۵۹ پس از غائله کردستان به مدت دو ساعت در منزل بود و پس‌ازآن عازم منطقه دشت عباس شد و این یعنی فصل نوینی از زندگی توکل در ایام دفاع مقدس. توکل به همراه گروهی از جوانان متدین دزفول و اندیمشک در عملیات‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم شرکت داشت و از دهلران تا فکه را زیرپوشش عملیات خود قرار داده و مانع از نفوذ نظامی عراق شد در این منطقه که تعدادی کمپ قرار داشت پس از عزیمت فرمانده یکی از کمپ‌ها مسئولیت آن به توکل پیشنهاد شد. کار کمپ‌ها جلوگیری از نفوذ ارتش عراق و شناسایی نیرو‌های دشمن بود که توکل در این مورد بخصوص در شناسایی از تبحر خاصی برخوردار بود و از همان‌جا بود که کمپ ایشان معروف شده بود به کمپ قلاوند.

فرماندهی وی تا زمان آمادگی نیرو‌ها برای آغاز عملیات پیروزمند فتح المبین ادامه داشت ایشان اطلاعات بسیار زیادی را در مورد تحرکات و نقل‌وانتقال دشمن به دست آورد این فعالیت‌های مستمر وی باعث گردیده بود که نیرو‌های ارتشی نیز که در همان زمان در منطقه حضور داشتند به وی علاقه خاصی پیدا کنند. در عملیات فتح المبین ازجمله ارتفاعات مهم سمت چپ دشت عباس بود که از آن دشمن استفاده نموده و شهر‌های دزفول اندیمشک و شوش را مورد هدف گلوله توپ خود می‌گرفت شهید توکل به‌عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) و نیز هدایت وهم رزمی سردار غریب حاج احمد متوسلیان و نیز سرداران رشیدی، چون صفوی و رشید رشادتی بی‌نظیر از خود بر جای می‌گذارد به‌گونه‌ای که قبل از شکستن خطوط مقدماتی جبهه به دلیل آشنایی کامل با منطقه گروهی را در پشت توپخانه دشمن مستقر نمود و قبل از آغاز عملیات این ارتفاع را از لوث وجود دشمن بعثی پاک می‌سازد.

پس از عملیات با توصیه دوستان در منطقه الوار گرمسیری حاضر می‌شود و ازجمله اقدامات ایشان تشکیل بسیج عشایر سپاه پاسداران شهرستان اندیمشک و نیز برخورد قاطع با عناصر ناباب از دستگاه‌های اداری می‌شود و در همین ایام روح بلند توکل بی‌قرار حضور در جبهه را می‌نماید و لذا هیچ‌کدام از مسئولیت‌های محوله او را از حضور در خط اول جبهه باز‌نمی‌دارد و مجدداً عازم جبهه نبرد می‌شود.

شهادت توکل

شهید توکل مجدداً در روز بیست و ششم دی‌ماه از اندیمشک به جبهه اعزام و به همراه شهید مهدی زین‌الدین فرمانده تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) قم به‌عنوان مسئول اطلاعات عملیات آن تیپ مشغول می‌شود که در آن هنگام سردار باقری جانشین فرمانده یگان نیروی زمینی سپاه به‌واسطه شناختی که از شهید توکل داشته وی را به قرارگاه نجف اشرف منتقل می‌نماید. توکل در قرارگاه نجف اشرف در واحد اطلاعات عملیات قرارگاه به خدمت خود ادامه می‌دهد که در نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۱ به همراه سرداران شهید باقری، بقایی، رضوانی و مومنیان به آسمان سبز عشق نقب نور می‌زند و به شهادت، این آرزوی دیرین خویش دست می‌یابد.

بخش‌هایی از وصیت‌نامه سردار شهید توکل قلاوند

وصیتم به هر مسلمانی از مرد و زن چه می‌تواند باشد جز پاسداری از انقلاب اسلامی‌ای مسلمانان قدر این انقلاب افتخارآفرین و وارث خون شهیدان راه حق آزادی از اول تاکنون را بدانید و کفران نعمت نکنید اگر چنان باشد هم عذاب الهی را برای خود خریده‌اید و هم خیانت به خون تمام شهدا کرده‌اید. دعایتان شب و روز این باشد که خدا این انقلاب را به انقلاب جهانی مهدی (عج) که خود وعده داده متصل گرداند. نیاید آن روزی که دست از دامان این نور الهی رهبر انقلاب بردارید که اگر مسئله رهبری و اتحاد شما ملت شهیدپرور نبود این انقلاب به اینجا نمی‌رسید و اگر رهبری امام و اتحاد بین خود را محکم نگه ندارید انقلاب شکست خواهد خورد.

 

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=7223
  • ارسال توسط :
  • 15 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای توکل قلاوند، شهیدی که صحنه‌های حماسی آفرید بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.