2 , خرداد, 1397

فرزانه توسلی؛ «عقاب» تیم ملی فوتسال بانوان

اندیمشک نوین: شاید اگر درخشش او نبود قهرمانی درتایلند تکرار نمی شد. فرزانه توسلی کسی که خود را در کسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی فوتسال در بازی‌های آسیایی اینچئون مقصرمی داند در تایلند و در مقابل ژاپن کاری کرد کارستان تا مردم سرزمینش را برای دومین بار خشنود کند.     متولد سال ۱۳۶۵ […]

اندیمشک نوین: شاید اگر درخشش او نبود قهرمانی درتایلند تکرار نمی شد. فرزانه توسلی کسی که خود را در کسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی فوتسال در بازی‌های آسیایی اینچئون مقصرمی داند در تایلند و در مقابل ژاپن کاری کرد کارستان تا مردم سرزمینش را برای دومین بار خشنود کند.

 

 

متولد سال ۱۳۶۵ در تهران و فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی است. از کودکی فوتبال بازی کرده اما از سال ۷۹ به صورت حرفه ای با باشگاه مرغوبکار فوتسال را آغاز و تا امروز نیز ادامه داده است. لقبِ عقاب آسیا را به او داده اند، لقبی که خودش نمی داند از کجا آمده است.

فرزانه توسلی:نمی‌دانم لقب «عقاب»ازکجا آمد/ درفضای مجازی دیده شدیم

عنوانی که احمدرضا عابدزاده ستاره بی چون و چرای فوتبال در سلطه خود دارد و حال او نیز این لقب را در دنیای ورزش زنان به دوش می کشد. عقابی که احمدرضا عابدزاده الگوی ورزشی اش بوده و حال رویای کودکی اش تحقق یافته و او را به همراه عابدزاده با یک لقب صدا می زنند. عقابی که شاید وزیر ورزش او را نشناسد! علی رغم اینکه می دانست در مسابقات قهرمانی آسیا تایلند، تندیسی به او تعلق نخواهد گرفت اما از جان و دل برای نام ایران مایه گذاشت تا پرچم کشورش در تایلند به اهتزاز در آید.

سنم بالا رفته بود و نمی توانستم در کوچه و خیابان بازی کنم

ابتدا در مدرسه هندبال بازی می‌کردم چرا که در منطقه ما فوتسال وجود نداشت. از زمانی که فوتسال به منطقه ما آمد به سمت آن رفتم. از کودکی عاشق فوتسال بودم، زمانیکه دختر عمویم خبرآمدن فوتسال برای خانم ها را به من داد باور نمی کردم و می گفتم محال است اما با او رفتم و ثبت نام کردم. در آن زمان به این فکر نمی کردم که تیم ملی وجود دارد یا خیر و تنها می خواستم در این رشته باشم چرا که سنم بالا رفته بود و مادرم اجازه نمی داد که بیرون بازی کنم. به دنبال مکانی بودم تا در آنجا بتوانم بازی کنم.

از جیب خرج کردیم تا امروز قهرمان شدیم

در آغازِ فعالیتم در فوتسال اصلا به پول فکر نمی کردم، حتی از جیب نیز هزینه کردم. در مسابقات جام رمضان پول سرویس و لباس هایمان را خودمان پرداخت می کردیم. برای رسیدن به قهرمانی بسیار خرج کردیم. تک تک ما بازیکنان اگر حمایت خانواده هایمان را نداشتیم امروز در این نقطه قرار نمی گرفتیم. در خانواده پرجمعیتی بودم، ۶ دختر و ۲ پسر که اختلاف سنی بسیار کمی با یکدیگر داشتیم.

زمانیکه فوتسال را که آغاز کردم پدرم را از دست دادم

دو ماه بود که در باشگاه مرغوبکار ثبت نام کرده بودم و آموزشی مشغول بودم که پدرم را از دست دادم. تقریبا می‌توانم بگویم از زمانی که در فوتسال استارت زدم پدرم را ازدست دادم.

 مدال اینچئون خیلی به چشم نیامد

مدال نقره اینچئون کره جنوبی بسیار برای ما با ارزش بود اما خیلی به چشم نیامد. مدال برنز بازی های داخل سالن آسیا ترکمنستان را نیز خیلی دوست ندارم. واقعیت این بود که قبل از بازی‌های داخل سالن آسیا تیم بسیار مشکل داشت و خانم مظفر نیز بسیار دیر به تیم ملحق شد. اما بعد از ترکمنستان زمان بیشتری در اختیار داشتیم و با آمادگی کامل در رقابت های قهرمانی آسیا تایلند حضور پیدا کردیم.

فرزانه توسلی:نمی‌دانم لقب «عقاب»ازکجا آمد/ درفضای مجازی دیده شدیم

سال ۲۰۱۵ در مجموع ۲۵ میلیون پاداش گرفتیم

در سال ۲۰۱۵ فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هر یک ۱۰ سکه به عنوان پاداش به ما دادند، ‏ در کنار آن نیز برخی از سازمان ها یک سکه هدیه دادند که در مجموع ۲۵ میلیون تومان پاداش گرفتیم.

تا عرق کارگر خشک نشده حقوقش را بدهید

دیدار با وزیر ورزش صددرصد است. در حال حاضر هیچ خبری از پاداش ها نداریم فقط پس از قهرمانی هزار دلار به ما داده شد. تاج در صحبت هایش اشاره کرد همان پاداشی که به تیم مردان تعلق گرفته است به ما نیز تعلق خواهد گرفت. دقیق نمی‌دانم که پاداش مردان چقدر بوده است. به قول فرشته کریمی که همیشه به نقل از امام علی می گوید:” تا عرق کارگر خشک نشده است حقوقش را پرداخت کنید” (با خنده).

 سال ۲۰۱۵ دلم در فوتسال شکست

سال ۲۰۱۵ جایی بود که دلم بسیار شکست، نخستین سالی بود که قهرمان شدیم و برترین بازیکن ها را می خواندند و من منتظر بودم تا نامم را بخوانند اما خبری از برترین گلر نبود، آنجا بغض به معنای واقعی را درک کردم.

عابدزاده، بوفون، تیاگو، صمیمی و محمدی الگوهایم هستند

به دلیل اینکه انعکاس فوتبال بیشتراست همیشه الگوهای من فوتبالی بودند. به غیر ازاحمدرضا عابدزاده، بوفون یکی ازالگوهای ورزشی ام بوده است، بازیکنی که در این سطح تا سن ۴۰ سالگی آنهم در کشوری مانند ایتالیا که هزاران بازیکن وجود دارد بتواند این چنین خوب بازی کند بسیاربرایم ارزشمند است. صمیمی، محمدی و تیاگو گلر فوتسال برزیل نیز از الگو های من هستند.

نمی دانم لقب عقاب آسیا از کجا آمد

نمی دانم لقب عقاب آسیا از کجا آمد، اگر پیدا کردید به من نیز بگویید(با خنده). سال ۲۰۱۵ که قهرمان شدیم و بازگشتیم این لقب به من داده شد و بازیکنان مرا عقاب صدا کردند. اینطور که بگوید همه مردم مرا عقاب صدا کنند خیر اینطور نبود. اصلا فکر نمی‌کردم که چنین اتفاقی رخ دهد، کسی که در کودکی الگوی من بود در بزرگسالی با او مقایسه می شوم و لقب او را به من می دهند. رویای کودکی ام در بزرگسالی تحقق یافته است. در شمال خیلی گذری عابدزاده را دیدم البته او مرا نمی‌شناخت فقط در حد سلام و علیک بود و اینکه توانستم با او یک عکس یادگاری بیاندازم.

فرزانه توسلی:نمی‌دانم لقب «عقاب»ازکجا آمد/ درفضای مجازی دیده شدیم

دوست دارم مقابل بازیکنان برزیل قرار گیرم

تمایل دارم مقابل تیم ملی برزیل قرار بگیرم. برزیل تیم بسیار قدرتمندی است که همیشه مقابل این تیم ۶ بر صفر و ۶ بر ۱ نتیجه را وگذار کردیم. دوست دارم مقابل بازیکنان برزیل بازی کنم.

به خاطر بازی با توپ به من «نویر» می گویند

طرفدار تیم ملی آلمان و بایر مونیخ هستم، رئال مادرید بسیار شانس آورد که بایرن را شکست داد(با خنده). نسیمه غلامی به خاطر بازی با توپ به من می گوید شبیه نویر هستم ولی من به دلیل استایل، تیپ، شخصیت و سایر فاکتورهایی که بوفون همگی را دارد به او علاقه دارم.

نمی دانم پس از فوتسال منبع درآمدم چه خواهد بود!

تنها به دلیل عشق و علاقه فوتسال را ادامه می دهم و نمی دانم پس از دوران قهرمانی منبع درآمدی خواهم داشت یا خیر؟ سوالی که جوابی برای آن پیدا نکردم. پس از بازگشت از بازی های داخل سالن آسیا تنها چهار روز استراحت کردم و سپس برای حضور در تمرینات و رقابت های لیگ به آبادان بازگشتم و تا اسفند ماه در جنوب بودم. پس از پایان رقابت های لیگ نیز تا قهرمانی در خدمت تیم ملی بودم.

فرزانه توسلی:نمی‌دانم لقب «عقاب»ازکجا آمد/ درفضای مجازی دیده شدیم

 بسیاری از بازیکنان کمک خرج خانواده هستند

از مسئولان درخواست زیاد داریم. قهرمانی ما با پول قابل مقایسه نیست اما امیدوارم تقدیرخوبی صورت بگیرد چون بسیاری از بازیکنان کمک خرج خانواده هستند. پس از بازی فینال و قهرمانی اصلا یادم نمی‌رود که فهیمه زارعی با چه ذوقی از ته دل می گفت:” می خواهم مدالم را به پدرم بدهم و می‌دانم کلی کیف خواهد کرد”. امیدوارم قدر و ارزش ما به معنای واقعی دانسته شود.