تاریخ : جمعه, ۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 13 September , 2024
1
هشدار «قرمز» افزایش‌ دما در خوزستان اعلام شد؛

خوزستان بر مدار خرماپزان!

  • کد خبر : 8209
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
خوزستان بر مدار خرماپزان!

اندیمشک نوین: هوای این روزهای استان خوزستان از داغی و رطوبت و گرما، غیرقابل‌وصف است و هیچ ساعتی از شبانه‌روز را نمی‌توان یافت که هوا کمی خنک‌تر شود تا بتوان به امور خارج از منزل نیز رسیدگی کرد.

به گزارش اندیمشک نوین؛ امسال در حالی تابستان آغاز شد که موج گرمای بی‌سابقه در شهرهای مختلف استان خوزستان همه را کلافه و زندگی در این استان را از شرایط عادی خود خارج کرد. هرچند مردم خوزستان به‌خصوص در شهرهای جنوبی همیشه در تابستان به گرمای شدید عادت دارند و گرمایی که شاید خیلی از دیگر هم‌وطنان توان تحمل آن را ندارند برای خوزی‌ها چندان آزاردهنده نیست؛ ولی امسال شرایط بسیار متفاوت بود.

حال که روزهای پایانی مرداد را می‌گذرانیم این گرما که باعث خانه‌نشینی مردم نیز شده با هوای شرجی و رطوبت بالا نیز همراه شده است.

سازمان هواشناسی خوزستان با اعلام هشدار سطح زرد و قرمز از تداوم شرجی نفس‌گیر و گرمای طاقت‌فرسا در خوزستان خبر داد.

محمد سبزه زاری اظهار کرد: میزان رطوبت در بندر ماهشهر ۸۹، هندیجان ۸۸، اهواز ۸۷، شوش ۸۶، صفی‌آباد دزفول ۸۲، شوشتر ۸۰، آغاجاری ۷۸، امیدیه و بهبهان ۷۷، رامهرمز و آبادان ۷۶، گتوند ۷۵ و بستان ۷۰ درصد گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از اواخر وقت روز شنبه به‌تدریج با استقرار جریانات جنوبی در ساحل شرقی و مناطق جنوب شرقی افزایش رطوبت قابل‌انتظار است که این وضعیت طی روزهای آینده تا روز چهارشنبه به مناطق مرکزی، نوار ساحلی و مناطق جنوبی استان گسترش پیدا خواهد کرد.

تداوم گرمای سوزان توأم با شرجی و متعاقب آن آلودگی هوا، پدیده غالب در شهرهای ساحلی و بندری خوزستان است.

تندبادهای داغ به همراه رطوبت بالای ۸۰ درصد که تا سال گذشته از آن به‌عنوان خرماپزان یاد می‌کردیم، اکنون به آدم‌پزان رسیده و زندگی مردم این استان را با اختلال روبرو کرده است، آن‌چنان که می‌توان گفت هوای این روزهای استان خوزستان از داغی و رطوبت و گرما، غیرقابل‌وصف است و با عدم چاره‌اندیشی امکاناتی از سوی مسئولان، سونای عمومی رایگان برای مردم به راه افتاده است.

روزها و شب‌ها با یکدیگر ادغام شده و هیچ ساعتی از شبانه‌روز را نمی‌توان یافت که هوا کمی خنک‌تر شود تا بتوان به امور خارج از منزل نیز رسیدگی کرد. این وضعیت بسیاری از مردم را کلافه و عرصه را بر آنان تنگ کرده است.

متخصصین بیماری‌های ریه معتقدند درصورتی‌که دمای هوای محیط گرم و شرجی باشد، فرآیندهای تشعشعی و تبخیری کاهش دمای بدن، دچار اختلال شده و بدن از طریق تنفس با تجمع حرارت خود مقابله می‌کند که این عمل فعالیت عضلانی را بالا برده و گرمای بیشتری تولید می‌کند. به همین دلیل است که افراد در هوای شرجی دچار تنگی نفس می‌شوند.

زمانی که قطرات رطوبت هوا زیاد است، احساس گرمای بیشتری می‌کنید. پوست، به طور مداوم رطوبت خود را از دست می‌دهد، یعنی هر چقدر رطوبت هوا بیشتر شود، کم‌آبی بدن نیز بیشتر می‌شود.

همچنین در رطوبت زیاد هوا برخی افراد دچار سردرد و حتی درد مفاصل می‌گردند. مفاصل دارای گیرنده‌هایی هستند که نسبت به تغییرات رطوبت و درد حساس هستند. رطوبت بیش از حد می‌تواند عروق پا را متورم کند و باعث درد زیادی گردد. ازآنجاکه غضروف مفاصل نیاز به مقدار زیادی آب دارند، کم‌آبی بدن می‌تواند باعث درد مفاصل گردد. هوای مرطوب باعث ورم بافت‌ها و افزایش درد آرتروز می‌شود.

هنگامی که شما خسته هستید و گرما و رطوبت زیاد است، گرفتگی عضلات رخ می‌دهد. گرفتگی عضلانی به علت عدم تعادل املاح و آب در بدن رخ می‌دهد.

اگر فرد دچار مشکلاتی مانند آسم، برونشیت مزمن، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات تنفسی باشد با بروز هوای گرم و شرجی و افزایش کارکرد سیستم تنفسی، مشکلات دوچندان می‌شود.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=8209
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای خوزستان بر مدار خرماپزان! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.