تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0

منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک

  • کد خبر : 8161
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک

اندیمشک نوین: قلعه مختار علاوه بر طبیعت زیبا، به دلیل امنیت بالا برای خانواده‌ها و همچنین مهمان‌نوازی اهالی روستای قلعه مختار به طور کامل در شبانه‌روز محل مناسبی برای تفریح، آب‌تنی مردم خوزستان است.

به گزارش اندیمشک نوین؛ رودخانه دز، رودخانه‌ای زلال و دیدنی که پس از سد دز اندیمشک جاری می‌شود و در حدود ۴ کیلومتر ابتدای خود مرز شهرستان اندیمشک و دزفول را تشکیل می‌دهد.

در همین ابتدای کار رودخانه دز به نکته عجیبی برمی‌خوریم آن جا که دقیقاً پس از سد دز، منطقه‌ای دیدنی با صخره‌هایی مخروطی شکل و آبی عمیق را تشکیل می‌دهد که در سمت اندیمشک، محلی‌های اندیمشکی آن را چم‌سبز می‌خوانند.

در مورد وجه تسمیه نام چم‌سبز می‌توان گفت: چم در لغت به معنی محل گود است؛ عمق زیاد آب در این منطقه باعث شده آب به رنگ سبز دیده شود. ضمن اینکه سرسبزی این منطقه به نسبت مناطق اطراف بیشتر و پیش‌تر دیده می‌شود.

اما در سمت دزفول، مردم دزفول آن را چال‌کندی می‌خوانند. از هرجایی که شما به این منطقه بیایید بی‌شک جذاب و خاص است؛ این منطقه در روزهای گرما سوز خوزستان میزبان هزاران گردشگر از استان و همه کشور است تا با قایق و تورهای گردشگری از دیدن منظره و زیبایی آن جا لذت نمایند.

اما قلعه مختار؛ کمی پایین‌تر به روستای قلعه مختارِ چمگلک از توابع شهرستان اندیمشک می‌رسیم. تنها ساحل رودخانه دز که متعلق به اندیمشک است و به‌راستی که نهایت استفاده از این ساحل برای عموم شده است. با ایجاد یک پارک و فضای مناسبی برای آب‌تنی، قایق‌سواری که منظرهٔ آن آب است و نسیم خنک برای چند ساعت فرار از گرمای عجیب خوزستان بسیار مناسب است.

رودخانه دز پس از شهر چمگلک به طور کامل وارد شهرستان دزفول می‌شود که البته خود دزفول نیز با پارک زیبای علی‌کله و… از ساحل آن استفاده بهینه می‌شود. اما پارک و ساحل قلعه مختار به دلیل فضای بازتر و طبیعی‌تر برای اغلب گردش دوستان جذاب‌تر است.

قلعه مختار نامی که تقریباً برای همه خوزستانی‌ها آشناست است

در مورد نام قلعه مختار می‌توان گفت که در منطقه‌ای در سال‌های بسیار دور قلعه‌ای وجود داشته که به نام قلعه مختار و متعلق به فردی به نام مختار بوده که در مجاور رودخانه‌ای که قبلاً سدی در بالای دست آن نبود، خودنمایی می‌کرد که امروز نام قلعه مختار به روستایی به‌جای آن قلعه اطلاق می‌شود.

برای دیدن قلعه مختار، ۱۱ کیلومتر پس از ورود به اندیمشک اگر از طرف تهران یا اهواز به اندیمشک وارد شوید باید با تابلوهای راهنمای درون‌شهری، جاده سد دز را پیدا کنید و تا اوایل آن در یک دوراهی که نام چمگلک است بیایید و به سمت شهر چمگلک بروید.

اما اگر از آزادراه شوشتر – اندیمشک قصد آمدن به قلعه مختار را داشته باشید، ۲ کیلومتر پس از پل چهارم دزفول به یک تابلویی می‌رسید که نام شهر چمگلک است و باید به سمت شهر چمگلک حرکت کنید.

از هر مسیری که آمده باشید به سمت شهر چمگلک می‌رسید، تقریباً بعد از عبور ۳ کیلومتر از شهر چمگلک «به دلیل داشتن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هوایی بسیار خنگ دارد که گویی این منطقه گرمای خوزستان را به خود نگرفته است» می‌توان پارک و ساحل زیبای قلعه مختار را مشاهده کنید.

در ماه‌های گرم از اوایل بهار تا اواسط پاییز از هرجای ایران که فکرش را بکنید پلاک ماشین و آدم‌ها با لهجه‌ها و گویش‌های متفاوت در قلعه مختار می‌بینید و هرسال بر تعداد این مسافران دور و نزدیک افزوده می‌شود، همین شاید کافی باشد تا بدانید چه منطقه بکر و متفاوتی از سایر جاهای دیدنی است.

اسفندماه سال ۱۳۹۰ بود که پارکی در روستای قلعه مختار افتتاح شد که ساحل زیبای این منطقه میزبانی باشد برای دوستداران و هواداران طبیعت. پارکی که ساحلی بیش از یک کیلومتر طول دارد و شبیه جنگلی، پر از درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده و دارای چمن فوتبال، وسایل تفریحی و ورزشی که می‌توان سکوهای چادر تا اتاق‌های سکونت برای شب و قایق‌های تفریحی و مغازه‌هایی برای تأمین نیازهای اولیه مسافران در شب و هر ساعت روز را در همه نقاط آن استفاده کرد.

قلعه مختار علاوه بر طبیعت زیبا، به دلیل امنیت بالا برای خانواده‌ها و همچنین مهمان‌نوازی اهالی روستای قلعه مختار به طور کامل در شبانه‌روز محل مناسبی برای تفریح، آب‌تنی و شب‌خوابی آخر هفته‌ها در کنار رودخانه مورد استقبال عجیب همه آنهایی است که این منطقه را می‌شناسند.

منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک
منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک
منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک
منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک
منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک
لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=8161
  • ارسال توسط :
  • 19 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای منطقه تفریحی قلعه مختار در اندیمشک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.