تاریخ : پنجشنبه, ۲۲ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 12 September , 2024
0

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

  • کد خبر : 8210
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

اندیمشک نوین: اربعین حسینی فقط برگی از تاریخ نیست که با تورقی بتوان از آن عبور کرد بلکه تجلی‌گاه آزادگی، رهای از بند و اسارت نفس، مبارزه با ظلم و احیای عدالت توسط کسانی‌ست که جویبار خونشان در ارض مطهر کربلا جاری شد.

به گزارش اندیمشک نوین، اربعین حکایت دلدادگی عاشقانی است که عالِم به دنیای فانی و ایثارگر جان، در راه حقیقت هستند دلدادگانی که سر از پا نمی‌شناسند تا بیرق عشق را بالا و یاد “الوتر الموتور” را حتی به بهای خون خود زنده نگه‌دارند.

در اربعین حسینی سِرها و رازها نهفته است برای همین زائر اربعینی اگر هزاران بار قدم در این راه بگذارد باز هم از دیدن، شنیدن و کشف آن‌ها سیراب نمی‌شود. در واقع رمز ماندگاری این تجلی سرخ، رازهایی جاودانگی و کمالی است که پیر و جوان، زن و مرد را از سرزمین‌های مختلف غرب و شرق رهسپار وادی کربلا می‌کند. همان‌ها که سختی راه، ذره‌ای به چشمشان نمی‌آید چراکه آنچه می‌بینند زیبایی است و زیبایی.

اما از آنسوی ماجرا عاشقانی هستند پای رفتن نداشتند اما دل و جان خود را روانه کردند. شاید آنان را جامانده بنامند اما آن‌ها کسانی هستند که قفس روح را به یاد سیدالشهدا (ع) رها می‌کنند و چه بسا عاشقانه‌تر روحشان در بین‌الحرمین به یاد شهدای کربلا به پرواز درآید.

از اربعین سال ۱۳۹۲ که نخستین کاروان‌های زائران از چذابه و شلمچه راهی کربلا شدند هر سال بر شور مردم دلداده و عاشق امام حسین(ع) افزوده شده است. ستاد اربعین حسینی در خوزستان به ریاست بالاترین مقام اجرایی استان همه دستگاه های اجرایی را برای هر چه بهتر شدن خدمت‌رسانی به زائران و توسعه زیرساخت پایانه‌های مرزی مکلف کرده است.

قرارگاه اربعین در ۲ پایانه مرزی پیش از شروع اربعین فعال شده تا با هماهنگی و تعامل بیشتر، بتوانند بهترین خدمات و امکانات را در اختیار زائران حسینی قرار دهند.

بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور ماه سال جاری برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی است.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

راه‌اندازی۸۵۰ ‌موکب‌ در مرزهای خوزستان به مناسبت اربعین حسینی

خدمت رسانی مواکب حسینی در مرزهای خوزستان حال و هوای خاصی به خود گرفته است. سال گذشته به صورت رفت و برگشت حدود سه میلیون زائر از پایانه‌های استان تردد داشتند که امسال بنا بر گفته مسئولان ستاد اربعین پیش‌بینی می‌شود این رقم به چهار میلیون زائر برسد از این رو باید خدمات‌دهی برای این جمعیت بیش از پیش فراهم شود.

به منظور پذیرایی کامل از زائرین اربعین حسینی، از ابتدای ورودی شهرستان‌های ایذه، بهبهان، هندیجان و اندیمشک تا شهرهای طول مسیر منتهی به پایانه‌ها، مواکب، حسینیه‌ها و مساجد برای اسکان و تغذیه زائرین اربعین در نظر گرفته شده است.

۸۵۰ موکب ایرانی بین راهی، در مرزهای شلمچه و چذابه و همچنین کشور عراق کار پذیرایی از زائران اربعین حسینی را انجام می‌دهند.

اربعین حسینی تمرینی برای حکومت جهانی مهدوی است

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اهمیت و جایگاه پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی گفت: اربعین تمرینی برای حکومت جهانی مهدوی است چراکه شاهد حضور میلیون‌ها نفر زن و مرد از کشورهای مختلف در این مراسم هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد در تجمع اربعینی‌های استان خوزستان عنوان کرد: همه ساله شاهد افزایش تعداد زائران اربعین حسینی هستیم که این موضوع زمینه ظهور و حکومت جهانی را فراهم می‌کند. بی شک هیچ چیز مثل اربعین نمی‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند لذا باید رفتار و اعمال ما قبل از شرکت در این فریضه مهم متفاوت باشد.

وی افزود: باید در سایه این عزاداری‌ها، شعور و بصیرت ما نسبت به اهل بیت افزایش پیدا کرده و در مسیر آنها قدم برداریم همچنین آماده ظهور حضرت حجت (عج) باشیم.

آماده باش تمام دستگاه‌های متولی در ایام‌ اربعین

وزیر کشور در بازدیدی که از گذرگاه‌های مرزی خوزستان داشت گفت: تمام دستگاه‌های متولی در ایام‌ اربعین، باید در حالت آماده‌باش باشند و نسبت به تسهیل در تردد زائران اقدامات لازم را انجام دهند.

احمد وحیدی با حضور در ستاد اربعین استان‌ خوزستان بیان کرد: برگزاری مراسم اربعین امسال باید نسبت به سال قبل باشکوه‌تر باشد. هر آنچه که به نفع زائران است باید انجام شود و کم کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست البته نباید اسراف شود.

وی افزود: هماهنگی های لازم برای تردد زائران در تمام‌مرزهای کشور صورت گرفته همچنین طرف عراقی ما در مرزها همکاری لازم را با ما دارند. طبق توافق به عمل آمده، تردد اتباع خارجی مقیم از مرز شلمچه و اتباع خارجی غیر مقیم از مرز چذابه انجام خواهد شد.

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

زمان تردد زائران حسینی از مرزهای خوزستان کاهش یافت

استاندار خوزستان گفت: مدت زمان تردد زائران برای سفر به کشور عراق از مرزهای استان به چهار ثانیه کاهش یافته است.

علی اکبر حسینی محراب با بیان اینکه امکانات و نیازهای زائران در مسیر مراسم اربعین فراهم شده است ادامه داد: بستر برای تردد زائران در استان فراهم است و امسال قطعا شرایط برای استقبال از زائران امام حسین (ع) بهتر خواهد بود.

امنیت پایدار مرزهای خوزستان در اربعین با محوریت نیروی زمینی سپاه

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا در جنوب غرب گفت: جلوگیری از ورود اتباع خارجه بدون مجوز، برقراری امنیت پایدار مرزهای خوزستان و خدمات‌درمانی از اولویت‌های این قرارگاه و نیروی زمینی سپاه برای خدمت رسانی به زائران است.

سرتیپ پاسدار احمد خادم سیدالشهدا با اشاره به تمهیدات لازم قرارگاه منطقه‌ای کربلا در جنوب برای برقراری امنیت زائران اربعین و تقویت مرزهای استان، اظهار کرد: نیروی زمینی سپاه پاسداران بر اساس رسالت ذاتی خود در مرزهای شلمچه و چذابه با تمام تجهیزات و ظرفیت مستقر شده و برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

فرمانده قرارگاه منطقه ای کربلا در جنوب غرب یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات مهم این مجموعه در ایام اربعین، جلوگیری از ورود اتباع خارجه بدون گذرنامه و روادید به کشور است که امسال نیز با تقویت یگان های مستقر در مرزهای منتهی به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه با جدیت، در این خصوص پای کار هستیم.

معاونت هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی خوزستان بر اینکه هیچ گونه گذرنامه‌ای در مرزها صادر نمی شود به زائران توصیه کرده که از استان‌های مبدا مجوز خروج را دریافت کنند در غیر اینصورت به محل اقامت قبلی بازگردانده می‌شوند.

نصب ۱۵۰ دوربین مداربسته برای امنیت پارکینگ‌ها و مواکب در پایانه‌های مرزی خوزستان

به گفته مسئول بسیج سازندگی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان ۱۵۰ دوربین مداربسته در راستای تامین امنیت مردم در مواکب و پارکینگ های پایانه های مرزی نصب شده است.

سرهنگ پاسدار سید اسلام موسوی با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در پایانه‌های مرزی و پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی استان، اظهار کرد: باتوجه به مسئولیت بسیج سازندگی خوزستان در مدیریت پارکینگ‌های مرزی شلمچه و چذابه با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار خودرو، به منظور تامین امنیت خودروها و زائران، ۱۵۰ دوربین امنیتی در پارکینگ‌ها و جاده مواکب، نصب شد.

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

اجرای ۱۰ طرح عمرانی راه آهن برای زائران اربعین در خرمشهر

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب گفت: ۱۰ طرح عمرانی با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خدمت رسانی به مسافران و زائران اربعین حسینی در مسیر اهواز – خرمشهر به شلمچه تعریف و اجرا شده است.

غلامحسین ولدی اظهار کرد: محوطه سازی در ایستگاه راه‌آهن خرمشهر، ارتقای سیستم سرمایشی ایستگاه، فراهم کردن فضا برای استراحت زائران، افزایش طول ریل در ایستگاه خرمشهر برای پهلوگیری ۲ ریل باکس عملیاتی و اجرا شده است.

وی افزود: ارتقای ایمنی، افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطار در مسیر اهواز به خرمشهر و ایجاد زیرساخت لازم برای توقف و اقامه نماز در ایستگاه حسینیه از جمله اقدامات راه آهن در این مسیر اهواز به خرمشهر است.

ولدی گفت: ایستگاه بین راهی راه آهن حمید نیز برای استراحت و اقامه نماز زائران و مسافران بهسازی شده و امکان توقف قطار در این ایستگاه نیز فراهم شده است.

اختصاص ۲ رام ریل باکس برای جابجایی زائران از خرمشهر به شلمچه

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب اظهار کرد: به منظور شتاب بخشی و تسهیل در روند انتقال زائران اربعین حسینی به مرز شلمچه ۲ رام قطار ریل باس با ظرفیت ۶۵۰ زائر در مسیر خرمشهر به شلمچه در نظر گرفته شده است که از روز ۲۵ مرداد انتقال زائران را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: حرکت ریل باس در مسیر خرمشهر به شلمچه ۲۴ ساعته و رایگان است و درصدد هستیم برخلاف سال گذشته حرکت آن بر اساس برنامه زمانبندی مشخص انجام شود.

ولدی اظهار کرد: در ایام اربعین قطارهای تهران – مشهد و زاهدان – خرمشهر و برعکس مسافران و زائران اربعین حسینی را جا به جا می‌کنند.

آغاز اجرای طرح ویژه نظارتی اربعین حسینی در مرزهای خوزستان

مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان در خصوص اجرای طرح نظارتی اربعین حسینی گفت: شعب سیار تعزیرات حکومتی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه در قالب طرح ویژه نظارتی اربعین از امروز مستقر شدند. همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و اعزام زائران حسینی به عتبات عالیات طرح نظارتی ویژه اربعین و ایام پایانی ماه صفر از امروز در مرزهای استان آغاز شد و تا ۱۵ شهریورماه ادامه دارد.

مهدی طیبی بیان کرد:این طرح با همکاری سایر مراجع نظارتی در قالب گشت‌های مشترک و با هدف کنترل بازار و پیشگیری از تخلفات احتمالی با نظارت بر پایانه‌های مسافری، واحدهای صنفی، خدماتی، رستوران‌ها، مراکز اقامتی، پارکینگ‌ها، تعمیرگاه‌ها و نحوه ارائه خدمات به زائران انجام می‌شود. به پرونده‌های ارسالی در این ایام خارج از نوبت و با سرعت و دقت بیشتری رسیدگی می‌شود.

تامین انرژی برق در مرزها

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت: زیرساخت‌های لازم برق برای تردد زائران اربعین در مرزهای خوزستان احداث و تکمیل شد.

علی خدری با بیان اینکه طرح‌های برق رسانی تا قبل از شروع پیاده روی این کنگره بزرگ تکمیل و بهره برداری شد، افزود: این طرح‌ها شامل تقویت ولتاژ، اورهال شبکه‌ و تجهیزات، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و شبکه های تامین برق مواکب مردمی و ادارات خدمات رسان مستقر در مرز چذابه و سایت تاکسیرانی، روشنایی پارکینگ ها و توسعه و تعمیرات روشنایی معابر مسیر تردد زائران و جاده دسترسی پشت مواکب است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان همزمان بودن ایام اربعین حسینی با تابستان را با اهمیت توصیف کرد و گفت: رسالت ما تامین و توزیع برق پایدار در ایام اربعین است.

وی ادامه داد: مشکلی از نظر تامین انرژی برق در مرزها وجود ندارد و برنامه ریزی لازم برای پایداری شبکه برق در مسیر زائران اربعین حسینی توسط خادمان در شرکت توزیع برق خوزستان در حال انجام است.

تامین آب شرب مواکب و پایانه‌های مرزی

مدیرعامل‌ شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص وضعیت آبرسانی در پایانه‌ها و مواکب ایران و عراق اظهار کرد: در پایانه‌های مرزی هیچ مشکلی در تامین آب مواکب نداریم.

صابر علیدادی افزود: با وجود جمعیت زیاد در پایانه‌های مرزی ایران و عراق، مخازن آب کاملا پر و کیفیت آب مطلوب است و خدمت رسانی به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: آب شرب تاسیسات آبرسانی پایانه عراق تامین شده است و برای خدمات رسانی به زوار ایرانی بعد از پایانه مرزی مشکلی وجود ندارد و زیرساخت‌های لازم تامین شده است.

وی افزود: امسال بدون هیچ استان معینی در حال خدمات رسانی به زوار اربعین در پایانه‌های مرزی هستیم.

علیدادی خاطرنشان کرد: ظرفیت تامین آب در پایانه‌های مرزی را افزایش دادیم تا در این گرما هیچ مشکلی در تامین آب آشامیدنی مواکب نداشته باشیم.

اختصاص ۲۳۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین حسینی در مرز چذابه

امیر آهن‌جان مسئول عملیات قرارگاه حمل ونقل مرزی اربعین درمرز چذابه از تامین ۲۳۰ دستگاه اتوبوس از شهرهای اهواز، مشهد، ملار و دزفول در مرز چذابه به صورت شبانه‌روزی خبر داده است و اعلام کرده از این تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس از نقطه صفر مرزی تا شهر العماره در حدود ۸۰ کیلومتر و ۱۹۰ دستگاه دیگر نیز در پنج خطوط متفاوت جابجایی زوار اربعین را به عهده دارند.

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

ارایه خدمات درمانی به زائران در مرزها

یکی از بزرگترین چالش همایش پیاده روی اربعین حسینی در سال‌های اخیر گرمای شدید و طاقت فرسا است برای رفع این چالش مراکز درمانی ثابت در پایانه‌ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت استفاده از مه‌پاش، مکان‌های خنک، کانکس سرد و اتوبوس آمبولانس از جمله اقدامات برای مقابله با گرمازدگی زائران است.

مرکز درمانی ثابت شهید سلیمانی در مرز شلمچه با ظرفیت ۱۶۰ تخت، با امکانات پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به زائران به ویژه زائرانی که نیاز به بستری شدن دارند احداث شده است.

بیمارستان صحرایی شهدای جنوب غرب ارتش و خدمت‌رسانی تیپ ۳۹۲ به زائران اربعین حسینی، بازدید کرد.

تامین سوخت در مرز چذابه بدون مشکل در حال انجام است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز ضمن تشریح آخرین وضعیت تامین سوخت مورد نیاز مواکب و خودروها در ایام اربعین گفت: سوخت در مرز چذابه بدون مشکل خاصی انجام و این روند تا پایان اربعین ادامه خواهد داشت.

علی اصغر چاغروندی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین سوخت در اربعین اظهار کرد: چهار جایگاه سیار برای عرضه سوخت در ایام اربعین حسینی در مرز چذابه تعیین شده است.

وی افزود: از چهار جایگاه سوخت سیار در مرز چذابه ۲ جایگاه ویژه عرضه نفت و گاز، یک جایگاه مربوط به تأمین سوخت اتوبوس‌های درون شهری است که زائران را از پشت مرز به نقطه صفر مرزی انتقال می‌دهد و یک جایگاه سوخت سیار دیگر برای تأمین سوخت خودروهای امدادی از جمله آمبولانس‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اهواز با اشاره به فعالیت همه جایگاه‌های سوخت ثابت در مسیرهای منتهی به مرز چذابه اضافه کرد: جایگاه سوخت دیگری نیز در نزدیکی مرز چذابه قرار دارد که سوخت خودروها را بدون کارت تأمین و بنزین آزاد عرضه می‌کند؛ این جایگاه در حال حاضر فعال شده است.

چاغروندی اضافه کرد: همچنین چهار نفتکش سیار سوخت‌رسان برای زمانی که جایگاه‌ها شلوغ است در نظر گرفته شده‌اند تا بنزین را با قیمت آزاد و بدون نیاز به کارت عرضه کنند.

وی در خصوص توزیع گاز مایع موردنیاز مواکب گفت: مواکب به هر میزان گاز مایع نیاز داشته باشند تأمین می‌شود و سقفی برای آنها در نظر نگرفته‌ایم، البته باید از طریق سازمان تبلیغات اسلامی یا ستاد عتبات عالیات معرفی شوند تا گاز مورد نیاز آنها به صورت رایگان اختصاص یابد.

نصب ۳۵ هزار مترمربع سایه‌بان و مه‌پاش در پایانه مرزی شلمچه

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان و فرمانده قرارگاه اربعین شلمچه گفت: برای تسهیل در تردد زائران اربعین ۳۵ هزار مترمربع سایه‌بان و مه‌پاش در پایانه مرزی شلمچه نصب شده است.

ولی الله حیاتی اظهار کرد: ۴۸ گیت ورود و خروج برای تسهیل عبور زائران در پایانه مرزی شلمچه فعال است و مشکلی در تردد زائران حسینی نیست.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ موکب مردمی در شلمچه و مسیرهای منتهی به آن برای خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی افزود: ۱۲۰ هکتار پارکینگ با قابلیت پذیرش ۸۰ هزار خودرو در مسیر منتهی به مرز شلمچه تسطیح و محصور شده است.

حیاتی گفت: ترافیک خودرویی در مرز شلمچه روان و زائران بدون مشکلی خود را به پارکینگ اربعین می‌رسانند و سپس به صفر مرزی هدایت می‌شوند.

اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان

نصب هفت هزار و ۳۰۰ متر سایبان ثابت در پایانه مرزی چذابه

رییس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از نصب هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع سایه‌بان ثابت در پایانه مرزی چذابه خبر داد و گفت: همچنین حدود ۱۲ هزار متر مربع سایبان موقت برای رفاه حال زائران در مرز چذابه ایجاد شده است و به همین نسبت در زمینه توسعه سیستم‌های مه پاش اقدام کردیم.

سیدسعید موسوی با اشاره به استقرار کولرهای سلولزی در پایانه مرزی چذابه افزود: همچنین ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی برای رفاه حال زائران، در این پایانه مرزی وجود دارد.

رییس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اجرای کفپوش و رفع نواقص سالن پایانه، وجود مخزن آب به ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر و راه اندازی هفت دستگاه کولر گازی۶۰ هزار را از دیگر اقدامات لازم در این پایانه عنوان کرد.

وی افزود: امسال از سالن تجاری پایانه با ۱۴ گیت، برای تردد زائران اتباع خارجی استفاده خواهیم کرد تا در امر خدمات‌رسانی تسهیل ایجاد شود.

موسوی میزان اعتبار طرح های زیرساختی در پایانه مرزی چذابه را ۸۷۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: با اقدامات بسیار خوبی که در این پایانه مرزی صورت گرفته شاهد تردد روان و بی‌وقفه زائران هستیم.

پیاده‌روی اربعین امسال از مرداد ماه جاری آغاز شده است. بنا بر اعلام راهداری استان خوزستان از ۱۶ مرداد تا ۲۶ مرداد ماه جاری تردد ۸۰۶ هزار و ۳۹۷ زائر اربعینی در مرزهای شلمچه و چذابه به ثبت رسیده است. همچنین ۳۶ هزار و ۳۷۲ زائر خارجی از ۲ پایانه مرزی خارج شده است که ۲۶ هزار و ۴۰۸ زائر از شلمچه و ۹۹۶۴ نفر از چذابه تردد کرده‌اند. در این بازه ۲۰ هزار و ۱۰۸ زائر خارجی وارد شده‌اند که از این تعداد ورود ۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر از پایانه مرزی شلمچه و ۴۲۰۰ نفر از پایانه مرزی چذابه ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://andimeshknovin.ir/?p=8210
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اربعین؛ حکایت دلدادگی عاشقان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.