تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
1

یک شب بهتر از هزار ماه

  • کد خبر : 7491
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
یک شب بهتر از هزار ماه

شب قدر یکی از شب‌های بافضیلت ماه رمضان است که نعمت و رحمت بیکران خدا نصیب بندگانش در روی زمین می‌شود.

به گزارش اندیمشک نوین؛ شب قدر دارای شرافت عظیمی است و قرآن با تمام منزلتش بر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به‌وسیله فرشته صاحب قدر در این شب نازل شد. بنا بر روایتی از پیامبر  صلی‌الله علیه و آله، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچ‌یک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند. سعادتمند و خوشبخت کسی است که بتواند با سلامتی و معرفت این ماه و به‌ویژه شب‌های قدر را درک کرده، از فیوضات آن بهره‌مند شود. در این شب جمیع مقدرات بندگان در تمام سال تعیین می‌شود.

آیت‌الله محسن حیدری پیرامون اهمیت و منزلت شب قدر اظهار کرد: یکی از حقایق شب قدر برای انسان مؤمن روزه‌دار این است که یک سال نو را آغاز می‌کند. انسان وارد یک مرحله نو، حیات نو و ولادت نو می‌شود و در مسیری شروع به حرکت می‌کند که با ذخیره تقوا می‌تواند این راه را طی می‌کند. در شب قدر تقدیر انسان برای این سال از سوی کاتبان الهی نوشته می‌شود.

وی افزود: در کتاب فروع کافی روایاتی برای برتری شب قدر، بر سایر شب‌های سال و بلکه بر هزار ماه که بیش از هشتاد سال عمر می‌شود، وجود دارد. عبادتی که در شب قدر انجام می‌گیرد از عبادت هزار ماه برتر است.

عضو خبرگان رهبری گفت: کسی که موفق شود در شب قدر، دو رکعت نماز بخواند مثل آن است که در هزار ماه هر شب دو رکعت نماز بخواند. این امتیاز توفیقی است که خدای متعال به پیغمبر اسلام و به مسلمان‌ها عنایت فرموده است تا مردم، تشویق شده و این شب را به عبادت بپردازند و از مزایا و برکات آن استفاده کنند.

ارزش شب قدر

در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیارهای الهی می‌سنجند. قرآن در مورد ارزش شب قدر می‌فرماید: «لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر»؛ عبادت و بندگی در شبی از شب‌های قدر برابر با عبادت در شب‌های هزار ماه است؛ چون خیرات و برکات دنیوی و اخروی در آن است. نزول قرآن، قلب رمضان، پایین آمدن فرشتگان به زمین، عرضه اعمال بر حجت خدا، تعیین سرنوشت بندگان، بسته‌شدن درهای جهنم، قبولی اعمال و عبادات بندگان، باز شدن درهای بهشت و رحمت الهی از دیگر دلایل ارزشمندبودن این شب پر فضیلت است. سعادتمند و خوشبخت کسی است که بتواند با سلامتی و معرفت این ماه و به‌ویژه شب‌های قدر را درک کرده، از فیوضات آن بهره‌مند شود.

رهبر انقلاب برای بهره‌مندی بیشتر از فرصت معنوی این شب‌ها سفارش‌های بسیاری به مردم دارد و می‌فرمایند: فرصت استغفار، فرصت زندگی و حیات است که برای بازگشت به خدا در اختیار من و شماست و بهترین فرصت‌ها ایامی از سال است که از جمله آنها ماه مبارک رمضان است و در میان ماه مبارک رمضان، شب قدر!

عظمت، شرافت و منزلت شب قدر تا آنجا است که خداوند عزوجل در آیه اول سوره قدر خطاب به سیدالمرسلین، نبی گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله در اسرارآمیز بودن شب قدر فرموده است: «وَ ما أَدْراک ما لَیلَهُ الْقَدْرِ؛ و تو چه دانی که شب قدر چیست؟». هم چنین در آیه چهارم، شب قدر را از هزار شب که مساوی با هشتاد سال است، بهتر دانسته و فرموده است: «لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ شب قدر از هزار ماه بهتر است».

مهم‌ترین شب قدر کدام است

در روایات شیعه آمده است که قدر یکی از سه شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ در ماه رمضان است که احتمال شب بیست و سوم بیش‌تر است. نامشخص بودن شب قدر در میان شب‌های ماه مبارک رمضان، برای این است که: مردم به همه این شب‌ها توجه ویژه داشته باشند.

تاریخ شب‌های قدر ماه رمضان سال ۱۴۰۳

اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان «شب ۱۹ رمضان» برابر با جمعه ۱۰ فروردین

دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان «شب ۲۱ رمضان» برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین

سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان «شب ۲۳ رمضان» برابر با سه‌شنبه ۱۴ فروردین

اعمال شب‌های قدر

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است: اعمالی که در هر سه شب انجام می‌شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم است. از جمله اعمال مشترک شب‌های قدر غسل، احیاء و شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای مأثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه دادن را می‌توان برشمرد. از دیگر اعمال بافضیلت این شب‌ها، تلاوت دو سوره روم و عنکبوت به‌خصوص در شب بیست و سوم ماه رمضان است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: تلاوت کننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=7491
  • نویسنده : سردبیر
  • ارسال توسط :
  • 15 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای یک شب بهتر از هزار ماه بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.